arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
سید هادی برهانی، کارشناس مسائل اسرائیل در گفتگو با «انتخاب» بررسی کرد:

ماجرای الحاق کرانه باختری؛ نتانیاهو موفق می شود؟ / چرا اردنی ها انقدر خشمگین اند؟

یک کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است، از دیدگاه تشکیلات خودگران در صورت الحاق کرانه باختری عملا سرزمینی برای تشکیل دولت فلسطین باقی نمی‌ماند. آن‌چه که قرار بود از درون قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقات دو جانبه همانند پیمان اسلو متولد شد، دیگر عرصه‌ای برای عملی شدن ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمال موفیقت طرح الحاق کرانه باختری بسیار بالا است / با الحاق کرانه باختری بحث تشکیل دولت فلسطین موضوعیت خود را از دست خواهد داد / چرا اردن نگران الحاق کرانه باختری است؟یک کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است، از دیدگاه تشکیلات خودگران در صورت الحاق کرانه باختری عملا سرزمینی برای تشکیل دولت فلسطین باقی نمی‌ماند. آن‌چه که قرار بود از درون قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقات دو جانبه همانند پیمان اسلو متولد شد، دیگر عرصه‌ای برای عملی شدن ندارد.

سید هادی برهانی، استاد دانشگاه تهران در ارزیابی خود از تصمیم جزئیات طرح الحاق کرانه باختری و تصمیم نتانیاهو برای اجرای آن ظرف 24 ساعت آینده به خبرنگار «انتخاب» گفت: «طرح الحاق کرانه باختری شامل مناطقی است که برای اسرائیلی‌ها منضم کردن آن به خاک خود اهمیت ویژه‌ای دارد. به ویژه مناطقی همانند شهرک‌های یهودی‌نشین، مرز با اردن (دره اردن)، بیت‌المقدس و مناطق حاشیه آن از جمله محدوده‌هایی است که خواست عمومی جنبش صهیونیسم و دولت‌های مختلف اسرائیل است، بنابراین ارتباط دادن این طرح به شخص خاص نتانیاهو صحیح به نظر نمی‌رسد.»

وی افزود: «دیدگاه ویژه نتانیاهو پیرامون اجرایی شدن این طرح در مقطع کنونی این است که در شرایط فعلی که ترامپ در کاخ سفید بوده و اسرائیل نیز در منطقه خاورمیانه دارای قدرت است؛ همچنین در شرایطی که کشورهای عربی نیز در اوج ضعف  تشتت قرار دارند، اسرائیل بهترین فرصت را برای الحاق کرانه باختری دارد. از دیدگاه نخست‌وزیر اسرائیل، باید از فرصت موجود تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال جاری نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.»

این کارشناس مسائل اسرائیل در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «اکنون تمامی جریان‌های صهیونیستی اعم از چپ و راست نسبت به اینکه روزی باید مناطق واقع شده در کرانه باختری به اسرائیل ملحق شوند، اتفاق‌نظر دارند اما اختلاف‌نظر آن‌ها اکنون پیرامون این مساله است که این خواسته چگونه محقق و برآورده شود. جناح‌های میانه رو و چپ‌ها برای مخالفت فلسطینی‌ها و مواضع جهانی، به نوعی ارزش قائل هستند و معتقدند اسرائیل باید به‌گونه‌ای گام بر دارد که مخالفت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بر علیه خود ایجاد نکند. بر خلاف این گروه راست‌گرایان قرار دارند که اعتنای چندانی به خواست فلسطینی‌ها، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و دیگر بازیگران بین‌المللی ندارند. اکنون همین چارچوب اختلاف نتانیاهو و گانتس را پیرامون نحوه اجرای الحاق کرانه باختری تبیین می‌کند.»

برهانی در ادامه پیرامون دلایل نگرانی اردن از اجرایی شدن طرح الحاق کرانه باختری اظهار داشت: «در وضعیت کنونی دو گروه بیشترین نگرانی و آسیب‌پذیری را از اجرایی شدن این طرح دارند. در سطح ابتدای کشور فلسطین قرار دارد که از دیدگاه تشکیلات خودگران در صورت الحاق کرانه باختری عملا سرزمینی برای تشکیل دولت فلسطین باقی نمی‌ماند. آن‌چه که قرار بود از درون قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقات دو جانبه همانند پیمان اسلو متولد شد، دیگر عرصه‌ای برای عملی شدن ندارد. با اجرایی شدن این طرح عملا چند سرزمین پراکنده در بخش میانی کرانه باختری برای فلسطینی‌های باقی می‌ماند که نمی‌توان یک کشور شود. »

وی افزود: «در سطحی دیگر نگرانی کشور اردن این است که در صورت عدم تشکیل کشور فلسطین در کرانه باختری، عملا موجودیت این کشور در منطقه نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت؛ زیرا نیمی از جمعیت فلسطینی‌ها در این کشور قرار دارد و به نظر می‌رسد احتمالا تشکیل کشور فلسطین در مناطقی از این کشور نیز مطرح شود.»

این کارشناس مسائل اسرائیل در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون امکان موفقیت نتانیاهو در اجرایی کردن طرح الحاق کرانه باختری، تصریح کرد: «تجربیات و وقایع گذشته منطقه و منازعات میان اعراب و اسرائیل نشان می‌دهد که متاسفانه اسرائیل نسبتا در پیش بردن و اجرای پروژه‌های  موفق عمل کرده است. براین باور هستم که اگر همان روند گذشته تکرار شود، احتمالا اسرائیل در این زمینه موفقیت ملموسی را کسب کند.»

نظرات بینندگان