arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

کمیته علمی ستاد کرونا: هنوز نمی‌دانیم کدام یک از این واکسن‌های کرونا، می تواند حداقل یکسال ایمنی را داشته باشد

دبیر کمیته علمی ستاد کرونا درباره واکسن ایرانی کرونا و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: ما در حال حاضر از بین حدود 20 پروژه‌ای که برای واکسن پیشنهاد شده، شش موردش جلوتر است و با آنها قرارداد بسته شده و در حال پیگیری هستند. هر یک از آن ها در مرحله‌ای قرار دارند و هنوز نمی‌دانیم کدام یک از این واکسن‌ها موفق می‌شود که ایمنی پایداری را که حداقل یکسال ایمنی را داشته باشد، برای مردم به ارمغان آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر کمیته علمی ستاد کرونا درباره سرانجام واکسن ایرانی کرونا توضیح داد و گفت: از چرخه واکسنی که در دنیا انجام می‌شود عقب نیستیم، اما اهمیت دارد که منتظر باشیم و ببینیم از بین پروژه‌های موجود در کشور، کدام یک پاسخ می‌دهد.

به گزارش انتخاب، دکتر مصطفی قانعی درباره واکسن ایرانی کرونا و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: ما در حال حاضر از بین حدود 20 پروژه‌ای که برای واکسن پیشنهاد شده، شش موردش جلوتر است و با آنها قرارداد بسته شده و در حال پیگیری هستند. هر یک از آن ها در مرحله‌ای قرار دارند و هنوز نمی‌دانیم کدام یک از این واکسن‌ها موفق می‌شود که ایمنی پایداری را که حداقل یکسال ایمنی را داشته باشد، برای مردم به ارمغان آورد.

وی گفت: بر همین اساس ما اعلام نکردیم که کدام واکسن در چه مرحله‌ای است. برخی از واکسن‌ها فاز آزمایشی خود را طی کرده‌اند. تزریق به حیوانات بخشی از پروسه واکسن است، اما زمانیکه در سازمان غذا و دارو مجوز تزریق به انسان را بگیریم، می‌توانیم اعلام کنیم که کدام واکسن جلوتر از همه است.

وی افزود: آنچه که می‌توان اعلام کرد این است که از چرخه واکسنی که در دنیا انجام می‌شود عقب نیستیم، اما اهمیت دارد که منتظر باشیم و ببینیم که از بین واکسن‌های موجود کدام یک پاسخ می‌دهد. اگر ایمنوگلوبولین افت پیدا کند و افت آن باعث ابتلای مجدد شود، برخی واکسن‌هایی که شروع کردیم، زیر سوال می‌رود. بنابراین باید حتما سطح آنتی بادی پایدار پاسخ دهد تا برخی واکسن‌هایی که آغاز کردیم، پاسخ دهد.

قانعی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صحبت می‌کرد، درباره سرانجام داروی رمدیسیویر نیز گفت: برای برخی از داروها منتظر نتایج بالینی هستیم که در کشور در حال انجام است. درباره داروی فاویپیراویر نتایج ارائه و به صورت قطعی اعلام شد. درباره رمدیسیویر هنوز نتایج مطالعه بالینی در کمیته علمی مطرح نشده است، اما خوشبختانه آنچه که به عنوان پروتکل درمان از کمیته علمی برای کشور منتشر شد، درمان‌های جدیدی را که قبلا نبود، به ویژه در فاز التهابی ریه پیشنهاد می‌کند که می‌تواند میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

نظرات بینندگان