رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: بعد از انقلاب در بین نظریه پردازان نظام این مسئله مطرح شد که آیا بدون حزب میتوانیم جامعه را اداره کنیم؟ در آمریکا مردم را در برابر هم قرار میدهند و مردم شروع به رقابت در دو میدان مشخص میکنند و به تعبیر یکی از دانشمندان، مردم آمریکا هیچ اختیاری جز واگذار کردن قدرت از این حزب به حزب دیگر ندارند. جریان قدرت در آمریکا ساختار حاکمیت را در قالب دو حزب تعریف نمود و مردم در چارچوب این دو حزب قرار دارند.
به گزارش «انتخاب»، حجتالاسلام علی سعیدی ادامه داد: اما آیا در نظام اسلامی چون اصول و مبانی ما با اصول و مبانی جامعه غربی متفاوت است، چنین امکانی وجود دارد؟ نرم افزار نظام اسلامی، نرم افزار نظام دینی است و قانون اساسی ما برخاسته از قرآن و سنت است در نتیجه ما حق نداریم از اصول عدول کنیم. در نظام اسلامی باید سازوکاری پیش بینی شود که تحزب لطمهای به ساختار حاکمیت دینی وارد نکند و احزاب رقابت را به عرصه حاکمیت دینی نکشانند.
بیشتر بخوانید:
او که با فارس گفت و گو می کرد، افزود: در نظام اسلامی در سطح راهبردها و سلیقهها میتوان احزابی داشت که با یکدیگر رقابت کنند، اما نه در سطح اصول و مبانی چراکه اگر رقابت به این سطح برسد، این موضوع خطرناک است. اینکه در برخی مبانی و اصول همچون حاکمیت دینی، پیوستگی بین دین و سیاست، منشا مشروعیت ولایت و قانون محدوده اختیارات ولی فقیه رقابت صورت پذیرد، در حقیقت ورود در محدوده خطوط قرمز است و موجب اخلال در حاکمیت دینی می شود.
حجت الاسلام سعیدی در بخش دیگری از گفت و گوی خود درباره حزب جمهوری اسلامی هم گفت: حزب جمهوری اسلامی در حال حرکت به سمتی بود که به صورت یک حزب جامع و فراگیر نتوانست ایفای نقش نماید. و لذا حضرت امام(ره) بنا به مصالحی با تداوم حزب مذکور موافقت نداشتند. از آفتهای تحزب این است که اعضای شورای مرکزی به دلیل اشتغالات زیاد نمیتوانند به شعب خود در استانها سرکشی کنند و همین موضوع باعث شده بود که برخی از شعب حزب جمهوری اسلامی در برخی شهرها خودمختار عمل کنند و دیگر از دست حزب خارج شده بودند.
او ادامه داد: الان هم چنین چشم انداز روشنی از تحزب وجود ندارد؛ چراکه در حال حاضر در انتخاباتها مردم ما در فضای آزاد ورود پیدا میکنند و انتخابات ما، انتخابات هدایت شده از سوی احزاب مردمی نیست. یعنی ما حزب و احزابی نداریم که اقشار جامعه را تحت پوشش قرار دهد و در مسیر درستی و با توجه به مردمسالاری دینی هدایت کند. بنابراین هر کاندیدایی با هر شعار خاصی میتواند مردم را به سمت خود جذب کند و ملاحظه میکنیم که نتیجه انتخابات با نظرسنجیهای حتی ۲ تا ۳ روز قبل از انتخابات هم متفاوت میشود.
سعیدی اضافه کرد: وضعیت احزاب موجود هم قابل قبول نمی باشد برخی احزاب موسمی و بروز و افول آنها مقطعی است و برخی هم داری اندیشه و تفکر التقاطی بوده و مبانی و اصول نظام دینی را نه باور دارند و نه التزام عملی به آنها دارند. برخی احزاب با ماهیت دینی و اسلامی که دارای پیشینه طولانی هم هستند الزامات پیش تازی را ندارند چون یک حزب باید ابتدا پیش روندگی داشته باشد یا بتواند پیش برندگی داشته باشد و مرجعیت فکری اقشار جامعه را عهده دار شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم نجیب ایران در روزهای سخت و دشوار در کنار یکدیگر و همدل و همزبان هستند، تاکید کرد: همگرایی و همدلی که پس از کرونا در بین همه دستگاهها، جناحها و آحاد مردم شکل گرفت، یادآور دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود و در این ایام نیز همه مردم برای کمک و یاری یکدیگر در کنار هم قرار گرفتند و این اقدام بسیار ارزشمند و افتخارانگیزی است.
- چرا پس از٤١ سال از انقلاب احزاب رسمي در صحنه سياسي جمهوري اسلامي به سمت التقاط و دين زدايي از سياست (سكولاريزم) كشانده شده اند؟!
- چرا نظام سياسي نتوانست شيوه حكمراني و مناسبات حاكم بر جامعه ايران را در طي چهاردهه ديني كند و در اين چارچوب فضاي قانوني و عملي رقابت سياسي را بصورت تعريف شده فراهم آورد؟
پاسخ به اين دو سوال براي نسل جوان جذاب تر است تا هشدارهاي نامأمن سي كه خيلي با مخاطب در عصرحاضر ا تباطي برقرار نمي كند.