arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

رئیس سازمان سنجش: کنکور طبق تاریخ اعلام شده برگزار خواهد شد / اعمال پروتکل‌های سختگیرانه در حوزه‌های برگزاری آزمون

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به زمان برگزاری کنکور، درباره اینکه دانشجویان جدیدالورود ۹۹ که در دانشگاه‌های شهرهای غیر محل سکونتشان قبول می‌شوند، با توجه به شرایط کرونایی کشور و نیز داوطلبان کنکور که بیمار هستند، توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به زمان برگزاری کنکور، درباره اینکه دانشجویان جدیدالورود ۹۹ که در دانشگاه‌های شهرهای غیر محل سکونتشان قبول می‌شوند، با توجه به شرایط کرونایی کشور و نیز داوطلبان کنکور که بیمار هستند، توضیح داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره احتمال تعویق در برگزاری کنکور سال ۹۹ با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا گفت: طبق برنامه زمانی که مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا است، آزمون‌ها طبق تاریخ‌های اعلام شده برگزار خواهد شد، زیرا در غیر این صورت کل سیستم آموزشی کشور به هم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید تمام پروتکل‌های بهداشتی و موازینی را که اعلام شده است، رعایت کنیم و مراقب باشیم و در عین حال باید بتوانیم با این شرایط زندگی کنیم.

خدایی خاطرنشان کرد:‌ امسال حوزه‌های برگزاری آزمون کنکور سراسری افزایش پیدا کرده و از این رو فاصله داوطلبان از یکدیگر را هم افزایش دادیم. به عنوان مثال، دانشگاه امیرکبیر سال گذشته بر اساس یکسری موازین صندلی‌ها را می‌چید و امسال باید بر اساس فاصله‌گذاری اجتماعی صندلی‌ها را بچینند، به همین خاطر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که آیا قرار است هر داوطلب در صورت قبولی دانشگاه در شهر خود به دانشگاه برود، حتی اگر در تهران یا شهرهای دیگری قبول شود، گفت: گفته شده در امور دانشجویان تسهیل شود و بیشتر تسهیل بر مهمانی دانشجویان است.

وی ادامه داد: فرض کنید یک نفر در رشته هنر اسلامی تبریز قبول شده، اما در کاشان زندگی می‌کند و در کاشان آن رشته‌ای که دانشجو قبول شده وجود ندارد. این موضوع یکسری پیچیدگی‌ها دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اما تسهیل در بحث مهمانی و اینکه به دانشجویان کمک شود مطرح شده است و حتی یکی دو هفته پیش نیز رئیس‌جمهور به تسهیل درباره شرایط و تحصیل دانشجویان اشاره کرده است.

خدایی خاطرنشان کرد:‌ ما وظیفه اعلام آمار قبولی داوطلبان را داریم و وقتی نتایج را اعلام کردیم دیگر سازمان سنجش به مابقی کارها از جمله مهمان شدن و... کاری ندارد. لازم به ذکر است که بیشتر کلاس‌ها در سال تحصیلی آینده به شکل مجازی خواهد بود.

اعمال پروتکل‌های سختگیرانه در حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز در خصوص برگزاری کنکور با توجه به افزایش آمار ابتلا به کرونا و برگزاری کنکور در فضای سربسته گفت: ما به تمام حوزه‌های برگزاری جزء به جزء پروتکل‌ها و موارد بهداشتی را ابلاغ کردیم که این پروتکل‌ها شامل شرایط بدو ورود داوطلب، شرایط قبل از برگزاری، زمان برگزاری آزمون و خروج داوطلبان است.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی داوطلبان خیلی می‎تواند کمک‌کننده باشد. البته در کنار تلاش داوطلبان،‌ حوزه‌های آزمون نیز قطعا موازین بهداشتی را رعایت خواهند کرد. پروتکل‌های سختگیرانه به تمامی حوزه‌ها ابلاغ شده که باید آنها را رعایت کنند. اگر داوطلب و خانواده آنها برای برگزاری آزمون همکاری نکنند، قطعا شرایط دشوار خواهد بود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: وقتی داوطلب با سه یا چهار همراه به محل آزمون می‌آیند، همین موجب تجمع و شیوع کرونا می‌شود. از این نظر از داوطلبان کنکور می‌خواهیم که حتما تنها با یک نفر به عنوان همراه بیایند. داوطلبان همه باید ماسک بزنند و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت:‌ ما تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون را بیشتر کرده‌ایم. همچنین سعی کرده‌ایم برای داوطلبانی که موارد خاص بیماری دارند و از قبل به ما این را اطلاع داده‌اند، جایگاهی ویژه تهیه ‌کنیم و این دسته از افراد را به آنجا ببریم.

زرین‌آمیزی گفت: اگر حین برگزاری آزمون یا ورود، داوطلبی مشاهده شود که شرایط نرمال نداشته باشد، با او مساعدت می‌کنیم و یک‌جایی جدا از سایر داوطلبان برای آنها در نظر خواهیم گرفت. ولی برای بهتر برگزار شدن کنکور به کمک داوطلبان و همراهان آنها نیاز داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تعویق زمان کنکور وجود دارد یا خیر، گفت: اگر آزمون‌ها در زمان‌هایی که اعلام شده برگزار نشود، دیگر امکان برگزاری آنها وجود ندارد. طبق پیش‌بینی‌هایی که سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با کرونا داشته‌اند، ما از اواخر شهریور و اوایل پاییز آنفلوآنزا را به همراه کرونا خواهیم داشت بنابراین تعویق کنکور کمکی به مساله نخواهد کرد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پایان تاکید کرد: ما با تعویق کنکور حق یکسری از داوطلبان را که برای آزمون‌های امسال زحمت کشیده‌اند و می‌خواهند در آزمون سال ۹۹ شرکت کنند، تضعیف می‌کنیم. تاکید می‌کنم که تعویق زمان برگزاری کنکور با توجه به موج‌های بعدی آنفلوآنزا و کرونا کمکی به داوطلبان نخواهد کرد.

نظرات بینندگان