arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱

پيكر جلال ذوالفنون تشییع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پيكر زنده ياد جلال ذوالفنون ـ نوازنده‌ي برجسته سه‌تار ـ ساعاتي پيش با حضور اهل هنر به سوي امامزاده طاهر كرج بدرقه شد.

به گزارش ايسنا، صبح امروز ـ دوم فروردين ماه ـ مراسم تشييع پيكر زنده ياد جلال ذوالفنون با حضور جمع كثيري از اهالي هنر از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

سيد عباس سجادي ـ مدير مركز موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ـ در اين مراسم با تسليت درگذشت اين هنرمند به اهالي موسيقي و خانواده‌ ذوالفنون گفت: با درگذشت اين بزرگمرد كه به واقع جلال موسيقي ايران بود، بهار رنگ سياهي به خود گرفت. هر چند كه اين بار هم ذوالفنون با نواي دل‌انگيز سه‌تارش به تك تك شما كه در اين فضا حضور پيدا كرده‌ايد اداي احترام كرد.

او ادامه داد: در روزگاري كه پرورش هنرمند كار بسيار سختي است، او اين وظيفه را به دوش كشيد و به راستي از معدود مردان بي‌جانشين موسيقي ايران است.

سجادي همچنين به روحيه‌ي درويش مسلكي زنده‌ياد ذوالفنون اشاره كرد و افزود: آنهايي كه ذوالفنون را از نزديك مي‌شناسند، مي‌دانند كه او تا چه اندازه آزاد و رها بود و به هيچ چيز تعلق خاطر نداشت.

او اضافه كرد: ذوالفنون امروز حيات ابدي خود را در دل ما آغاز مي‌كند و همچون هميشه آرام خواهد گرفت، چه بسا كه ذوالفنون و امثال او پدران معنوي موسيقي هستند و با حضور خود به اين هنر قوت و قدرت مي‌دهند.

سجادي در پايان سخنان خود يادآور شد: ذوالفنون هم نسلان من را به موسيقي سنتي پيوند داد. همه ما «آتش در نيستان»، «گل صدبرگ»، تك‌نوازي‌ها و بداهه‌نوازي‌هاي او را به ياد مي‌آوريم و مي‌دانيم كه او چه حق بزرگي بر گردن اين نسل دارد.

***

در بخش ديگري از اين مراسم، داوود گنجه‌اي ـ از اعضاي هيات مديره‌ي خانه موسيقي و يار پنجاه ساله‌ي زنده ياد ذوالفنون ـ با تسليت درگذشت اين هنرمند گفت: در آخرين ديداري كه با هم داشتيم همچون هميشه با زباني بذله‌گو گفت: «من قند، كلسترول، پول و مقام دارم، اما تنها يك چيز كم دارم كه آن هم معرفت است.» در حالي كه بنده در جمع شما قسم مي‌خورم كه او تنها آدمي بود كه به گمان من به حضرت حق وصل است و از اين جهت از همه چيز اين دنيا بي‌نياز بود.

گنجه‌اي همچنين به تنها بازماندگان نسل موسيقي كه در مركز حفظ اشاعه موسيقي رديف دستگاهي كار مي‌كردند، اشاره كرد و افزود: ما شش يار دبستاني بوديم و اكنون از بين ما تنها بنده و كياني به ظاهر مانده‌ايم. البته حداقل تاكنون بنده به معرفت ذوالفنون نرسيده‌ام اما افتخار مي‌كنم كه چنين مردي در كنار ما حضور داشت، زيرا هر آنچه از علم و معرفت آن بگوييم كم گفته‌ايم.

او در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: حضور فيزيكي ذوالفنون و امثال او در اين مراسم مطرح نيست، زيرا آنها در جمع ما حضور معنوي دارند و اميدوارم با حضور در چنين مراسم‌هايي هر چه بيشتر قدر هم را بدانيم چرا كه اندكي حسادت و شيطنت در روحيه‌ي ما وجود دارد اما عقل و هنر همواره بايد در كنار هم حركت كنند.

گنجه‌اي در پايان سخنان خود يادآور شد: اگر ذوالفنون نبود، سه تاري هم نبود. او يك انسان واقعي بود و آنچه را كه گفت ندارم بيش از همه داشت.

***

محمد موسوي ـ نوازنده‌ي ني ـ نيز در بخش ديگري از مراسم گفت: يكي يكي داريم مي‌رويم، اما افتخارم در اين است كه هنر را با هنر به خاك سپردم و در مراسم تشييع دوستانم قطعه‌اي را نواختم. او تصريح كرد: 45 سال افتخار دوستي با جلال ذوالفنون داشته‌ام و هر بار كه كنسرتي برگزار مي‌كرديم مي‌ديدم كه دست به ساز نمي‌برد. او متواضع و عاشق موسيقي بود و به من مي‌گفت وقتي تو ني مي‌نوازي من دوست دارم تنها نواختنت را ببينم و بشنوم.

***

علي جهانداري ـ خواننده ـ نيز درگذشت ذوالفنون را تسليت گفت و عنوان كرد: به واقع درست است كه زنده ياد ذوالفنون در اين فضاي بهاري كه همه جا معطر و دل‌انگيز شده است ما را ترك مي‌كند و ما در چنين فضاي روح‌بخشي براي بدرقه‌اش آمده‌ايم.

***

به گزارش ايسنا، در بخش پاياني مراسم پيام سيد محمد ميرزماني ـ مدير كل دفتر موسيقي ـ توسط عباس سجادي خوانده شد.

در اين پيام آمده است: «خبر، پتك سنگين بر آيينه بود و چه سخت و تاسف‌آور است كه در آستانه‌ي بهاري ديگر خبر سفر بزرگي از عرصه‌ي هنر منتشر مي‌شود. هنر مردي نستوهي از سلاله ظرافت و شكوه، «ذوالفنون» كه «جلال» نوازندگي سه تار را با جمال آفرينش نوحه‌هاي روح‌نواز و تاليف آثار ارزشمند آموزشي در اين گستره و نيز پرورش شاگرداني شايسته به زيبايي و ماندگاري درآميخته بود. اينك هر چند نبودش را التيامي نيست، اما بي‌هيچ ترديدي او از امروز تا روزهاي ناپيدايي كه نام و نشاني از روشنايي هنر و منش منزه موسيقيايي است، زنده و جاويد خواهد ماند چرا كه مرگ پايان كبوتر نيست. اينجانب به هر تقدير فقدانش را به جامعه‌ي موسيقيايي كشور و خانواده‌ي ارجمندش تسليت مي‌گويم و علو درجات روحاني را براي آن فقيد سفر كرده از درگاه ايزدي مسالت دارم.»

***

به گزارش ايسنا، پيكر زنده ياد ذوالفنون در امامزاده طاهر كرج به خاك سپرده مي‌شود و در روزهاي جمعه و دوشنبه ساعت 15 در محل امامزاده طاهر مراسم‌هايي براي او برگزار خواهد شد. همچنين قرار است همزمان با چهلم اين هنرمند مراسم ويژه‌اي برگزار شود كه جزييات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
نظرات بینندگان