arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۹

لایو خبر - ۵ تیر ۹۹

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رقابت احزاب در اصولی همچون حاکمیت دینی و منشا مشروعیت ولایت ورود به محدوده خطوط قرمز است
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۹

حجت‌الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: در نظام اسلامی در سطح راهبردها و سلیقه‌ها می‌توان احزابی داشت که با یکدیگر رقابت کنند، اما نه در سطح اصول و مبانی چراکه اگر رقابت به این سطح برسد، این موضوع خطرناک است. اینکه در برخی مبانی و اصول همچون حاکمیت دینی، پیوستگی بین دین و سیاست، منشا مشروعیت ولایت و قانون محدوده اختیارات ولی فقیه رقابت صورت پذیرد، در حقیقت ورود در محدوده خطوط قرمز است و موجب اخلال در حاکمیت دینی می شود.

شمارِ جان‌باختگان کرونا در ایران از ۱۰ هزار نفر گذشت
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۸

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۲۱۵ هزار و ۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۱۳۰ نفر رسید.

تنها کشوری که با بسته شدن تنگه هرمز، صادرات نفتش کاملا متوقف می‌شد، ایران بود / اکنون از این مشکل عبور کرده‌ایم
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۶

رییس جمهوری گفت: بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفتشان راه دومی ایجاد کرده اند؛ حالا یا از دریای سرخ، مدیترانه یا عمان . تنها کشوری که با بسته شدن تنگه هرمز، صادرات نفتش کاملا متوقف می شد، ایران بود. او افزود: اینکه شعار می دادیم ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ماست، درست بود، اما در روز مبادا برای خود ما هم مشکل به وجود می آمد.اکنون با طرح انتقال نفت به جاسک از این مشکل عبور کرده ایم. رهبری فرمودند استراتژیک‌ترین طرح دولت همین طرح است به لحاظ امنیت ملی و اقتصادی و امنیت انرژی این یک طرح استراتژیک است و می‌تواند مشتری نفت ما را مطمئن کند که در هر شرایطی می‌تواند از ما نفت بخرد.

۳۴ دقیقه‌ تابش نور خورشید ۹۰ درصد ویروس‌های کرونا را غیرفعال می‌کند
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۵

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد یک دوز ۳۴ دقیقه‌ای از تابش نور نیمروزی خورشید می‌تواند ۹۰ درصد یا میزان بیشتری از ویروس‌های کرونا را غیرفعال کند. بر اساس نتایج این مطالعه، افراد سالم که در خارج از منزل، نور خورشید دریافت می کنند در معرض دوز ویروسی کمتری قرار می‌گیرند و شانس بیشتری برای افزایش یک واکنش ایمنی موثر دارند. این در حالی است مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه ام.آی.تی انجام شده، این ایده را مورد شک و تردید قرار داده است.

آغاز رای گیری برای تغییر قانون اساسی در روسیه
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۵

رای‌گیری در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی روسیه آغاز شده است. در صورت تصویب این تغییرات، تمدید دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین برای شانزده سال دیگر امکانپذیر خواهد بود.

با منابع بانک مرکزی در عراق، کالای اساسی می خریم
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۴

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نوشت: استفاده از منابع بانک مرکزی در عراق برای خرید کالا‌های اساسی در چارچوب روابط دوستانه دو کشور، و با تصمیم و نظر ایران انجام میگیرد و تنها بخشی از گشایش‌هایی است که بتدریج اتفاق خواهد افتاد. برنامه ریزی وتلاش برای تأمین به موقع وکافی کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم عزیز را وظیفه ملی خود در بانک مرکزی می‌دانیم.

مقالات ISI برای حل مسائل آمریکاست نه ایران
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۳

سردار فدوی جانشین فرمانده سپاه به موضوع مقالات ISI و تأثیر آن بر حل مسائل کشور اشاره داشت و گفت: این مقالات بیشتر برای حل مسائل کشورهای دیگر از جمله آمریکاست و برای حل مسائل کشور کمتر کارایی دارد و این در حالی است که تعداد بسیاری مسئله داریم.

کرونا ۳۸ درصد کسب‌وکار‌ها را متوقف کرد
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۳

نتایج بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا موجب شد فعالیت ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بطور کامل متوقف شود که البته این عدد در اریبهشت به ۲۱ درصد کاهش یافت. میزان فروش کسب و کارها با ۴۸.۸ درصد در اسفند و فروردین و ۴۵.۷ درصد در اردیبهشت بیش‌ترین تأثیرپذیری را از کرونا داشته است. جریان نقدینگی، نیروی انسانی، مقدار تولید، بدون تأثیر و میزان پس‌انداز به ترتیب در رتبه‌های بعدی تأثیرپذیری از کرونا قرار دارد.

ابتکار: «حق مالکیت پدر بر فرزند» در قتل وی، بر اساس آیات قرآن نیست
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۲

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: اینکه برخی می‌گویند پدر بر فرزندانش حق مالکیت دارد و می‌تواند آنان را به قتل برساند، برداشت فقهی است و بر اساس آیات قرآنی نیست.

ادعای تلاش مقام دولت اوباما برای ترور ترامپ
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۴:۴۱

آنتونی تاتا نامزد پست معاون وزارت دفاع آمریکا در امور سیاست‌گذاری مدعی شد که یکی از روسای پیشین آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) تلاش کرده ترامپ را ترور کند. وی گفته است که «جان برنان» رییس سیا در دوران باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا قصد برکناری ترامپ را داشته و در سال ۲۰۱۸ توییتی رمزدار منتشر کرده که دستور ترور او بوده است.

آنچه گذشت
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۲:۱۰

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان