arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمد‌علی فروغی یکشنبه ۷ تیر ۱۲۹۸

یادداشت‌های محمد‌علی فروغی یکشنبه ۷ تیر ۱۲۹۸: چینی‌ها به واسطه این‌که منظورشان در مسئله شانتونگ به عمل نیامده معاهده را امضا نکرده‌اند. جنرال اسموت انگلیسی هم که از نمایندگان انگلیس بوده امضا کرده، اما لایحه‌ای در تکذیب عهدنامه نوشته است. حق این است که خیالات عالیه انسانیت و درک منافع حقیقی بشر رو به ترقی است. افسوس که ملت ایران چیزی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افسوس که ملت ایران چیزی نیست

صبح برای دوسیه‌ها کار کردیم. ممتازالسلطنه [سفیر ایران در فرانسه] ناهار این‌جا بود. زودتر غذا خوردیم و بعد اسب‌دوانی لُنشان رفتیم. امروز روز گران پری است. جمعیت کثیری بود. رئیس‌جمهور و رئیس‌الوزرا هم بودند. زن‌ها توالت‌های [آرایش] عالی داشتند. امروز روز نمایش توالت است. بعد از کورس به پر کاتلان رفته چای خوردیم و به منزل آمدیم.

بعد از شام بیرون رفته قدری گردش کردیم. خیابان همان‌طور ازدحام بود و مرم بی‌عاری و شادی می‌کردند. معلوم شد چینی‌ها به واسطه این‌که منظورشان در مسئله شانتونگ به عمل نیامده معاهده را امضا نکرده‌اند. جنرال اسموت انگلیسی هم که از نمایندگان انگلیس بوده امضا کرده، اما لایحه‌ای در تکذیب عهدنامه نوشته است. حق این است که خیالات عالیه انسانیت و درک منافع حقیقی بشر رو به ترقی است. افسوس که ملت ایران چیزی نیست.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص. ۱۵۸.

نظرات بینندگان