arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۹

انتقاد مسیح مهاجری از برخی تازه واردهای مجلس: انقلابی‌گری این نیست

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مهم‌ترین واقعیت، که متأسفانه مورد غفلت هم هست، اینست که حل مشکلات کشور به همدیگر را مقصر دانستن نیست. این روش، فقط به بدتر شدن اوضاع منجر می‌شود و جنگ قدرت را طولانی‌تر و حتی بی‌انتها می‌کند. راه درست اینست که قوای سه‌گانه، تمام دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و تمام افراد دست به دست همدیگر بدهند، اگر از این اصل مهم و حیاتی غفلت کنید، مردم ملاحظه شما را نخواهند کرد. تازه‌واردهای مجلس یازدهم هم بدانند که انقلابی‌گری به هیاهو نیست، انقلاب یعنی خدمت به مردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دولت کنونی را نباید یکپارچه قضاوت کرد. دولت یازدهم انصافاً موفق بود بطوری که توانست آرامشی در اقتصاد ایجاد کند، تورم را تک‌رقمی کند، با اجرائی کردن برجام امکانات زیادی را به کشور بیاورد و بسیاری از موانع را برطرف نماید.

به گزارش انتخاب، متن مقاله به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم
تبادل‌ نامه‌هائي ميان مجلس و رياست‌ جمهوري در زمينه اينکه چه کسي مسئول مشکلات موجود است و همينطور اظهارنظرهائي که پيرامون اين مسأله به عمل آمده، ايجاب مي‌کند نکاتي را مطرح کنيم.


1- اصل اينکه مجلس و رياست جمهوري و قوه قضائيه، که سه رکن محوري حاکميت هستند، به شکل‌هاي مختلف ازجمله به صورت کتبي تبادلاتي داشته باشند، بسيار خوبست البته به اين شرط که از دايره انصاف و متانت و حفاظت از حرمت همديگر خارج نشوند. اظهارنظرهاي ديگران درباره اين تبادلات هم خوبست و نبايد انتظار داشت کسي چيزي نگويد يا هرکس چيزي مي‌گويد و مي‌نويسد طبق ميل ما باشد. رشد جامعه در صورتي محقق مي‌شود که افراد در ابراز نظر و نقد منصفانه و محترمانه آزاد باشند.


2- انکار وجود مشکلات، مثل انکار روز در زماني است که خورشيد در وسط آسمان درحال نورافشاني است و هيچ ابري هم مانع اين نورافشاني نيست. مردم اين روزها مشکلات را به‌ويژه مشکلات معيشتي را با تمام وجود لمس مي‌کنند و مسئولين بايد بدانند که فشرده شدن بغض‌هاي ناشي از اين فشارها بر محرومين، خطرآفرين است.


3- واقعيت ديگري که قابل انکار نيست اينست که هيچ مسئولي و هيچ دستگاهي از دستگاه‌هاي دولتي و حاکميتي نمي‌تواند خود را از قصور يا تقصيري که موجب پيدايش وضعيت موجود شده است، مبرا بداند و خود را کنار بکشد و استثنا کند. مردم، چنين تفکيکي را قبول ندارند و اينکه يک قوه از سه قوه يا يک دستگاه و يک فرد از مجموعه دولت و حاکميت، خود را بي‌تقصير بداند را برنمي‌تابند. نبايد به کشور فقط از دريچه نواقص نگاه کرد، خوب و بد را بايد کنار همديگر ديد و اين واقعيت را بايد پذيرفت که تمام افراد مسئول و تمام دستگاه‌ها در قوت‌ها و ضعف‌ها سهيمند. اين واقعيت، اين جناح و آن جناح نمي‌شناسد و اصلاح‌طلب و اصولگرا هردو زير سؤالند. هرکس غير از اين بگويد، مردم از او نمي‌پذيرند.


4- ضعف شديد دستگاه‌هاي نظارتي، يکي از بزرگ‌ترين عوامل پديد آمدن مشکلات موجود است. به نظر مي‌رسد اين دستگاه‌ها بايد به صورت اساسي مورد تجديدنظر قرار گيرند و هيچ توجيه و بهانه‌اي نبايد مانع اين تجديدنظر شود.


5- مجلس دهم به جاي نظارت بر اجراي صحيح قوانين، گرفتار اموري از قبيل تلاش براي عزل و نصب‌ها، سؤال و استيضاح کردن‌هاي مبتني بر منافع شخصي و گروهي و جناحي، پس گرفتن امضاء‌ها براساس رفاقت‌ها و وساطت‌ها و رانت‌خواري‌ها شده بود. اين وضعيت هرچند شامل کليه نمايندگان مجلس نبود ولي در مجموع، مجلس را از مسير اصلي خود دور کرده بود. نمايندگان مجلس يازدهم اگر قصد مچ‌گيري داشته باشند بايد مچ همه را بگيرند نه فقط دولت را.


6- قوه قضائيه، با محاکماتي که اين روزها برگزار مي‌کند، خود به روشني و با صداي رسا اعلام مي‌کند که اين قوه هم در پديد آمدن وضعيت موجود سهيم بوده است. به همين دليل، بالاترين اولويت قوه قضائيه اينست که خود را پالايش کند، زيرا پاکي قوه قضائيه است که مي‌تواند مجموعه حاکميت را پاک نگهدارد و آلودگي آن، بقيه را هم آلوده مي‌کند.


7- دولت کنوني را نبايد يکپارچه قضاوت کرد. دولت يازدهم انصافاً موفق بود بطوري که توانست آرامشي در اقتصاد ايجاد کند، تورم را تک‌رقمي کند، با اجرائي کردن برجام امکانات زيادي را به کشور بياورد و بسياري از موانع را برطرف نمايد. برجام را ترامپ و مخالفان داخلي دولت و سران ارتجاع عرب و رژيم صهيونيستي مشترکاً از کار انداختند. بسياري از مشکلات موجود نيز نتيجه همين از کار انداختن برجام است که مخالفان داخلي دولت در آن سهيمند. البته دولت نيز در چينش نيروها بد عمل کرده و در مديريت بحران‌ها گاهي ملاحظه‌کاري مي‌کند. دولت دوازدهم به لحاظ مقاومت در برابر بحران‌هائي مثل سيل، زلزله، از کار انداختن برجام، تحريم و کرونا قابل تحسين است و به لحاظ کوتاه آمدن در برابر تحميل‌ها، زياده‌خواهي‌ها و کوتاهي در جايگزين کردن نيروهاي قوي به جاي افراد ضعيف، مستحق سرزنش است.


8- مهم‌ترين واقعيت، که متأسفانه مورد غفلت هم هست، اينست که حل مشکلات کشور به همديگر را مقصر دانستن نيست. اين روش، فقط به بدتر شدن اوضاع منجر مي‌شود و جنگ قدرت را طولاني‌تر و حتي بي‌انتها مي‌کند. راه درست اينست که قواي سه‌گانه، تمام دستگاه‌هاي دولتي و حاکميتي و تمام افراد دست به دست همديگر بدهند و با تقويت نقاط قوت و از بين بردن ضعف‌ها مشکلات را برطرف کنند. ظرفيت کشور ما اين اجازه را به مسئولين مي‌دهد که اجازه ندهند مردم در محروميت دست و پا بزنند. راه‌حل مشکلات مردم، وحدت شما مسئولين است، اگر از اين اصل مهم و حياتي غفلت کنيد، مردم ملاحظه شما را نخواهند کرد. تازه‌واردهاي مجلس يازدهم هم بدانند که انقلابي‌گري به هياهو نيست، انقلاب يعني خدمت به مردم.

نظرات بینندگان