arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۶۴/

۱۳۸۲؛ رایزنی وزیر انرژی آمریکا علیه ایران در هلند: نمی‌خواهم این دیدار بدون اشاره به نگرانی درباره مسایل ایران پایان پیدا کند!

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ترکیه در تلگرافی سری به تاریخ ۱۳۸۲ به بحث رایزنی امریکایی ها با مقامات هلندی علیه ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: دیدار وزیر آبراهام با وزیر اقتصاد (انرژی) هلند، برنخورست

 طبقه بندی: غیرمحرمانه

از: هلند

به: نامشخص

 

خلاصه

  1. آبراهام، وزیر انرژی با وزیر اقتصاد (و البته وزیر انرژی و مخابرات) هلند لورنس یان برنخورست در روز 13 آوریل در لاهه دیدار کرد. در واکنش به سوال برنخورست، وزیر به عواملی پرداخت که منجر به کمبود برق در کالیفرنیا شد – توضیح داد که هیچ ارتباطی بین عدم تامین و کاهش قوانین وجود نداشته است. برنخورست خوشحال بود که اولین توافقنامه دوجانبه دولت آمریکا برای نصب مانیتورهای رادیولوژیکی در ابربندرها با روتردام بوده است اما در عین حال گفت که شاید اکنون بهتر باشد تا دولت آمریکا با توسعه دادن این توافقنامه ها، به سمت توافق با اتحادیه اروپا به جای توافق دوجانبه با تک تک اعضا باشد. هردو وزیر درباره توسعه فرصت‌های همکاری تحقیقاتی آمریکا-هلند درباره فناوری های کاهش آزادسازی کربن تاکید کردند. وزیر نگرانی های عمیق آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران را ابراز کرد. وزیر هلندی نیز خواستار آن شد که آمریکا یک «میدان بازی منصفانه» برای شرکتهای انرژی در عراق ایجاد کند. مخصوصا برای شرکت شل/داچ رویال. وزیر علاقه خود به شرکت در فروم بین المللی انرژی در می 2004 را ابراز کرد که به میزبانی هلند برگزار خواهد شد. پایان خلاصه.

کاهش قوانین انرژی

  1. برنخورست به وزیر گفت کالیفرنیا در اروپا همیشه از کالیفرنیا به عنوان نمونه ای برای نادرست بودن کاهش قوانین انرژی یاد می شود. او خودش حامی کاهش قوانین است و لذا می خواهد بداند دقیقا در کالیفرنیا چه اتفاقی افتاده است. وزیر توضیح داد که کمبود برق در کالیفرنیا ناشی از عواملی نامرتبط با کاهش قوانین است: ناکافی بودن خطوط انتقال از شمال به جنوب کالیفرنیا، کمبود بارش در شمالغرب آمریکا، عوامل سیاسی مانع ساخت نیروگاه های جدید، ممنوعیت خریدهای بلندمدت انرژی، و کاهش نصفه و نیمه قوانین که قیمت های عمده را آزاد کرد اما قیمت های خرده فروشی را همچنان محدود نگه داشت. او گفت که نه تنها اروپا، که خود ایالات آمریکا هم کالیفرنیا را یک مثال در این مسئله می دانند. او پیشنهاد کرد که وزیر به انواع دیگر نمونه های موفق کاهش قوانین انرژی توجه کند. مثلا در پنسیلوانیا و تکزاس. سفیر سوبل پیشنهاد کرد تا اطلاعاتی را درباره پنسیلوانیا در اختیار وزیر برنخوست بگذارد.
  2. برنخورست گفت که شرح وزیر از خودمختاری قوی محلی در حوزه انرژی در آمریکا، در مورد اروپا هم مصداق دارد. نه تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا بلکه درباره مناطق داخلی کشورهای عضو که ترجیح می دهند «آزادی انرژی» خودشان را حفظ کرده و در نتیجه اتخاذ راهبرد منسجم انرژی در اتحادیه اروپا را دشوار می کند.

