arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

پژوهشگران انگلیسی: برخی بیماران کرونا ممکن است تا یک ماه پس از بیماری هم حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهند

براساس نتایج یک بررسی، حداکثر ۱۰ درصد از بیماران کووید ۱۹ که حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند، ممکن است حتی تا یک ماه پس از بیماری نیز از این دو حس خود محروم باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس به نقل از دیلی‌میل نوشت: براساس نتایج یک بررسی، حداکثر ۱۰ درصد از بیماران کووید ۱۹ که حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند، ممکن است حتی تا یک ماه پس از بیماری از این دو حس خود محروم باشند.

براساس شواهد جمع­‌آوری شده توسط راینولوژیست­‌های برجسته انگلیس، هر فرد در صورت از ­دست­‌دادن ناگهانی حس بویایی، ممکن است «ناقل پنهان» کروناویروس باشد؛ حتی اگر این فرد هیچ یک از دیگر علائم کرونا را نداشته باشد.

تحقیقات حاکی از آن است، بسیاری از مبتلایان سراسر جهان، هیچ یک از علائم شایع، نظیر تب بالا و سرفه را نداشته و صرفا حس بویایی و چشایی خود را از دست داده­‌اند و درنهایت نتیجه آزمایش آن‌ها برای ابتلا به ویروس کرونا مثبت بوده است.

تغییر در حس بویایی و چشایی توسط مقامات بهداشتی به عنوان نشانه Covid-۱۹ شناخته شده است و حالا پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مبتلایان به این ویروس ممکن است حتی بیش از یک ماه از این دو حس محروم باشند و به مرور زمان و طی بهبودی، حس چشایی و بویایی بازگردانده شود.

بررسی بیماران Covid-۱۹ نشان داد که نیمی از آن‌هایی که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند، پس از مدت کوتاهی آن‌ها را بازیابی کردند، اما ۱۰ درصد از آن‌ها گفتند که به هیچ وجه بهبودی را مشاهده نکرده‌اند.

این مطالعه در مجله JAMA Otolaryngology - Head and Neck Surgery منتشر شد.

نظرات بینندگان