arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۱۲ تير ۱۳۹۹

چین: تحریم پکن به بهانه قانون امنیت ملی هنگ کنگ، منطق راهزنان است

معاون دفتر امور هنگ کنگ شورای دولتی چین در واکنش به ادعای برخی کشورهای غربی درباره تحریم مقامات چین بر سر این قانون گفت: تحریم پکن به بهانه تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ، منطق راهزنان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون دفتر امور هنگ کنگ شورای دولتی چین در واکنش به ادعای برخی کشورهای غربی درباره تحریم مقامات چین بر سر این قانون گفت: تحریم پکن به بهانه تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ، منطق راهزنان است.

به گزارش ایرنا «جانگ شیائو مینگ» روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن با تاکید بر اینکه قانون امنیت ملی هنگ کنگ کاملاً با اصل «یک کشور دو نظام» مطابقت دارد افزود: آنچه ما انجام دادیم تصویب یک قانون برای حفظ امنیت ملی در یکی از تقسیمات کشوری چین بود این کاملاً امر داخلی چین است و به کسی ربطی ندارد.

«شن چون یائو» رئیس کمیسیون نظام قانونی کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان چین هم در این نشست گفت: قانون امنیت ملی در هنگ کنگ نتیجه توافقات طرف های مربوط و نشانگر آرزوی مشترک مردم چین از جمله مردم منطقه هنگ کنگ است و از منظر روند قانونی، تمام مراحل این روند طی شده است.

قانون امنیت ملی هنگ کنگ که صبح روز سه شنبه در کنگره ملی خلق چین تصویب شد بعد از امضای «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین، از ساعت ۲۳ شب گذشته در هنگ کنگ اجرایی شده است.

در قانون امنیت ملی هنگ کنگ که مشتمل بر ۶ فصل و ۶۶ ماده است به طور واضح مسئولیت نهادهای حفظ امنیت ملی در منطقه اداری ویژه هنگ کنگ در کنار چهار جرم تعریف شده است.

پکن این قانون را در پاسخ به اعتراضات خشونت آمیز طرفداران به اصطلاح دموکراسی در سال گذشته در هنگ کنگ وضع کرد مقامات چین می گویند این قانون نه تنها به حقوق شهروند هنگ کنگی آسیبی وارد نمی کند بلکه با براندازی، تروریسم، جدایی و تبانی با نیروهای خارجی مقابله خواهد کرد که باعث رشد و شکوفایی بیشتر این منطقه خواهد شد.

۸ خرداد سال جاری بود که کنگره ملی خلق چین با ۲۸۷۸ رای موافق در مقابل یک رای مخالف و ۶ رای ممتنع، لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف مقابله با استقلال، براندازی، تروریسم و ‌دخالت های خارجی در این منطقه تصویب کرد.

پیش از این علاوه بر آمریکا، وزرای خارجه بریتانیا، استرالیا و کانادا درباره تصویب این قانون نگرانی شدیدی ابراز کرده بودند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرده بود که در همین راستا برای مقامات چینی محدودیت ویزا اعمال خواهد کرد موضوعی که با واکنش چین مواجه شد و مقابله به مثل کرد.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس ضمن ابراز نگرانی از تصویب «قانون امینت ملی هنگ کنگ» توسط چین، این اقدام را سهمگین خواند و گفت: ما عمیقا نگران تصویب «قانون امنیت ملی هنگ کنگ» هستیم.

دولت انگلیس برای اعطای اقامت به شهروندان هنگ‌کنگ اعلام آمادگی کرده است دستگاه دیپلماسی چین بارها به انگلیس و آمریکا هشدار داده در امور داخلی هنگ کنگ که جزو امور داخلی چین است دخالت نکند.

نظرات بینندگان