arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۹

تمهیدات سازمان سنجش برای داوطلبان کرونایی / زمزمه‌های تغییر زمان کنکور صرفا پیشنهاد است

در پی انتشار برخی اظهار نظرها در مورد تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به این سخنان با تاکید بر اینکه داوطلبان مبتلا به کرونا می‌توانند مدارک اثبات بیماری خود را به باجه‌های پیش بینی شده برای رفع نقص مداک داوطلبان ارائه دهند، گفت: آزمون داوطلبانی کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، در این مراکز درمانی برگزار می‌شود و برای داوطلبانی هم که در منزل بستری هستند حوزه‌های مجزایی در نظر گرفته شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی انتشار برخی اظهار نظرها در مورد تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به این سخنان با تاکید بر اینکه داوطلبان مبتلا به کرونا می‌توانند مدارک اثبات بیماری خود را به باجه‌های پیش بینی شده برای رفع نقص مداک داوطلبان ارائه دهند، گفت: آزمون داوطلبانی کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، در این مراکز درمانی برگزار می‌شود و برای داوطلبانی هم که در منزل بستری هستند حوزه‌های مجزایی در نظر گرفته شده است.

فاطمه زرین آمیزی در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب در خصوص برخی اظهار نظرها از سوی بعضی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تغییر زمان برگزاری کنکور اظهار کرد: این اظهارنظرها صرفا یک پیشنهاد است. چرا که اگر قرار باشد کنکور لغو شود و یا زمان آن تغییر کند، کمیسیون آموزش نمی تواند در مورد آن تصمیم گیری کند بلکه اظهار نظرها باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود و بعد از اینکه رای مورد نیاز را کسب کرد آزمون لغو خواهد شد. بنابراین فعلا این اظهارنظرها در حد پیشنهاد کمیسیون است و اتفاق جدیدی در این زمینه نیفتاده است.

وی در ادامه تصریح کرد: البته باید در خصوص پیشنهادهای کمیسیون آموزش مجلس جهت لغو کنکور از وزارت علوم و سازمان سنجش نیز به عنوان صاحب نظر مشورت گرفته شود و از ما بخواهند که در جلسات آنها حضور داشته باشیم. فعلا هیچ اقدامی در این زمینه ارائه نشده است و فعلا این پیشنهاد داده شده است و اگر به سازمان سنجش ارجاع داده شود ما نیز نظرات خود را ارائه می دهیم. بنابراین با یک پیشنهاد امکان لغو یک آزمون وجود ندارد. چرا که باید مورد کارشناسی قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تاکید کرد: نظر سازمان سنجش و وزارت علوم این است که آزمون ها با رعایت کامل اصول بهداشتی و تمهیدات صورت گرفته برگزار شود. چرا که بسیاری از داوطلبان سرنوشت شان در گرو همین آزمون است و برای شرکت در آن زحمات زیادی کشیده اند. ما نمی توانیم زحمات آنها را نادیده بگیریم و اگر ما یکسال ورودی جدید نداشته باشیم بنابراین جامعه را از ورود کارشناس و افراد نخبه محروم می کنیم. بنابراین باید تبعات بعد از لغو کنکور را نیز در نظر گرفت و نباید عدالت آموزشی را نادیده بگیریم. بنابراین با اصول بهداشتی و رعایت داوطلبان می توانیم این آزمون ها را برگزار کنیم و برگزاری آن نیز هیچ ضرری به داوطلبان وارد نمی کند.

زرین همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر به مردم اعلام کردند برای پیشگیری از کرونا ماسک بزنند. چند درصد از این افراد این پروتکل را رعایت می کنند. بنابراین نزدن ماسک می تواند موجب شیوع کرونا شود و اگر داوطلبان هم نخواهند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند ممکن است این اتفاق نیز بیفتد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فرصت مجددی برای تغییر حوزه های امتحانی داوطلبان کنکور وجود دارد گفت: این فرصت وجود ندارد اما اگر داوطلبی به بیماری کرونا مبتلا شده باشد می تواند به باجه رفع نقص سازمان سنجش مراجعه کند و بیماری خود را اعلام نماید.

وی ادامه داد: این سازمان نیز بسته به تعداد داوطلبان امکان جابجایی حوزه های آنها را فراهم می کند. بنابراین امکان همراهی با داوطلبان بیمار وجود دارد اما اگر تعداد داوطلبان درگیری با بیمار بیشتر باشد نمی توانیم حوزه های آنها را جابجا کنیم. چرا که ما دو بار به داوطلبان مهلت ویرایش حوزه دادیم. داوطلبان موظف بودند حوزه های خود را تغییر بدهند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: ما اعلام کردیم داوطلبانی که در بیمارستان ها بستری هستند با هماهنگی وزارت بهداشت در این بیمارستان ها بتوانند آزمون خود را بدهند اما داوطلبانی هم که در منزل بستری هستند می توانند مدارک خود را به باجه های رفع نقص مراجعه کنند. ما برای آنها حوزه های مجزا برای آزمون در نظر می گیریم.

زرین تاکید کرد: داوطلبان نمی توانند صرفا با اعلام مشکوک به کرونا درخواست استفاده از تسهیلات آزمونی بدهند بلکه باید گواهی ابتلا آنها به این ویروس که مهر تاییدیه وزارت بهداشت را دارد ارائه دهد. بنابراین صرفا با یک آزمایش مشکوک به کرونا درخواست آنها مورد قبول نیست.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص مجازی شدن مصاحبه عملی داوطلبان آزمون دکتری نیز گفت: اگر زیرساخت های این امر فراهم شود بسته به تعداد داوطلبان دانشگاه ها می توانند آزمون های آنها را مجازی برگزار کنند و دستورالعملی که از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم ابلاغ شد این مورد نیز مورد تاکید قرار گرفت که دانشگاه ها بر حسب زیرساخت های خود می توانند این امر را انجام بدهند.

زرین در پایان تاکید کرد: تعداد حوزه های برگزاری آزمون ها با افزایش 40 درصدی مواجه شده است و فاصله بین هر داوطلب با داوطلب دیگر نیز افزایش پیدا کرده و روز برگزار آزمون داوطلبان باید با ماسک سر جلسه حضور پیدا کنند و از آوردن وسایل شخصی به جز مدارک هویتی و مداد و پاک کن خود داری کنند.

نظرات بینندگان