arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۹

یک ایرانی در پرونده سوء‌قصد علیه جدایی‌طلبان در دانمارک مجرم شناخته شد

دادگاهی در دانمارک یک مرد ۴۰ ساله نروژی ایرانی‌تبار را به اتهام «جاسوسی» برای ایران و «همکاری در تهیه مقدمات ارتکاب قتل» در خاک دانمارک محاکمه کرده و او را مجرم شناخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاهی در دانمارک یک مرد ۴۰ ساله نروژی ایرانی‌تبار را به اتهام «جاسوسی» برای ایران و «همکاری در تهیه مقدمات ارتکاب قتل» در خاک دانمارک محاکمه کرده و او را مجرم شناخت.

به گزارش یورو نیوز، دادگاه دانمارک بدون اعلام هویت این مرد گفته است که او در فاصله ۲۵ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ (۳ تا ۵ مهر ۹۷) اطلاعاتی را درباره یک ایرانی تبعیدی در دانمارک جمع‌آوری کرده و به شخصی که برای یک سرویس اطلاعاتی ایرانی کار می‌کند تحویل داده است. به گفته دادگاه راسکیله دانمارک گفتگوهای آنلاین بین متهم و شخصی که برای سرویس اطلاعاتی ایران کار می‌کند، به عنوان مدرک درون پرونده قرار داده شده است.

شهر راسکیله در حدود ۴۰ کیلومتری غرب پایتخت، کپنهاگ واقع شده است.

دادگاه گفته این مرد قاعدتا می‌دانسته که طبق قانون دانمارک، همکاری‌اش با یک سازمان اطلاعاتی در ایران غیرقانونی بوده و تا شش سال مجازات زندان دارد. دادگاه همچنین گفته که متهم قاعدتا این را هم می‌دانسته فعالیت‌های وی به سازمان اطلاعات ایران کمک می‌کند تا اقدام به قتل نماید و در واقع لو به تهیه مقدمات قتل کمک کرده است. دادگاه راسکیله با انتشار بیانیه‌‌ای در همین زمینه گفت متهم ادعا كرده كه مقصر نیست و از صحبت كردن در طول جلسه دادگاه كه در پشت درهای بسته برگزار شد، امتناع كرده است.

این پرونده در پیوند با عملیات پلیس در سال ۲۰۱۸ با هدف کشف نقشه‌ای است که ادعا شده بود برای کشتن یک یا چند مخالف دولت ایران طرح شده است. مأموران پلیس برای انجام این عملیات، برای مدت کوتاهی ارتباط جزیره‌ای را که کپنهاگ در آن قرار دارد، با بقیه کشور قطع کردند.

در جریان بخشی از تحقیقات، سه مرد عضو یک گروه جدایی‌طلب ایرانی به نام جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز، به جاسوسی از خاک دانمارک برای سرویس‌های اطلاعاتی سعودی متهم شدند. مرکز این گروه جدایی‌طلب ایرانی در لندن است و این سه مرد در ماه فوریه در رینگستد واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، بازداشت شدند. آنها مظنون به جاسوسی از افراد و شرکت‌ها طی یک بازه شش ساله از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ هستند.

مقامات دانمارکی احتمال می‌دهند هدف از نقشه‌ای که مرد نروژی ایرانی‌تبار در آن دخیل بوده، کشتن یک نفر یا هر سه نفر عضو جنبش جدایی طلب عرب بوده باشد.

این مرد در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۹ مهر ۹۷) یعنی یک ماه پس از حمله مرگبار در جریان یک رژه نظامی در اهواز بازداشت شد. جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز یا الاحوازیه مسئولیت حمله روز ۳۱ شهریور را که دست کم ۲۴ کشته بر جای گذاشت، به عهده گرفت. در آن زمان دانمارک سفیر خود را از تهران فراخواند. ایران پیشتر، هرگونه دست داشتن در پروژه حمله در خاک دانمارک را تکذیب کرده بود.

حکم دادگاه راسکیله قرار است امروز جمعه ۶ تیر اعلام شود.

نظرات بینندگان