arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

خطر مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك در مبتلایان به آسم

 آسم یك بیماری ریوی است كه در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث مشكل‌شدن تنفس، سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 آسم یك بیماری ریوی است كه در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث مشكل‌شدن تنفس، سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس شود.

علائم آسم می‌تواند خفیف یا شدید باشد و از فردی به فرد دیگر كاملا متغیر است. تركیبی از عوامل محیطی و ژنتیكی در ابتلا به این بیماری نقش دارند. مواجهه با مواد مختلفی كه باعث آلرژی می‌شوند و محرك‌ها می‌توانند سبب بروز علائم و نشانه‌های آسم شوند. مواجهه با برخی از عفونت‌های ویروسی می‌تواند وضعیت بیماری آسم را تشدید كند، ولی در اكثر موارد انواع عفونت‌های میكروبی موجب «پنومونی» می‌شوند.

پنومونی نوعی عفونت ریه است كه باعث متورم‌شدن كیسه‌های كوچك هوایی شده و با سرفه‌های خلطی و چركی همراه است و تب، لرز و تنگی‌نفس نیز در پی این علائم دیده می‌شود.

انواع متعددی از باكتری‌، ویروس‌ و قارچ‌ها می‌توانند باعث پنومونی شوند. عفونت ریه معمولا در نوزادان، كودكان و افراد مسن‌ و همچنین افرادی كه به مشكلاتی نظیر ضعف سیستم ایمنی دچار هستند، خطرناك‌تر خواهد بود، اما آنتی‌بیوتیك‌ها و داروهای ضد‌ویروسی جدید برای درمان انواع پنومونی‌ها در دسترس هستند.مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به آسم معمولا آنتی‌بیوتیك بیشتری مصرف می‌كنند و این امر در دوران همه‌گیری ویروس كووید- 19 افزایش داشته است.

در حالی‌كه این افراد چنین نیازی ندارند و این مساله می‌تواند ناشی از عدم اطلاعات كافی از بیماری آسم یا عدم تشخیص دقیق بین نشانه‌های آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی و همچنین رفتارهای درمانگرایانه خودسرانه باشد.

تجویز مكرر آنتی‌بیوتیك در حالی كه ابتلا به عفونت باكتریایی وجود ندارد نه‌تنها می‌تواند سلامت فرد را به خطر اندازد، بلكه تهدید جدی در سطح كلی جامعه نیز به شمار می‌آید. همچنین می‌تواند باكتری‌ها را در برابر آنتی‌بیوتیك‌ها مقاوم كند.لذا به بیماران مبتلا به آسم اكیدا توصیه می‌شود به‌جای مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها، از مصرف مواد حساسیت‌زا دوری كرده و در صورت نیاز به پزشك متخصص خود مراجعه كنند.

آسم شدید می‌تواند كشنده باشد و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها می‌تواند این خطرات را افزایش دهد. بنایراین بیماران مبتلا به آسم باید قبل از هر اقدامی با پزشك خود مشورت كنند تا در صورت لزوم داروی مناسب برایشان تجویز شود.

روزنامه جام جم 

 

نظرات بینندگان