arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۹

دانشگاه علوم پزشکی ایلام: 10 روز سخت و نگران کننده خواهیم داشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان، تعداد بستری ها و فوتی های ناشی از کرونا در استان و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم ۱۰ روز سخت و نگران کننده در ایلام خواهیم داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان، تعداد بستری ها و فوتی های ناشی از کرونا در استان و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم ۱۰ روز سخت و نگران کننده در ایلام خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری در همه استان هیچ فردی از ابتلا به بیماری مصون نیست چرا که افرادی بدون هیچ علامتی و بدون اطلاع از ابتلای خود ناقل هستند.

وی افزود: هم اکنون مانند روزهای آغاز بیماری افراد مبتلا مشخص نیست بلکه تعداد افراد کم علامت یا بدون علامت افزایش یافته است.

دکتر صادقی فر یادآور شد: ابتلای روزانه بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر در استان نگران کننده است و باید گفت از این تعداد تنها ۱۰ درصد بستری می شوند، ۴۰ درصد دارای علائم بیماری و درصد بسیاری نیز بدون علامت هستند و همین امر لزوم استفاده از ماسک را ضروری می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بخشی از فرایند رعایت پروتکل ها در اختیار حوزه سلامت و بهداشت است و بخش مهمی از این موضوع در اختیار مردم، اصناف و افرادی است که علائم دارند یا مبتلا می شوند.

دکتر صادقی فر اظهار داشت: اطلاع رسانی ها بطور مستمر صورت می گیرد و تاکید می شود چنانچه فردی دارای علائمی از جمله گلو درد، سرفه خشک، تب و لرز، تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی و چشایی و علائم گوارشی که جدیدا اضافه شده است حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: در مقطعی از زمان بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت بجز در موارد تنگی نفس افراد در خانه می ماندند و با ورود به سامانه سلامت غربالگری شفاهی بدون مراجعه به مراکز صورت می گرفت اما اکنون با توجه به روند افزایشی بیماری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی نمونه گیری ها به بیش از ۱۰ هزار نمونه در استان افزایش یافته است.

دکتر صادقی فر تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت باید نمونه گیری ها به شکل دیگری مدیریت شود و چنانچه فردی دارای علائم باشد قبل از مشخص شدن ابتلای وی به کرونا باید یکسری نکات را رعایت کند و مانند یک بیمار کرونایی به خود نگاه کند.

وی تاکید کرد: به افراد عادی نیز توصیه می شود با استفاده از ماسک، رعایت فاصله یک تا ۲ متر، خودداری از رفتن به فضای بسته و بدون تهویه برای دیگران مشکل ایجاد نکنند.

قرنطینه خانگی تضمینی برای عدم انتشار بیماری نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: برخی از افرادی که در خانه قرنطینه می شوند نه تنها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند بلکه وارد اجتماع شده و تضمینی برای عدم انتشار بیماری وجود ندارد.

دکتر صادقی فر با بیان اینکه بکار بردن اجبار برای حفظ سلامتی خود و دیگران امکانپذیر نیست، افزود: در ابتدا که تعداد بیماران کمتر بود موضوع قرنطینه بدلیل جلوگیری از انتشار بیشتر آن بسیار حساس بود و بیماران تا ۱۴ روز رصد می شدند.

وی ادامه داد: در پنج روز اول با این بیماران تماس گرفته و مراجعه حضوری انجام می شد، خانه فرد باید گندزدایی و آموزش های لازم به اعضای خانواده داده می شد و این فرد ۱۴ روز تحت مراقبت قرار می گرفت.

صادقی فر تصریح کرد: اما برای برخورد با افرادی که قرنطینه خانگی را رعایت نمی کنند ابزار خاصی وجود نداشت تا اینکه وزاتخانه طی نامه ای این موضوع را مشمول قسمت حقوقی و تهدید علیه سلامت عمومی اعلام و به همه شهرستان ها ابلاغ شد.

نقاهتگاه در اولویت وزارت بهداشت و درمان قرار ندارد

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: با وجود فعال کردن نقاهتگاه اما این تجربه در هیچ جای کشور جواب نداد و هم اکنون نیز جزو اولویت های وزارت بهداشت و درمان نیست.

دکتر صادقی فر افزود: در بیمارستان مصطفی خمینی(ره) ایلام بیماران به بدحال و با وضعیت بهتر دسته بندی می شوند و به نوعی بخشی از ایام بستری را در حالت نقاهت بسر می بنرد.

وی تاکید کرد: اگر فردی که دچار علائم بود به درمانگاه مراجعه کرده یا ترخیص شده با رعایت یک سری نکات بهداشتی می تواند در خانه بماند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت استان ایلام در وضعیت هشدار کرونا قرار دارد ضمن اینکه در محاصره استان های قرمز قرار دارد.

نظرات بینندگان