arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

ابتلای ۶۰۰ تن از رانندگان اتوبوس و تاکسی به کرونا

معاون عمرانی وزیر کشور از ابتلای ۶۰۰ نفر از ناوبران حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد. او گفت: در تهران و در شرایط عادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اتوبوسها استفاده می کردند. با توجه به افزایش قیمت بنزین قطعا تقاضای استفاده از اتوبوس افزایش می یابد اما با شیوع کرونا در کشور این میزان استفاده به ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و پس از بهبود شرایط استفاده از اتوبوس به ۹۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کرد و در حال بیشتر شدن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون عمرانی وزیر کشور از ابتلای ۶۰۰ نفر از ناوبران حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، جمالی نژاد با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در حمل و نقل عمومی شهرهای کشور گفت: بی تردید دلیلی وجود ندارد که مردم از ماسکهای ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی استفاده کنند. همه می توانند از دستمال کاغذی ماسک درست کنند و از آن استفاده کنند. هنگامی که استفاده از ماسک مطرح می شود با توجه به شرایط سخت اقتصادی همه نمی توانند ماسک را تهیه کنند اما می توانند با دستمال کاغذی این ماسکها را تهیه کنند بر همین اساس از همه هم میهنان درخواست می کنم که در استفاده از ماسک توجه جدی داشته باشند و در این شرایط با مسئولان و مدیران خود همراه شوند تا کاری ارزشمند رقم بخورد.

وی افزود: شهرداری تهران و شهرداریهای سراسر کشور نسبت به ضدعفونی معابر و حمل و نقل عمومی تمام تلاش خود را بکار گرفتهاند. ایستگاههای مترو، بی آر تی و تاکسی ضدعفونی می شوند و معابر عمومی و پاتوقهای مردمی نیز توسط شهرداریها روزانه ضدعفونی می شوند.

وی ادامه داد: برخی ایستگاههای اتوبوس روزانه دو بار و مترو نیز سه بار در روز ضدعفونی می شود. در حقیقت از سال گذشته که موضوع شیوع کرونا ویروس مطرح شده و حتی پیشتر از آن با وقوع سیل در کشور شهرداریها زحمات زیادی را در کشور متحمل شدهاند. شهرداریها جامعهای تلاشگر به صورت شبانه روزی هستند و تنها دستگاهی هستند که پای کار آمدند و در کمترین زمان ممکن به کمک مردم و دستگاههای ذیربط در هنگام وقوع بحرانها می شتابند.

معاون وزیر کشور در خصوص شلوغی اتوبوسها در پایتخت گفت: در تهران و در شرایط عادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اتوبوسها استفاده می کردند. با توجه به افزایش قیمت بنزین قطعا تقاضای استفاده از اتوبوس افزایش می یابد اما با شیوع کرونا در کشور این میزان استفاده به ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و پس از بهبود شرایط استفاده از اتوبوس به ۹۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کرد و در حال بیشتر شدن است. در چنین شرایطی با توجه به فرسودگی ناوگان و افزایش قیمت تمام شده تولید اتوبوس از رقمی معادل ۱۰۰ میلیون تومان به حدود دو میلیارد تومان مجموعه شهرداریها با مشکلات بسیاری روبرو شدند. قطعا تامین منابع مالی برای خرید اتوبوسها در شرایطی که تلاش می شود فشار مضاعف به مردم وارد نشود برای شهرداریها کاری بسیار سخت است. بر همین اساس دولت در حوزه اورهال کردن اتوبوسهای فرسوده کمک هایی را به شهرداریهای کشور ارائه کرد.

وی در خصوص رعایت پروتکلهای فاصله گذاری در حمل و نقل عمومی نیز گفت: پروتکلهای ابتدایی بسیار سختگیرانه بود لذا اصلاح و مقرر شد مسافرین در صندلیهای موجود مستقر شوند اما همگی از ماسک استفاده کنند. از روز گذشته که الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی اجرایی شده بر اساس گزارشهای میدانی بیش از ۹۸ درصد مسافران ناوگان مترو از ماسک استفاده کردند. در سایر ناوگان انبوه بر همانند بی آر تی نیز این مورد رعایت شده اما در اتوبوسهای خطوط معمولی به ویژه در مناطق کم برخوردارتر استفاده کمتری داریم لذا از همه شهروندان درخواست می کنیم که برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریانشان حتما از ماسک استفاده کنند.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نوسازی و بازسازی ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس در کشور تا پیش از تحریمها گفت: مقرر بود این نوسازی و بازسازی انجام شود اما با توجه به اعمال تحریمها این موضوع متوقف شد و دولت دست روی دست نگذاشته و سال گذشته ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شد. همچنین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به کلانشهرها داده شد و ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای این بخش اختصاص پیدا کرد. امیدواریم ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز امسال برای نوسازی اتوبوسها اختصاص پیدا کند. از سوی دیگر تفاهم نامه‌ای نیز با یکی از شرکتهای خودروساز برای تولید ۲۰۰۰ اتوبوس جدید در سمنان منعقد شده است. سال گذشته برای اولین بار پس از سالها مبلغ یارانه بلیت با وجود شرایط سخت اقتصادی پرداخت شد هر چند که این مبلغ ناچیز بود اما تلاش می کنیم امسال نیز این مبلغ پرداخت شود. به این ترتیب هر کجا که کورسویی از امید بوده ورود پیدا کردهایم.

