arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۹
یک فعال صنعت طیور:

کمبود عرضه، قیمت مرغ را افزایش داد/ با شبکه پر‌ابهام توزیع نهاده‌های دامی روبرو هستیم/ نمی‌توان با گوشت منجمد بازار را کنترل کرد

یک فعال صنعت طیور گفت: از اوایل آذرماه سال ۹۸ تا اوایل تیرماه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حاشیه زیان این صنعت بوده و همچنین با حذف ارز ترجیحی برای واکسن، ریز مغذی‌ها و مکمل‌ها از آذر ماه 98 قیمت آنها تا سه برابر افزایش یافته است در حالی که قیمت تمام شده مرغ زنده درب واحدهای تولیدی ۱۲۵۰۰ تومان است که با در نظر گرفتن این موضوعات هنوز تولیدکنندگان از حاشیه زیان خارج نشده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک فعال صنعت طیور گفت: از اوایل آذرماه سال ۹۸ تا اوایل تیرماه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حاشیه زیان این صنعت بوده و همچنین با حذف ارز ترجیحی برای واکسن، ریز مغذی‌ها و مکمل‌ها از آذر ماه 98 قیمت آنها تا سه برابر افزایش یافته است در حالی که قیمت تمام شده مرغ زنده درب واحدهای تولیدی ۱۲۵۰۰ تومان است که با در نظر گرفتن این موضوعات هنوز تولیدکنندگان از حاشیه زیان خارج نشده‌اند.

برومند چهارآیین در گفت‌وگو با ایلنا در مورد دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما به نظر بنده کمبود عرضه دلیل اصلی است. چون بازار مرغ کشور رقابتی است و بیش از ۲۰ هزار فعال در این بازار حضور دارند که هیچ‌کدام از آنها قیمت‌گذار نبوده بلکه قیمت‌پذیر هستند. متاسفانه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بدون توجه به این موضوع اساسی با قیمت دستوری سبب کاهش انگیزه مرغداران برای تولید می‌شود.

وی افزود: مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مرغ است و دلیل اصلی نیز کمبود عرضه است. باید توجه داشت این افزایش قیمت نباید به معنای گرانی تلقی شود، از اوایل آذرماه سال ۹۸ تا اوایل تیرماه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حاشیه زیان این صنعت بوده و همچنین با حذف ارز ترجیحی برای واکسن، ریز مغذی‌ها و مکمل‌ها از آذر ماه 98 قیمت آنها تا سه برابر افزایش یافته است. در حالی که قیمت تمام شده مرغ زنده درب واحدهای تولیدی ۱۲۵۰۰ تومان است که با در نظر گرفتن این موضوعات هنوز تولیدکنندگان از حاشیه زیان خارج نشده‌اند.

رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور ایرانیان تصریح کرد: باید توجه داشت بهای خرده فروشی گوشت مرغ در ایران در مقایسه با سایر مواد پروتئینی مانند قارچ و گوشت قرمز در خاورمیانه از ارزان‌ترین مواد محسوب می‌شود.

چهارآیین در مورد قیمت‌گذاری مرغ گفت: قیمت‌گذاری دستوری در بازار رقابتی یک اشتباه مهلک است که توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان صورت می‌گیرد. این سازمان ۲۶ وظیفه اصلی دارد که از جمله آنها حمایت از تولید است اما بنده یک مورد سراغ ندارم که این سازمان از تولید حمایت کرده باشد. نباید رویکرد غیرکارشناسی و پوپولیستی داشته باشیم.

وی افزود: درست است که تعیین قیمت بر عهده سازمان حمایت است اما در کنار آن باید تضمین خرید نیز وجود داشته باشد. سازمان حمایت به موقع و در زمان لازم هماهنگی‌ها را وفق بند 23 ماده 7 اساسنامه برای خرید تضمینی انجام نمی‌دهد، بنابراین انگیزه تولید کاهش می‌یابد.

این کارشناس صنعت مرغ کشور در مورد تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت نهاده‌های دامی گفت: قبل از ورود نهاده‌های دامی به کشور یعنی قبل از ترخیص از گمرک هیچ مشکلی نداریم اما وقتی که از گمرک ترخیص می‌شوند با شبکه پخش مویرگی و پر‌ابهام توزیع نهاده‌ها روبرو هستیم. بطوری که دلال‌ها این بازار را ملتهب کرده و با نشت نهاده‌ها به سوی انبارها، بازار سیاه ایجاد می‌کنند و در نتیجه تولیدکننده مجبور است سویا را ۷ هزار تومان و ذرت را ۲۶۰۰ تومان خریداری کند.‌ شرکت پشتیبانی امور دام بعنوان یک شرکت دولتی وظیفه محدودی دارد و نمی‌تواند ۱۰۰ درصد نیاز بازار را تامین کند.

وی ادامه داد: از نظر قانونی ظرفیت شرکت پشتیبانی امور دام حداکثر ۲۰ درصد است آن نیز باید در حاشیه بازار حرکت کند تا از نوسانات قیمت مرغ جلوگیری کند بنابراین نباید انتظار بیشتر از شرکت پشتیبانی امور دام داشته باشیم.‌ متاسفانه این همه ویژه خواری‌ها وجود دارد اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت نهاده‌ها ندارد و تنها با ابزارهای خود یقه تولیدکننده به عنوان حلقه آخر را می‌گیرد.

چهار آیین در مورد تاثیر عرضه گوشت مرغ از سوی دولت گفت: شاید این اقدام، تاثیر لحظه‌ای داشته و باعث یک فضای روانی و یک هفته‌ای در بازار شود اما به هر صورت باید توجه داشت ما روزانه حدود ۷ هزار تن مصرف گوشت مرغ داریم و ذخیره استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام تقریباً ۱۰ تا ۱۲ روز از مصرف کشور است. باید توجه داشت این جزء ذخایر استراتژیک کشور است و باید صرفا برای موارد استراتژیک مصرف شود.

وی یادآور شد: کشور در سال، بالغ بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که به مصرف داخلی رسیده و عملاً نمی‌توان با گوشت منجمد قیمت مرغ را در بازار کنترل کرد.

نظرات بینندگان