arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۹

هنرنمایی ویل اسمیت در نقش برده آمریکایی

«ویل اسمیت» بازیگر نام‌آشنای هالیوودی در فیلم جدیدش نقش یکی از برده‌های معروف در تاریخ برده‌داری آمریکا را بازی می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ویل اسمیت» بازیگر نام‌آشنای هالیوودی در فیلم جدیدش نقش یکی از برده‌های معروف در تاریخ برده‌داری آمریکا را بازی می‌کند.

به گزارش ددلاین، این ستاره ۵۱ ساله سینمای هالیوود در پروژه جدیدش نقش اول فیلم آزادی (Emancipation) به کارگردانی آنتوان فوکوآ را بازی می‌کند. فیلمنامه این فیلم هیجانی بر اساس داستان واقعی زندگی پیتر شلاق خورده (Whipped Peter) نوشته شده که یکی از معروفترین برده‌های تاریخ سیاه برده‌داری در آمریکا است.

پیتر برده مزرعه جان و بریجت لیونز در ایالت لوییزیانای آمریکا بود. شهرت این شهروند آمریکایی آفریقایی تبار به آنجا برمی‌گردد که یکبار تا سرحد مرگ از یکی از سرپرستان خود تازیانه خورد اما پس از آن توانست به سمت شمال فرار کرده و به ارتش اتحادیه (union army) بپیوندد.

پزشکان ارتش پس از روبه‌رو شدن با زخم‌هایی که تازیانه بر پشت پیتر ایجاد کرده بود از جای جراحت‌ها عکس گرفتند. یکی از این عکس ها در سال ۱۸۶۳ در روزنامه ایندیپندنت و به دنبال آن در مجله سیاسی-آمریکایی هارپر ویکلی چاپ شد.

این عکس به عنوان مدرکی دال بر بی‌رحمانه بودن سنت برده‌داری در آمریکا، در جهان دست به دست شد و بسیاری از سیاه‌پوستان آزاد را به پیوستن به ارتش اتحاد برای مبارزه با نژادپرستان در جنوب آمریکا، ترغیب کرد.

ساخت فیلمی با این مضمون با موج اعتراضات و انتقادات در آمریکا مناسبت دارد. ویدئویی که اواسط خرداد ماه از قتل بی‌رحمانه جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی تبار به دست ماموران پلیس آمریکا منتشر شد، خشم مردم آمریکا و جهان را برانگیخت. در این ویدئو به‌خوبی دیده می‌شود که یکی از ماموران پلیس چگونه بی‌اعتنا به تقلای فلوید زانوی خود را روی گردن وی فشار داده و جان او را می‌گیرد.

از آن روز تاکنون تبعیض نژادی و مقابله با آن به اصلی‌ترین خواسته معترضان آمریکایی تبدیل شده است که به خیابان‌ها آمده و حتی در ایالت سیاتل یک منطقه خودمختار تشکیل داده‌اند. معترضان به تبعیض در هر صنف و دسته‌ای از هنرمندان و ورزشکاران گرفته تا سیاستمداران با پویش جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد همراه شده و برای تمام شهروندان فارغ از ملیت و رنگ پوستشان حقوقی برابر طلب می‌کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان