arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۹
فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مطرح‌کنندگان بحث فتنه ۱۴۰۰ خودشان از هم اکنون در حال سازماندهی مشکلات هستند

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسد مطرح‌کنندگان این گونه مباحث، خودشان از هم اکنون در حال سازماندهی این‌گونه مشکلات هستند وگرنه دلیلی ندارد که چنین سخنانی مطرح شود؟!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسد مطرح‌کنندگان این گونه مباحث، خودشان از هم اکنون در حال سازماندهی این‌گونه مشکلات هستند وگرنه دلیلی ندارد که چنین سخنانی مطرح شود؟!

«نجفقلی حبیبی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره چرایی تلاش برخی برای کمرنگ کردن نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ و همچنین دانشگاهیان و دانشجویان به‌عنوان قشر تحصیلکرده و روشنفکر به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: همه مردم ایران می‌دانند که در همه انتخابات‌ در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا آخرین انتخابات، دانشجویان و دانشگاهیان، نقش موثر و اساسی داشته‌ و دارند و هیچ‌کس منکر این موضوع نیست، حال چه اصولگرایان پیروز انتخابات بوده و چه اصلاح‌طلبان پیروز بوده‌اند تفاوتی ندارد. به هر حال دانشجویان در انتخابات‌ها از ارکان پرشور کردن انتخابات و هم به‌صحنه کشاندن مردم بوده‌اند.

او افزود: حال جریانات سیاسی مختلف در بین دانشجویان نیز مصداق دارد از این رو دانشگاه‌ها همواره این نقش را برعهده داشته‌اند. حال ممکن است عده‌ای بر این مسئله اصرار داشته که دانشگاه‌ها را کنار بزنند. هنوز برای کشور ما زود است که بگوییم دانشگاه‌ها و دانشجویان نقشی نداشته باشند به این دلیل که در کشور ما مانند سایر کشورها، احزاب قدرتمندی حضور ندارند که انتخابات را به خوبی برگزار کنند. از این رو حضور دانشجویان و دانشگاهیان بسیار مفید بوده است به این دلیل که اولا خود جوانان و دانشجویان، نسبت به اداره کشور، احساس مسئولیت می‌کنند که نکته مثبتی است. چراکه از بین همین جوانان دانشجو، افرادی تربیت می‌شوند که به مدیریت‌های عالی کشور گمارده می‌شوند و در اداره کشور سهم دارند.

حبیبی یادآور شد: اگر تاریخ انقلاب را از ابتدا تاکنون بررسی کنیم به‌طور دائم هر دوره‌ای از انتخابات که دانشجویان فعال بودند همواره عده‌ای بودند که برای مناصب عالی تربیت شدند به گونه‌ای که برخی از آنها در سِمت وزیر هستند. نباید دانشجو و دانشگاه را از حضور در انتخابات منع کنیم. تا حدودی در فضای دانشگاه در این باره رکود ایجاد شده است که این ممکن است به این مسائل بازگردد که برای بسیاری از دانشجویان دردسرهایی ایجاد شده که آنها را دلزده کرده است. این مسئله برای کشور ما بسیار خطرناک است.

او اضافه کرد: برای مثال در فرانسه در برهه‌ای از تاریخ یعنی سال 1968، دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی نقش پررنگی داشتند. اما پس از آن دوره، با حضور احزاب، این نقش کمرنگ‌تر شد. به هر حال در ایران نیز طی انتخابات‌های گذشته، جوانان و دانشجویان حضور داشتند اما در انتخابات اخیر، شاهد حضور دانشجویان نبودیم که نتیجه آن نیز مشخص شد. از این رو از هم اکنون می‌توان پیش بینی کرد که اگر در سال 1400، دانشجویان نباید حضور پیدا کنند که اگر حضور پیدا کنند، نتیجه ممکن است چیز دیگری شود. به هر حال دانشجویان فعال و پرنشاط هستند البته به شرطی که به عنوان دانشجو حضور پیدا کنند نه عنوان های دیگر.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: حضور دانشجویان می‌تواند به نوعی موجب نشاط انتخاباتی و آگاهی عمومی شود. در سراسر ایران از شهر و روستا، دانشجویان جوان حضور دارند که در فضای دانشگاه با مفاهیم سیاسی، اجتماعی، عدالت اجتماعی و آزادی را بهتر درک می‌کنند و این مفاهیم در انتخابات‌ها بحث می‌شود. به بیانی فضایی ایجاد می‌شود که اطلاعات سیاسی- اجتماعی مردم افزایش پیدا می‌کند اینها به نوعی کمک کننده است.

نجفقلی حبیبی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های اصولگرا بر چه اساسی سال 1400 را سال فتنه پیش‌بینی می‌کنند و می‌گویند اصلاح‌طلبان برای 1400 می‌خواهند فتنه درست کنند و نظام را به چالش بکشند؟ تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد مطرح‌کنندگان این‌گونه مباحث، خودشان از هم اکنون در حال سازماندهی این گونه مشکلات هستند وگرنه دلیلی ندارد چنین سخنانی مطرح شود؟! اصلا چه قرائنی وجود دارد که سال 1400، سال فتنه باشد؟! عده‌ای از هم اکنون در حال زمینه‌چینی هستند برای اینکه بعدا بخواهند کاری انجام دهند. این افراد را نمی‌شناسم. همین گفته و تفکر به هیچ عنوان درست نیست. کشور ما به آرامش، دانایی، شعور و فهم اجتماعی برای ساختن کشور و وحدت ملی نیاز دارد.

این استاد پیشین دانشگاه با اشاره به وضعیت کرونا اشاره کرد و گفت: نکته مثبتی که کرونا برای تمام جهان به وجود آورده همین وحدت ملی است که همه به یکدیگر کمک می‌کنند و این جناحی و آن جناحی بودن، مطرح نیست. باید قدر این نعمت‌ها را بدانیم و دلیلی ندارد به سمت شکاف و انشقاق اجتماعی برویم مگر اینکه عده‌ای در حال نقشه کشیدن هستند که بنده در جریان نیستم البته امید است که این‌گونه نباشد.

نظرات بینندگان