مانیتورهای رادیولوژیکی در روتردام

  1. وزیر برنخورست از توافقنامه دوجانبه آمریکا-هلند استقبال کرد (که وزیر در طی سفری به هلند آن را امضا کرده بود) تا مانیتورهای رادیولوژیکی در روتردام نصب شود، اما پرسید که آیا بهتر نخواهد بود تا درباره توافقنامه ای مضاعف با کمیسیون اروپا مذاکره شود. او پیشنهاد کرد که به عنوان مشوق، دولت هلند می تواند مذاکرات را با کمیسیون – مخصوصا با کمیسیونر دی پالاسیو - تسهیل کند. وزیر به دیدارهای مکرر خود با کمیسیونر دی پالاسیو اشاره کرد. او و سفیر پاسخ دادند که آمریکا آماده مذاکره با هرکسی است که باعث تسریع در اجرای طرح مانیتورهای رادیولوژیکی شود.
  2. نکته: لورنس یان برنخورست مدتها در کمیسیون اروپا کار می کرده و در نهایت به سمت مدیرکلی بخش محیط زیست رسیده بود. او بیشتر از دیگر وزرای هلندی به مسئله جلوگیری از آزادسازی گازهای مخرب علاقه مند است. پایان نکته.

همکاری تحقیقاتی

  1. برنخورست می گوید به عنوان کسی که مستقیما روی مذاکرات کیوتو کار کرده است، تاسف می خورد که آمریکا این توافقنامه را امضا نکرده است اما اضافه کرد «آب رفته دیگر به جوی برنمی گردد». او گفت اکنون وقت آن است که روی تلاش های دوجانبه برای کاهش آزادسازی کربن تمرکز کنیم. وزیر سیاست آمریکا را بصورت دقیق تشریح کرده و به برنامه بلندپروازانه دولت بوش برای کاهش غلظت کربن و سپس و کاهش میزان انتشار آن بصورت تدریجی اشاره کرد.
  2. وقتی وزیر اهمیت فناوری های پیشرفته را برای کاهش میزان انتشار کربن تشریح کرد، طرف هلندی گفت که دولت این کشور کاملا با این مسئله موافق است. حتی در حالی که دولت بودجه تقریبا همه حوزه ها را کاهش داده است، بودجه تحقیق و توسعه روی فناوری های انرژی افزایش پیدا خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که اگر وزیر بتواند برای فروم بین المللی انرژی در می 2004 به هلند بیاید، آنها می توانند زمان بیشتری را درباره تحقیقات انرژی صحبت کنند. دو طرف توافق کردند تا آن زمان مسئولان وزارتخانه ها و بخش های مربوطه درباره همکاری های احتمالی با هم صحبت کنند.

موضوعات دیگر

  1. وزیر به طرف هلندی گفت که نمی خواهد این دیدار بدون اشاره به نگرانی عمیق درباره مسایل ایران پایان پیدا کند. وزیر تایید کرده و گفت به نوبه خود باید به علاقه دولت هلند به ترغیب آمریکا به «ایجاد میدان بازی منصفانه» برای فعالیت شرکتهای انرژی در عراق اشاره کند. او اشاره کرد که شرکت شل/داچ رویال «همانقدر که یک شرکت اروپایی است، یک شرکت آمریکایی» است و درک می کند که شل به استفاده از تخصص منطقه ای خود در عراق علاقه دارد. وزیر پاسخ داد که آمریکا به دادن اجازه به عراق برای تصمیم گیری مستقل درباره منابع اش، متعهد است.
  2. در یک بحث کوتاه درباره حفاری های احتمالی در وادنسی هلند (یک مجادله زیست محیطی مهم در هلند) برنخورست گفت که او می خواهد این مسئله فورا و به نفع آغاز حفاری های افقی، تمام شود. دیدگاه دولت جدید این است که تمرکز باید روی چگونگی حفظ تراز سطح دریا باشد، نه اینکه اساسا آیا حفاری باید انجام شود یا خیر.

سوبل

نظرات بینندگان