arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۷۱۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

ذوالنور: آقای ظریف! باید در پیشگاه خدا استغفار کنید / باید مهمترین رابطه را با چین داشته باشیم، اما شما به رغم تأکید مقام معظم رهبری نسبت به آنها بی‌مهری کردید / چرا به تذکر مقام معظم رهبری گوش ندادید که فرمودند نتیجه همه مذاکرات باید رفع کل تحریم‌ها باشد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت امور خارجه در مذاکرات مسیر را کج ریل‌گذاری کرده از آنچه «بی‌توجهی تیم مذاکره‌کننده نسبت به تأکیدات مقام معظم رهبری و عدم اجرایی کردن شروط یازده گانه که بر آن تأکید فرموده بودند» خواند، انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت امور خارجه در مذاکرات مسیر را کج ریل‌گذاری کرده از آنچه «بی‌توجهی تیم مذاکره‌کننده نسبت به تأکیدات مقام معظم رهبری و عدم اجرایی کردن شروط یازده گانه که بر آن تأکید فرموده بودند» خواند، انتقاد کرد.

به گزارش خانه ملت، مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز(یکشنبه 15 تیرماه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظریف تنها مخاطب مباحثی که مطرح می‌کند نیست و به رأس دولت برمی گردد، گفت: شما به عنوان فردی تأثیرگذار و یک مهره اساسی در همه مسائل شریک، سهیم و تأثیرگذار هستید بنابراین ممکن است برخی مباحث را بگویید بر عهده بنده نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از زحمات ارزنده ظریف و دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در خصوص سیاست خارجی در دوران شما از ابتدا غلط بود و مسیر را کج ریل‌گذاری کردید و به سمتی حرکتی کردید که اهداف ملت محقق نشد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که سیاست های بالادستی و اصل نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است و حل مشکلات از طریق داخل و تکیه بر منطقه است، اصل بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است اما شما وارونه عمل کردید و داخل و منطقه را رها کردید و کسی را که نباید به آن اعتماد کرد، تمام اعتماد را بر آن متمرکز کردید بنابراین خروجی غیر از این نمی تواند باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما مخالف دیپلماسی فعال نیستیم و مخالف رابطه با دنیا نیستیم و نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها و ترک کرد اما مسیر را نباید غلط رفت و ما در این مورد تضمین نگرفتیم. اگر در این مورد آگاهی نداشتید باید به این نکته توجه می کردید که مقام معظم رهبری در طول مذاکرات بارها تذکر دادند چرا توجه نکردید و شروط یازدهگانه که تعیین کردند عملیاتی نکردید، چرا قدرت و ابزار چانه‌زنی خود را از دست دادید که امروز دنبال آنها بدوید.

ذوالنوری خاطر نشان کرد: در ابتدای مذاکرات جان کری گفت ما اجازه نمی‌دهیم بیش از دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده داشته باشید اما بعد از مذاکرات طولانی آن را به 300 کیلوگرم رساندید، شما بیش از 10 تن اورانیوم غنی‌سازی شده کشور را با اورانیوم خالی یا کیک زردی که باید چرخه غنی سازی را طی کند مبادله کردید و ابزار انعطاف و چانه‌زنی را از دست ملت خارج کردید، شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را به آن وضعیت درآوردید که دشمن خیالش راحت شود و الان می‌گویید چرا به حرفتان گوش نمی‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: شما 19 هزار سانتریفیوژ را به 5 هزار و 100 رساندید، ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها در مورد 20 درصد غنی‌سازی حرف می زدند و در حقیقت فردو را از دور مذاکرات خارج کرده بودند، شما حتی نطنز را از بین بردید و وقتی مقام معظم رهبری تأکید بر حرکت متناظر و گام به گام کردند شما همه چیز را در طبق اخلاص گذاشته و بدون گرفتن تضمین تحویل دادید، آن هم در شرایطی که می دانستید طبیعت غرب و آمریکا این است که اگر می‌دانستید چرا به تذکر مقام معظم رهبری گوش ندادید که فرمودند نتیجه همه مذاکرات باید رفع کل تحریم‌ها باشد و نتیجه این بی‌توجهی خسارت محض شد، چرا ملت را به این خسارت رساندید و تحت عنوان مذاکره 3 سال منطقه را رها کردید.

وی یادآور شد: چرا پیمان‌های دو جانبه مالی با کشورهای همسایه و کشورهایی همچون چین که باید مهمترین رابطه را با آن داشته باشیم، برقرار نکردید و به رغم تأکید مقام معظم رهبری نسبت به آنها بی‌مهری کردید تا آنجایی که مدت‌های طولانی ما در این کشور سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی تعطیل شده بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر در گذشته روابط با چین را رها نمی‌کردید امروز این سطح از فشار اقتصادی به مردم وارد نمی‌شد بنابراین شما باید در این زمینه پاسخگو باشید و در پیشگاه خداوند استغفار کنید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۶
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
4
35
آقای ذونور شما و امثال شما به کدوم حرف رهبری گوش دادید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
همین ذوالنور در صحن علنی مجلس پرچم آمریکا و برجام را آتش کشید
و باعث و بانی این مشکلات ناشی از لجاجت در سیاست های کلان کشور است
و این جبهه پایداری ها فقط برای نابودی کشور
و فروختن آن به چین برنامه ریزی کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
5
28
به نظرم اونی که ظریف گفت درست بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
4
34
بعد از کاسبان تحریم باید نگران کاسبان رابطه با چین هم بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
27
4
این شد حرف حساب! چین با ما دشمنی نداشته و میشه رابطه عادلانه و برابر داشت. ولی اینا میخواستن ما رو ببرن زیر دست امریکا و اروپایی که یک عمر ما رو غارت کردن!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
1
30
چون چین بلحاظ جهت گیری های عقیدتی با ما همسو است از جمله سگ و خوک و خفاش و مورچه خور میخورند و به مبداء و معاد هم معتقد نیستند لذا باید محکم ترین رابطه را با چین داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
ما قرار نیست از چین سگ و خوک و خفاشش رو بگیریم! قرار با چین جلوی شرارت امریکا بایستیم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
چرا چین که ۲۰ میلیون مسلمان سی جیانگ و قوم ایغور در غرب چین را بصورت کامل در زندان و شکنجه و زور گویی دارد
این حضرات صدایشان در نیامده است ؟
چین ۷ بار زیر قطعنامه پیشنهادی علیه ایران را امضا کرده و هزار برابر بدتر از آمریکاست
و کشتی سانچی چه شد ؟
ولی خسارت ایرباس را آمریکا حداقل پرداخت و عذرخواهی کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
3
22
چرا از مردم نظر خواهی نمیکنید تا ببینید مردم که آنها را در حرف ولی نعمتان انقلاب میدانید با رابطه با آمریکا موافق هستند یا چین و روسیه ؟؟؟؟
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
3
22
بی تربیت همون چینی که مسلموناش رو مورد ادیت و آزار قرار میده
شما با خودتون چند چندین
مسلمون فلسطین با مسلمون چین یا ...چه فرقی میکنه
خدا شما رو به راه راست هدایت کنه
اهل جمل شماهایید
جاهلون
سعید رایگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
3
20
اشتباه مضحکی کردم که به قالیباف رای دادم ....
پشیمونم
نظرات بینندگان