وی تاکید کرد: در طول سالهای گذشته و در دولتهای مختلف کارهای خوبی انجام شده اما گلایههایی نیز وجود دارد. در شرایط سخت اقتصادی فعلی دغدغههایی برای نوسازی ناوگان در شهرداری ها وجود دارد لذا باید در این شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم و همت کنیم و با کمک و اطلاع رسانی دقیق در این حوزه اقداماتی موثر را انجام دهیم. سازمانهای اتوبوسرانی ما درآمدزا نیستند و زیان‌ده هستند ولی ملاحظات و بازرسیهای مداوم و حسابرسیهای دقیق انجام می شود و با تخلفات به جد برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی مسعود حسن شاهی رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز نیز در تشریح آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی شهر شیراز گفت: در یک دهه گذشته حمل و نقل عمومی شیراز مورد بی مهری قرار گرفته، ناوگان اتوبوسرانی این شهر از نظر سن در میان کلانشهرها وضعیت بهتری دارد اما باید برای سالهای آینده مورد توجه قرار گیرد. مقرر بود دولت در جهت حمایت یک سوم از هزینههای بخش حمل و نقل عمومی را پرداخت کند و یک سوم توسط مردم و یک سوم توسط شهرداریها پرداخت شود اما امروز نزدیک به ۸۰ درصد هزینهها توسط شهرداری پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: توجه به حمل و نقل عمومی باید از سوی دولت در دستور کار قرار گیرد و یارانه هایی که ظرف سنوات گذشته دریافت نشده پرداخت شود. بی تردید با وجود این بی مهریها به حوزه حمل و نقل کیفیت خدمات ارائه شده به مردم نیز کاهش پیدا می کند. در حال حاضر در شیراز تمام بخش اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است. قیمت تمام شده کرایه هر مسافر حدود ۱۹۰۰ تومان است ولی ۵۰۰ تومان دریافت می شود. این مابه التفاوت باید به بخش خصوصی پرداخت شود. لذا نیاز است که یارانه این بخش به موقع توسط دولت پرداخت شود تا بتوانیم در جهت حمایت از بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در دوره شیوع کرونا با توجه به لزوم ضدعفونی اتوبوسها و ایستگاهها هزینه ها کاهش پیدا نکرده و از سوی دیگر کمبود مسافر زیانی را به این بخش وارد کرده است. باید اعتبارات دولتی پیش بینی و توزیع شود تا دغدغههای موجود مرتفع شود. در شرایط عادی روزانه ۵۰۰ هزار مسافر توسط بخش حمل و نقل عمومی شهر شیراز جابجا می شدند که امروز به کمتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا کردهاند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این برنامه سعید مقدم، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر مشهد نیز با اشاره به شیوع کرونا و لزوم توجه به بخش حمل و نقل عمومی گفت: ما در مشهد همانند بسیاری از کلانشهرهای کشور با مشکل کمبود و فرسودگی ناوگان مواجه هستیم و نیاز است هر چه زودتر این مشکل حل شود. نیاز است که نوسازی ناوگان را انجام دهیم اما نمی‌توانیم اتوبوس وارد کنیم و در داخل نیز تولید کم و بیش با کندی و یا توقف مواجه شده، لذا نگرانی جدی برای کلانشهرها در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شدت گرفته است.

وی افزود: عمر ناوگان ما وارد ۹ سال شده و این در حالیست که عمر مفید برای ناوگان اتوبوسرانی را ۱۰ سال اعلام کردهاند. به سمت بازسازی اتوبوسها رفتیم اما این موضوع در کوتاه مدت تنها بخشی از نیاز ما را تامین می کند. با توجه به شیوع کرونا در مقطعی به لحاظ ملاحظات بهداشتی حمل و نقل عمومی در مشهد تعطیل بود و در حال حاضر نیز به نسبت شرایط عادی سال گذشته با کاهش ۵۰ درصد مسافر مواجه هستیم و به دلیل ضدعفونی‌هایی که انجام می شود هزینه‌های ما افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: روزانه پایش سلامت همکاران در حوزه حمل و نقل عمومی انجام میشود و متاسفانه مواردی از ابتلا در میان همکارانمان داشتیم.

مقدم در پاسخ به سوالی درخصوص کمک آستان قدس رضوی در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: آستان قدس نهادی مستقل است و مجموعههای خود را مدیریت می کند. تعاملات غیرمستقیمی با مدیریت شهری دارد اما در مورد حمل و نقل عمومی نمی توانیم توقعی از آستان داشته باشیم. بطور کلی نمیتوانیم از مجموعههایی که در این حوزه وظیفهای ندارند انتظار کمک داشته باشیم. در حال حاضر به طور روزانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار رانندگان قرار می گیرد و کابین رانندگان اتوبوس نیز جداسازی شده است.

به گزارش ایسنا، در انتهای این برنامه جمالی نژاد در تشریح آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: تا کنون ۱۵۰ نفر از رانندگان بخش اتوبوسرانی به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه ۹ نفر از آنها فوت کرده‌اند. در بخش تاکسیرانی نیز ۴۵۰ نفر از تاکسیرانان به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۳۵ نفر از آنها فوت شده‌اند لذا لازم است که ناوبران حوزه حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

نظرات بینندگان