اگر تاکنون تجربه خرید از یک فروشگاه اینترنتی مانند دیجیکالا را داشته باشید، احتمالا اصلیترین سوالی که ذهن شما را درگیر میکند این است که "انتخاب خود را بر چه اساسی انجام میدهید؟" قیمت مناسب کالا، زمان ارسال سفارش یا امتیاز فروشنده کالا؟
بگذارید این 2 سوال را از شما بپرسیم:
1.آیا میدانید سازوکار دیجیکالا برای ارائه مناسبترین قیمت چیست؟
2.شما میدانید یک خریدار چطور میتواند هوشمندانه خرید کند؟
اگر به عنوان یک خریدار هنگام خرید از دیجیکالا با قیمتهای متفاوت برای کالایی یکسان مواجه شدهاید و در انتخاب بهترین گزینه تردید داشتهاید و یا فروشنده یا تولیدکنندهای هستید که به دنبال یک بازار رقابتی برای فروش محصولات است، خواندن این چند خط را از دست ندهید.
جعبه خرید چیست و چگونه عمل می کند؟
جعبه خرید (دکمه پیش فرض افزودن به سبد خرید) محلی است که در آن اولین قیمت پیشنهادی و انتخاب پیشفرض دیجیکالا برای مشتریان نمایش داده میشود. جعبه خرید (Buy Box) هر کالا بخشی است که به شما بهترین گزینه موجود را برای خرید پیشنهاد میدهد، اما این به معنای آن نیست که همیشه باید اولین مورد پیشنهاد شده را برای خرید انتخاب کنید یا اولین گزینه ارزانترین قیمت پیشنهادی برای یک محصول است.
اولین قیمتی که در مقابل محصول انتخابی خود میبینید، در واقع بهترین قیمت پیشنهادی برای آن محصول با توجه به عواملی است که در ادامه این متن به آنها اشاره میکنیم. برای به دست آوردن این محل پیش فرض، رقابت شدیدی میان فروشندگان دیجیکالا در جریان است. در این متن میخواهیم بدانیم چه عواملی در به دست آوردن این جایگاه نقش دارند.
برای به دست آوردن جایگاه جعبه خرید، عواملی مانند قیمت کالا، بازه زمانی ارسال، موجود بودن کالا در مرکز پردازش دیجیکالا، عملکرد فروشنده (مواردی ماننده نرخ لغو سفارش، ارسال به موقع کالا و ...) و امتیازی که مشتریان به فروشنده دادهاند، تاثیرگذار هستند. در نهایت جعبه خرید به کالای فروشندهای اختصاص پیدا میکند که در مجموع امتیاز بیشتری را نسبت به سایر تامینکنندگان به دست آورد.
علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت پیشنهادی، بازه زمانی ارسال کالا جزء عوامل مهم و تاثیرگذار برای به دست آوردن جایگاه جعبه خرید است. به عنوان مثال اگر کالا در مرکز پردازش دیجیکالا موجود بوده و یا بازه زمانی ارسال کمتر از دو روز باشد، کالا شانس بیشتری برای قرار گرفتن در این قسمت خواهد داشت.
در نهایت الگوریتم هوشمندی طراحی شده است که با در نظر گرفتن تمامی این فاکتورها، بهترین پیشنهاد را برای نمایش در جعبه خرید به خریدار نشان میدهد. با توجه به مجموعه این موراد میتوان گفت فروشندگان دیجیکالا در یک بازار رقابتی، برای کسب این جایگاه در جعبه خرید با یکدیگر رقابت خواهند داشت. خریدار هم میتواند بهترین انتخاب مناسب با نیاز خود را با در نظر گرفتن این شرایط داشته باشد. علاوه بر این، خریدار میتواند به بخش دیگر فروشندگان کالا مراجعه، قیمت و سایر شرایط کالاها را با هم مقایسه و در نهایت کالای مد نظر خود را انتخاب کند.
آیا پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالا میتواند یک بازار رقابتی کامل باشد؟
همه عواملی که منجر به قرار گرفتن کالایی در جعبه خرید میشود، در نهایت مفهوم بازار رقابتی را میسازد. پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالا شرایطی همچون یک بازار رقابت کامل ایجاد کرده است. در یک بازار رقابت کامل هیچ بنگاهی به تنهایی قدرت تاثیرگذاری در قیمت محصول ندارد، بنگاهها فناوریهای مشابه دارند و هیچکس نمیتواند محصول را با هزینه تمام شده کمتر تولید کند. همچنین محصولات همگون هستند و بین محصولات مشابهی که بنگاههای مختلف عرضه میکنند، تفاوت چندانی وجود ندارد. در چنین بازار رقابتی است که همواره مشتریان به بهترین قیمتهای ممکن دسترسی خواهند داشت.
در مجموع میتوان اینگونه گفت که قیمت کالا در یک بازار رقابتی، در طولانی مدت، منافع مصرفکننده و سود متعارف فروشنده را تضمین میکند. در چنین بازاری فروشندگان میتوانند با در نظر گرفتن قیمت مناسب که سود تضمینشده داشته باشد، جایگاه جعبه خرید دیجیکالا را از آن خود و شانس دیده شدن محصول را بیشتر کنند. از طرف دیگر خریداران هم میتوانند بهترین انتخاب را با بهترین قیمت، از میان تعداد کالاهای زیادی با شرایط مشابه انجام دهند.