arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت چین از ایران / تصمیم کمیسیون امنیت ملی برای خروج ایران از پروتکل الحاقی / جزئیات طرح سناتورهای آمریکایی برای عدم دخالت ایران در انتخابات! / اعلام مهمترین واکسن احتمالی کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی / ترامپ احتمال شکستش در انتخابات را تایید کرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت چین از ایران / تصمیم کمیسیون امنیت ملی برای خروج ایران از پروتکل الحاقی / جزئیات طرح سناتورهای آمریکایی برای عدم دخالت ایران در انتخابات! / اعلام مهمترین واکسن احتمالی کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی / ترامپ احتمال شکستش در انتخابات را تایید کرد!

زیر پوست اخبار: دیروز -جمعه- بر خلاف چند روز گذشته نسبتا روزی کم حاشیه برای رسانه‌ها بود. با این وجود، حواشی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر را می‌توان مهم‌ترین خبر  مورد ارزیابی قرار داد. از یک سو، دونالد بر خلاف اعتماد به‌نفس بالای خود در چند ماه گذشته، از احتمال شکست خود در برابر بایدن سخن به میان آورده و از سوی دیگر، سناتورهای جمهوری‌خواه در پی ارائه طرحی برای ممانعت از دخالت کشورهای خارجی به ویژه روسیه، ایران و چین در انتخابات ریاست جمهوری آتی خبر داده‌اند. مجموع این روند نشان می‌دهد که احتمالا رقابت نزدیکی را در سوم نوامبر سال جاری میان ترامپ و جو بایدن شاهد خواهیم بود. در سطحی دیگر، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرح خود برای الزام دولت به خروج از پروتکل الحاقی، معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی خبر داده که در نوع خود می‌تواند چالش‌هایی بزرگ را برای کشور به همراه داشته باشد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید

اعلام مهمترین واکسن احتمالی کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی: سازمان بهداشت جهانی دیروز (جمعه) اعلام کرد: واکسنی که شرکت «استرازینیکا» ضد ویروس کرونا در حال ساخت آن است، به احتمال زیاد پیشروترین و پیشرفته ترین واکسن در جهان محسوب می شود. دانشمند ارشد این سازمان با اشاره به اینکه واکسن شرکت «مدرنا» هم از گزینه های احتمالی است، افزود: این واکسن با مرحله پیشرفتی که واکسن شرکت استروزینیکا به آن دست یافته، فاصله زیادی ندارد. وی افزود: سازمان بهداشت جهانی هم اکنون در حال مذاکره با شماری از شرکت های داروسازی چینی درباره واکسن های احتمالی کووید ۱۹ است.

تصمیم کمیسیون امنیت ملی برای خروج ایران از پروتکل الحاقی: به گفته  سردار علی آقازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه، مجلس شورای اسلامی تصمیم شورای حکام بر صدور قطعنامه علیه ایران پیروی از خواسته‌های آمریکا بوده و بر این اساس و با تصمیم کمیسیون امنیت ملی، جمهوری اسلامی از پروتکل‌های الحاقی خارج می‌شود.

جزئیات طرح سناتورهای آمریکایی برای عدم دخالت ایران در انتخابات!: چند نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرده‌اند که به دنبال جلوگیری از چیزی است که «دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات آمریکا» خوانده شده است. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند «مارکو روبیو» و «کریس ون‌هولن» که این طرح را تهیه کرده‌اند قصد دارند آن را به عنوان متمم به لایحه بودجه دفاعی آمریکا در سال مالی ۲۰۲۱ اضافه کنند. مارکو روبیو گفته است: «بازیگران متخاصم شامل روسیه، چین و ایران به تلاش برای تفرقه‌افکنی و تضعیف دموکراسی ما ادامه خواهند داد. مهم است که ایالات متحده، تبعات معناداری برای دخالت انتخاباتی در نظر بگیرد.

کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت چین از ایران: آمار گمرکی چین نشان داد که واردات نفت چین از ایران در فاصله ژانویه تا مه سال ۲۰۲۰ به بیش از یک میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش داشت. واردات نفت چین از ایران در ماه میلادی گذشته به حدود ۲۵۷ هزار تن رسید که در مقایسه با ماه مه سال گذشته ۷۶ درصد کاهش داشت. واردات نفت چین از عربستان سعودی در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافت و این کشور موقعیت خود به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت چین را حفظ کرد.

هشدار سران کمیسیون‌های مجلس به حسن روحانی: روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور درمورد مشکلات اقتصادی ومعیشتی وگرانی های اخیر تصریح کردند: روند هفت ساله مدیریت خود را تغییر دهید چرا که مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی نظیرند، سکوت نخواهند کرد.

ترامپ احتمال شکستش در انتخابات را تایید کرد!: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»، شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را پیش‌بینی کرد و گفت: فردی که قادر به حرف زدن نیست، قرار است رئیس جمهوری شما شود، چرا که برخی از مردم شاید مرا دوست ندارند، همه آنچه که من انجام دادم به جهت کارم (وظیفه‌ام) بود.

شناسایی ۲۶۲۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱9:  دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ( ۶ تیرماه)  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۳۵۶ مورد بستری شدند. وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به  ۲۱۷ هزار و ۷۲۴  نفر رسید. لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته،  ۱۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به  ۱۰ هزار و ۲۳۹ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تا کنون  ۱۷۷ هزار و  ۸۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی درباره استان‌های با وضعیت قرمز گفت: در استان‌های کرمانشاه و کردستان گرچه شاهد کاهش موارد بستری بوده‌ایم اما وضعیت همچنان قرمز است همچنین استانهای خوزستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

اعلام فروش بنزین به ونزوئلا، به قیمت روز: بیژن زنگنه، وزیر نفت گفت: ​برخی اینگونه عنوان کردند که ما بنزین خیراتی به ونزوئلا دادیم در حالیکه ما بنزین را به قیمت روز به آن ‌ها فروختیم و برای دریافت پول هم ضمانت کافی داشتیم. ​اکنون بخشی از پول حاصل از صادرات بنزین به ونزوئلا را دریافت کردیم و این پول به داخل کشور منتقل شده است.

علت قطع گسترده برق در شیراز چه بود؟: معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای فارس اعلام کرد: افزایش بار اتصال ناگهانی درون ترانسفورماتور علت اصلی بروز حادثه آتش سوزی در ایستگاه ۲۳۰ کیلوولت ملک مکان شیراز و قطع گسترده برق در مناطقی از شیراز بود که با اقدام به موقع نیروهای عملیاتی این آتش سوزی خاموش و برق مناطق وصل گردید.

بازار ارز آماده ریزش قیمت‌ها می‌شود: قیمت دلار اگرچه در روزهای اخیر به مرز ۲۰ هزار تومان رسید، اما شواهد مختلف مانند تردید فعالان بازار ارز نسبت به رشد بیشتر قیمت، ‌حضور بانک مرکزی برای کنترل قیمت و عرضه بیشتر دلار توسط صرافی‌ها، حکایت از افت قیمت ارز در روزهای آینده دارد.

پاریس: تحلیل اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از 20 جولای شروع می‌شود: سازمان تحقیقات ایمنی هوایی فرانسه دیروز (جمعه) خبر داد که ایران برای تحلیل اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی حادثه دیده درخواست کمک کرده و کار فنی بر روی این جعبه سیاه از 20 جولای (30 تیرماه) آغاز می‌شود.

 

 

نظرات بینندگان