arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۹

هند برای گسترش تجارت غیرنفتی با ایران مذاکره می کند

بانک یوکو هند در حال مذاکره با وارد کنندگان هندی برای گسترش تجارت با ایران در بخش‌های غیرنفتی با استفاده از مکانیسم روپیه- ریال است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانک یوکو هند در حال مذاکره با وارد کنندگان هندی برای گسترش تجارت با ایران در بخش‌های غیرنفتی با استفاده از مکانیسم روپیه- ریال است.

به گزارش رسانه‌های هند، ‌ای کی گویال رییس بانک یوکو هند گفت: ما در حال مذاکره با وارد کنندگان برای استفاده از این مکانیسم در تجارت غیرنفتی هستیم. این بخش‌ها می‌توانند محصولات کشاورزی مانند میوه‌های تازه باشند.


وی تاکید کرد: بانک یوکو به دنبال فراهم کردن شرایط برای گسترش روابط تجاری هند و ایران است.
با توجه به داده‌های دولت هند، ارزش واردات این کشور از ایران در سال ۲۰۱۸-۱۹ حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است. همچنین در مدت مشابه ارزش صادرات هند به ایران ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.


از جمله صادرات عمده ایران به هند در سال گذشته محصولاتی چون خشکبار و حبوبات از قبیل خرما، بادام، پسته، میوه خشک شده، میوه‌ها و محصولات کشاورزی از جمله کیوی، سیب و زعفران، مصالح ساختمانی نظیر گچ و سیمان، فرآورده‌های نفتی و روغنی نظیر قیرنفت و انواع روغن‌ها، محصولات شیمیایی متانول، آمونیاک، پلی‌استیرن، پلی‌اتیلن و تولوئن بوده اند


واردات عمده ایران از هند شامل برنج، چای، شکر و محصولات دارویی می‌شوند.
۳۰ درصد از صادرات برنج باسماتی هند با مقصد ایران انجام می‌شود و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده این محصول هند در جهان است.


هند سالانه ۴ میلیون تن برنج به کشورهای مختلف صادر می‌کند که از این میان، ایران، عربستان سعودی، کویت، امارات، آمریکا و انگلیس بزرگ‌ترین مشتریان برنج باسماتی هند محسوب می‌شوند.


داده‌های منتشر شده از سوی کمیته صنایع چای هند نشان داد که واردات چای ایران از هند در سال گذشته افزایش یافته و ایران با عبور از روسیه به بزرگ‌ترین خریدار چای هند در جهان تبدیل شده است.


بر اساس داده‌های منتشر شده، ایران در سال گذشته حدود ۵۳. ۵ میلیون تن چای از هند وارد کرده است که این مقدار در مقایسه با سال ۲۰۱۸ یک افزایش ۷۴ درصدی را از خود نشان می‌دهد.

مکانیسم روپیه-ریال
مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال ۲۰۱۲ پس از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این توافق، ۴۵ درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می‌گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می‌کرد.


این مکانیسم در سال ۲۰۱۲ جریان صادرات چای هند به ایران را حفظ کرد و در تحریم‌های جاری نیز می‌توان سازوکار مشابهی را به خدمت گرفت.

سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران
بندر چابهار ایران از لحاظ مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. با ادامه اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.


فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.


بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1. 5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است.


دولت هند در برنامه بودجه سال جاری (۲۰۲۰-۲۰۲۱) خود، بودجه اختصاص یافته به پروژه بندر چابهار را در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش داده است.


در بودجه اعلام شده برای وزارت امور خارجه هند، ۱۰۰ کرور روپیه (معادل تقریبی یک میلیارد روپیه یا ۱۴ میلیون و ۱۰ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر گرفته شده است.


درحالی که در بودجه دولت هند در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ پروژه چابهار تامین مالی نشد، اما در سال گذشته این کشور یک بودجه ۴۵۰ میلیون روپیه‌ای باره این پروژه در نظر گرفت.

نظرات بینندگان