arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۹
یک متخصص داخلی:

در فصل‌ سرد سال و همزمانی کرونا و آنفولانزا، با بحران شدیدتر و پیچیده‌تری نسبت به قبل روبرو خواهیم بود / باید عروسی و عزا به طور کلی تا پایان ریشه کنی کووید ۱۹ لغو شود

یک متخصص داخلی با تاکید بر این که کرونا با هیچ کسی شوخی ندارد، هشدار داد: اگر در فصل گرما با شدت بسیار زیاد اپیدمی کووید ۱۹ مواجه باشیم، قطعا در فصل‌ سرد سال و همزمانی کرونا و آنفولانزا با مشکلات جدی‌تر و بحران شدیدتر و پیچیده‌تری نسبت به قبل روبرو خواهیم بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص داخلی با تاکید بر این که کرونا با هیچ کسی شوخی ندارد، هشدار داد: اگر در فصل گرما با شدت بسیار زیاد اپیدمی کووید ۱۹ مواجه باشیم، قطعا در فصل‌ سرد سال و همزمانی کرونا و آنفولانزا با مشکلات جدی‌تر و بحران شدیدتر و پیچیده‌تری نسبت به قبل روبرو خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، دکتر علی پیرصالحی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹، اظهار کرد: با شیوع کرونا از اوایل اسفندماه با موج گسترده اپیدمی این بیماری مواجه بودیم و در ادامه با اجرای تمهیدات پیشگیرانه و توجه به پروتکل‌های بهداشتی آمار مبتلایان به پایین‌ترین حد خود رسید.

وی با اشاره به گسترش شیوع کرونا طی روزهای اخیر افزود: در حال حاضر با عادی تلقی کردن شرایط از سوی مردم و مسئولان در بسیاری از بخش‌های بیمارستان‌ها شاهد موج گسترده شیوع این بیماری هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر این که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناگزیرند بیمارانی غیر از بیماران کرونایی را نیز پذیرش کنند، خاطرنشان کرد: بخش درمان ناگزیر باید به حالت قبلی خود بازگشته و درمان‌های دیگر را در بالاترین سطح به مردم ارائه دهد.

وی افزود: در اسفندماه بیشترین ظرفیت بیمارستان‌ها به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت، ولی در حال حاضر نمی‌توانیم از سایر بیماران غفلت کنیم؛ به طور مثال بیماران مبتلا به سرطان و یا فردی که دچار سکته قلبی شده باید خدمات اورژانسی را دریافت کند.

پیرصالحی ضمن ابراز تاسف از بالا رفتن تعداد مبتلایان و در ادامه افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: طولانی و مزمن شدن سیر اپیدمی کرونا باعث شده تا مردم نکات ایمنی را مورد توجه قرار ندهند.

وی، نتیجه سفر، رفت و آمدهای غیر ضروری و عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی را مهم ترین عامل افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ دانست و گفت: با گرم شدن هوا و میل مردم به رفتن به مسافرت و تردد در سطح شهر بسیاری از بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی شده است.

این متخصص داخلی اظهار کرد: هر چه از زمان اپیدمی کرونا می‌گذرد، علائم بیماری کرونا با شکل‌های مختلف بروز می‌کند؛ چرا که ویروس به صورت طبیعی دچار تغییرات می‌شود. بنابراین ممکن است علائم بیماری در برخی بیماران شدیدتر و در برخی با شدت کمتری نمایان شود. البته بیماری تنفسی همچنان از مهم‌ترین نشانه‌ها و عوارض ابتلا به کروناست.

وی توصیه کرد: با رعایت توصیه‌های بهداشتی، سفر نرفتن و کاهش تردد و رفت و آمد می‌توان اپیدمی کرونا را تا میزان قابل توجهی کنترل کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین بر پرهیز از تجمعات غیرضروری تاکید کرد و افزود: عروسی، عزا و مراسم‌هایی که بصورت اجتماعی برگزار می‌شود باید به طور کلی تا پایان ریشه کنی کووید ۱۹ لغو شود.

وی با اشاره به این که دولت‌ها و مردم ناگزیر هستند برای برطرف کردن احتیاجات ضروری زندگی عادی داشته باشند، توضیح داد: در تمام دنیا فعالیت‌ها تقریبا به حالت عادی بازگشته، به هیچ عنوان نمی‌توان مردم را مجبور کرد که در خانه‌ها حبس شوند، ولی مردم می‌توانند در زمان خروج از منزل با تمهیدات ویژه در اجتماع حضور پیدا کنند.

پیرصالحی در ادامه توجه به اصول بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را راه حل مناسبی برای مبارزه با کرونا دانست و ادامه داد: قطعا یکسال مسافرت نرفتن و رعایت ملاحظات بهداشتی، صدمه‌ای به فرد وارد نمی‌کند، ولی نادیده گرفتن توصیه‌ها و انجام رفتارهای مخاطره آمیز می‌تواند به شدت مردم و جامعه را با بحران روبرو کند.

وی افزود: در بحران کرونا سفر رفتن جز آلوده‌تر کردن مسیر سایر شهرها و استان‌ها آورده دیگری نخواهد داشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا را پیش آگهی خطرناکی برای بحران پیش رو در پاییز و زمستان دانست و ادامه داد: فصل تابستان و گرمای محیطی فرصت مناسبی برای کاهش بحران کروناست.

وی در این رابطه بر ضرورت غربالگری در محیط‌های کاری برای پیشگیری از کرونا تاکید کرد.

این متخصص داخلی با اشاره به این که کرونا بیماری نوظهوری است، تاکید کرد: هنوز مطالعات و دانش بشر به قطعیت نمی‌تواند عوارض بعدی کرونا را پس از بهبودی نمایان کند. هنوز هیچ داروی شناخته شده‌ای برای درمان کرونا وجود ندارد و تمامی مواردی که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا انجام می‌شود فقط مطالعه است و هنوز اجماع جهانی برای مقابله با این ویروس وجود ندارد.

پیرصالحی با بیان این که کرونا از هیچ قانونی تابعیت نمی‌کند، افزود: کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد و می‌تواند به راحتی هر فردی را با هر سن و سالی درگیر کند.

این متخصص داخلی در خاتمه خاطرنشان کرد: ویروس کرونا در طبیعت وجود دارد و باید ضمن رعایت توصیه‌ها، پرهیز از رفتارهای وسواس گونه و ترس بی‌مورد تلاش کنیم تا زمان کشف واکسن و داروی موثر به این ویروس مهلک مبتلا نشویم.

نظرات بینندگان