arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۱۰ تير ۱۳۹۹

اقدام علیه میراث‌فرهنگی در ردیف جرایم امنیتی است

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه طی سه ماه نخست سال جاری ۸۶ سایت متخلف فیلتر شده است گفت: خوشبختانه دسترسی یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی به سامانه برخط دادستانی کل فراهم‌ شده است بطوری که بلافاصله پس از تشخیص وقوع عمل مجرمانه در فضای مجازی و انطباق آن با قوانین، به‌ سرعت برخورد قانونی انجام می‌دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه طی سه ماه نخست سال جاری ۸۶ سایت متخلف فیلتر شده است گفت: خوشبختانه دسترسی یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی به سامانه برخط دادستانی کل فراهم‌ شده است بطوری که بلافاصله پس از تشخیص وقوع عمل مجرمانه در فضای مجازی و انطباق آن با قوانین، به‌ سرعت برخورد قانونی انجام می‌دهیم.

به گزارش پایگاه پلیس، سردار "امیر رحمت الهی" در جلسه دیدار با مدیرعامل سایت دیوار در خصوص درج آگهی خرید و فروش اموال فرهنگی ‌تاریخی در این سایت عنوان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رئیس‌جمهوری و مسئولان همواره به دو موضوع مهم اقتصاد و فرهنگ به ‌عنوان دو بال برای رشد و تعالی کشور اشاره‌ و تاکید می نمایند.

سردار رحمت الهی میراث فرهنگی را پیشینه تاریخی هر کشور برشمرد و اظهار داشت: تعبیر ما از فرهنگ درباره داشته‌های فرهنگی کشور است، آثاری که ارزشمندترین، سرمایه فرهنگی ما تلقی می‌شوند و پیشینه تاریخی کشورمان را نشان می‌دهد باید از آن‌ها به‌خوبی مراقبت و حفاظت کنیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: عده‌ای سعی می‌کنند با از بین بردن فرهنگ، اهمیت آن را کمتر و موضوعاتی را که بسیار حائز اهمیت است، عادی جلوه دهند. اگر هرگونه خدشه‌ای به فرهنگ وارد شود به یک بخش یا کل کشور صدمه وارد می‌شود به ‌همین دلیل با حساسیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی خطاب به مسئول سایت دیوار گفت: کاری که شما انجام می‌دهید ‌نوعی خدمات اجتماعی محسوب می‌شود، هر نوع خدمات و فعالیت‌های اجتماعی که ارائه و انجام می‌شود، حتماً یک اصل لازم ‌الاجرا دارد و این ‌برخلاف سیاست کیفری کشور نباشد، این سیاست خاص کشورمان است، البته ممکن است در یک کشور یک موضوعی جرم شناخته نشود.

سردار رحمت ‌الهی با بیان اینکه ما موظف هستیم از میراث‌فرهنگی کشور به‌عنوان یک وظیفه ملی امانت‌داری کنیم افزود: این میراث از نسل‌های گذشته رسیده و باید به نسل‌های آینده نیز منتقل شود، همه مردم باید در این زمینه همکاری و کمک کنند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: موضوع میراث‌ فرهنگی به ‌اندازه‌ای اهمیت دارد که در قانون مجازات اسلامی، قانون‌گذار در تقسیم‌بندی‌ها، جرایم علیه میراث‌فرهنگی را در ردیف جرایم علیه امنیت قرار داده و استثنائاً در مواردی گفته است که شروع به جرم نیز به ‌عنوان جرم شناخته می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی کشور درباره جرایم در فضای مجازی گفت: آمار جرایم در فضای مجازی از رشد فزاینده‌ای برخوردار است و مهم‌ترین دلیل آن این است که تعقیب کردن آن سخت است.

وی افزود: در برخی موارد ما با مجرم به‌شکل مستقیم برخورد می‌کنیم، ادوات حفاری و شی‌ء تاریخی غیرمجاز آن‌ها را ضبط می‌کنیم، قانون در این موارد صراحت دارد اما فضای مجازی از ظرافت‌های خاصی برخوردار است.

سردار رحمت ‌الهی با بیان اینکه اعتقاد داریم در بحث جرایم علیه میراث‌فرهنگی، رویکردمان باید پیشگیرانه باشد گفت: هر چقدر در برخورد با جرایم علیه میراث‌فرهنگی، هزینه‌های ارتکاب جرم را بالا ببریم، آسیب کمتری به آثار تاریخی وارد خواهد شد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در فضای مجازی سیاست‌گذاری ما مبتنی بر این است که اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه انجام دهیم، لذا بخش حقوقی و فنی یگان هرروز سایت‌ها و فضای مجازی را رصد و پایش می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: اگر اجازه خرید و فروش دستگاه فلزیاب، طلایاب و... صادر و خرید و فروش اشیای تاریخی به ‌راحتی انجام شود، در واقع یک عملیات مجرمانه را ترغیب کرده‌ایم، در حالی که باید مداخله و برخورد قانونی کنیم به این دلیل به دنبال ظرفیت‌سازی هستیم تا در فضای مجازی با مجرمان برخورد کنیم.

وی از فیلتر شدن ۱۸۰ سایت و کشف و ضبط ۴۰ هزار قلم شی‌ء تاریخی در سال گذشته خبر داد و گفت: در سه‌ماهه اول سال جاری با ۸۶ سایت برخورد قانونی کرده و فیلتر شدند.

