arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

محسنی‌اژه‌ای: می‌خواهیم حق مردم را زود بستانیم

معاون اول قوه قضاییه گفت: هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اول قوه قضاییه گفت: هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور در برنامه بدون توقف از شیکه سه سیما گفت: یکی از ارکان نظام و یکی از قوای مهم نظام، قوه قضاییه است که این قوه در طول ۴ دهه گذشته نقش برجسته‌ای در استیفای حق مظلوم از ظالم و برقراری امنیت در کشور در کنار سایر عناصر مرتبط داشته است.

وی افزود: هنوز تا رسیدن نقطه مطلوب که مورد نظر نظام جمهوری اسلامی است و مجموعه وظایفی که برعهده قوه گذاشته شده فاصله داریم و اگر بخواهیم فاصله را سریع و خوب طی کنیم نیاز است که با یک اقدامات تحولی قدم‌هایی را برداریم که به هدف اصلی نظام برسیم.

وی افزود: قوه قضاییه در دوره جدید سعی کرد از قبل از پایان دوره قبلی از سال ۹۶ و در آغاز ۹۷ برنامه‌ای را برای گام دوم انقلاب تدارک ببیند و برای این کار نیاز به یک سند داشت لذا در قوه قضاییه معاونت راهبردی از سال ۹۷ با نخبگان خارج از قوه اقدامات جامعی را شروع و سندی را تنطیم کرد و کلیات آن تصویب شد. همچنان از آن تاریخ تاکنون از همه صاحب نظران نطر تکمیلی را می‌خواهیم تا سند بروز شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: ما هرجا از مردم کمک خواستیم و همپای مردم جلو رفتیم، موفقیت بیشتر بود لذا در قوه قضاییه لازم داشتیم در این سند همراه مردم باشیم. ما هم باید به مردم کمک کنیم و هم از انها خدمت بگیریم. ما باید بدانیم که خادم ملت باشیم. مردم ما حقیقتا مردم صبور و قابل اعتماد هستند و کشور و نظامشان را دوست دارند لذا شایسته خدمت اند. ما باید تکریم و گرامی داشت مردم را داشته باشیم و از حقوق انها دفاع کنیم.

وی با طرح سوال هایی افزود: اگر کسی نمی تواند وکیل بگیرد یا توان مالی را نداشت چطور می توانیم به او کمک کنیم؟ ما می‌خواهیم حق مردم را زود بستانیم.

محسنی اژه ای درباره اینکه چگونه تحول رخ می‌دهد؟ ادامه داد: یکی از محورهای عقب ماندگی که داشتیم این بود چگونه از مردم کمک بگیریم. در سند راهبردی پیش بینی شد که چگونه به مردم کمک کنیم و از آنها کمک بگیریم.

وی افزود: هدف و راهبردمان چیست و برنامه رسیدن به راهبرد چیست؟ برای این کار اول شناسایی کردیم که چند تا سمن در کشور هست و وظایف آنها چیست و چه اختیاراتی دارند. با این سازمان‌های مردم نهاد جلسه گذاشتیم و دستورالعملی تهیه و ابلاغ شد.

وی افزود: نکته مهم این بود مردم یا باید وکیل داشته باشند یا اطلاعات حقوقی لذا برای این کار گفتیم چند تا وکیل در کشور داریم، آیا اگر وکیل کمتر داشته باشیم مردم دسترسی آسانتر پیدا می‌کنند یا وکیل مورد نیاز داشته باشیم؟

 

اژه‌ای یاداور شد: ما مرکز مشاوران و کانون وکلا را داریم. تعداد کسانی که حقوقدان هستند و آمادگی دارند می‌توانند امتحان دهند و برای خدمت رسانی به مردم به میدان بیایند. وقتی وکلای بیشتر باشند دسترسی آسانتر است.

وی افزود: در سنوات گذشته در این حجم وکیل نداشتیم و پارسال اجازه آزمون به مرکز مشاوران داده و تعدادی وکیل اخذ کردند و کانون وکلا هم انتخابات برگزار کرد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در سند تحول، اولویت ما خدمت آسانتر و سریع به مردم و کمک گرفتن به مردم و اعتماد به مردم هست.

وی ادامه داد: قوه قضاییه احساسش این بود کانون وکلا همیشه می‌گوید نه و همین مقدار وکیل کفایت می‌کند و همین تعداد هم بیکار هستند ولی ما احساسمان این بود اگر وکیل کافی است چرا حق الزحمه برخی وکلا بالاست و گفتیم این احساس کافی نیست و هم از وکلا و هم از مردم با یک کار کارشناسی و نه با یک احساس آن را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هنوز جا داریم که تحصیل کرده‌های جدید وکلا را زیادتر کنیم.

معاون اول قوه قضاییه افزود: یک سری از امتیازاتی که به برخی از قضات داده شده بود مثلا قاضی بازنشسته یا منفک نیاز به آزمون وکالت نداشت و بلافاصله با مراجعه به کانون وکلا می‌توانست پروانه وکالت بگیرد یا برخی از نمایندگی‌های حقوقی در دستگاه‌ها همین طور بود که در این زمینه در حال کار و بررسی هستیم. چرا وقتی وکلای جوان هستند ک الان می توانند به میزان کمتر حق الزحمه وکالت بگیرند از آنها استفاده نکنیم و الزاما رانتی برای عده‌ای ایجاد کنیم لذا این رانت‌ها را کم می‌کنیم. در جلسه اخیر مرکز کارشناسان آقای بهادری جهرمی تقاضایی آورده بود که کانون وکلا به افراد امتیاز می‌دهد، اشتباه نیست ولی اگر کار صحیح‌تر هست آن را صحیح‌تر کنیم. حتما دستگاه قضایی برای وکیل احترام قائل است اما باید ساماندهی شود.

نظرات بینندگان