فیلتر سریع سایت‌های خریدوفروش اموال تاریخی با سامانه برخط فضای مجازی دادستانی کل کشور

سردار رحمت‌ الهی با تاکید بر اینکه با لینک شدن به سامانه برخط فضای مجازی دادستانی کل کشور دیگر نیازی نیست به پلیس فتا برای فیلترینگ و برخورد با سایت‌های غیرمجاز مراجعه کنیم گفت: این ابزار به‌شکل مستقیم در اختیار ما قرارگرفته و ما به‌عنوان یک کاربر فعال دادستانی در امور فضای مجازی می‌توانیم، کار رصد فضای مجازی را بیش ‌از پیش دنبال کنیم. وی افزود: درگذشته درخواست فیلترینگ را به‌شکل کتبی ارسال می‌کردیم که انجام این کار زمان‌بر بود و با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما با توجه به شرایط و امکانات فعلی طی ۲۴ ساعت یا درنهایت ۴۸ ساعت یک سایت متخلف را فیلتر می‌کنیم.

سردار رحمت الهی تصریح کرد: قانون‌گذار معمولاً در فضای مجازی، قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای را مورد ملاک برخورد و تشخیص قرار می‌دهد و دادستانی نیز بر این اساس برخورد می‌کند. درگذشته یکی از مشکلاتی که داشتیم این بود که جرایم علیه میراث‌فرهنگی را بر اساس بند چهار ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای تحت عنوان تشویق، تحریک و تسهیل ارتکاب جرایمی که دارای جنبه عمومی هستند از قبیل اخلال در نظم،‌ تخریب اموال عمومی، ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مشروبات الکلی و... در نظر می‌گرفتند که این نظر ما را تأمین نمی‌کرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی افزود: حسب تعامل و جلسات کارشناسی برگزار شده همچنین بر اساس پیگیری‌های بخش حقوقی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی درنهایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قبول کرد تا بر اساس قانونی که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسیده است هرگونه خرید، فروش، تبلیغ و نگهداری فلزیاب باید با اخذ مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشد، اگر کسی مجوز نگرفت عمل غیرقانونی مرتکب شده و دستگاه ضبط می‌شود.

وی ادامه داد: ضمانت اجرایی این قانون درگذشته فقط ضبط دستگاه فلزیاب بود و این اقدام نمی‌توانست بازدارنده باشد، متأسفانه آمارهای ما حکایت از آن داشت که میزان خرید و فروش دستگاه فلزیاب در فضای مجازی افزایش پیداکرده است در نتیجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استناد کردیم که تعریفی از کالای مجاز مشروط داشت البته این مشروط بودن منوط به اخذ مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

سردار رحمت‌الهی بیان کرد: امروز پرونده‌هایی که با این عنوان به دادگاه ارسال می شود ضمانت اجرایی آن علاوه بر ضبط دستگاه فلزیاب، یک تا سه برابر ارزش کالای مکشوفه جزای نقدی برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود، درنتیجه هزینه‌های ارتکاب جرم افزایش پیداکرده و می‌تواند یک اقدام بازدارنده مناسب تلقی شود.

وی در خصوص درج آگهی خرید و فروش اشیای تاریخی در فضای مجازی گفت: ‌این کار با سودجویی در فضای مجازی انجام می‌شود چون انگیزه بسیاری از این افراد، کلاهبرداری است در حقیقت این ‌یک مانور متقلبانه محسوب می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی کشور افزود: قانون‌گذار خریدوفروش طلایاب، فلزیاب، فروش اشیای تاریخی که عمدتاً اصل نبوده و تقلبی هستند را به ‌عنوان جرم مستقل با عنوان کلاهبرداری تلقی می‌کند و تمامی اقداماتی که برای خرید و‌ فروش اشیای تاریخی انجام می‌شود غیر قانونی بوده و عملیات مجرمانه محسوب می‌شود.

این مقام انتطامی تصریح کرد:‌ افرادی که اقدام به تبلیغ، خرید و فروش اشیای تاریخی در فضای مجازی می‌کنند یک عمل مجرمانه انجام می‌دهند و قصد دارند با تغییرعناوین به آن وجاهت ببخشند و از ساده‌انگاری عوام استفاده می‌کنند، معمولاً انگیزه آن‌ها کلاهبرداری بوده و افراد ساده‌اندیش را به دام می‌اندازند و اموال آن‌ها را تحصیل می‌کنند.

با اقتدار تمام و اتکا به قوانین با روش‌های متقلبانه برخورد می‌کنیم

سردار رحمت‌الهی با بیان اینکه با اقتدار تمام و اتکا به قوانین و پشتوانه قانونی که داریم با این روش‌های سودجویانه و متقلبانه برخورد می‌کنیم گفت: بستر انجام این کار در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی فراهم‌شده و ظرفیت قانونی نیز در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی یک ساختار ملی در سطح کشور دارد و در هر استان افراد سودجو که اقدام به حفاری‌های غیرمجاز و خرید و فروش آثار تاریخی و فرهنگی می‌کنند توسط نیروهای یگان دستگیر می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در خاتمه به سودجویان اموال فرهنگی تاریخی هشدار دارد و افزود: ظرفیت مشارکت‌های مردمی ما بسیار گسترده و فعال است، دوستداران میراث‌ فرهنگی در کشور یک شبکه گسترده اجتماعی و سازماندهی شده‌ای را تشکیل دادند و شماره تلفن ۰۹۶۶۲ نیز برای این موضوع اختصاص دارد، به‌طوری‌که بسیاری از کشفیات و برخوردهای ما با سایت‌ها، بر اساس گزارشات مردمی است.

نظرات بینندگان