arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران/ محدودیت‌ تخت‌های بستری در پی ارائه خدمات همزمان به بیماران کرونایی و غیرکرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران از محدودیت‌ تخت‌های بستری در پی ارائه خدمات همزمان به بیماران کرونایی و غیرکرونایی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران از محدودیت‌ تخت‌های بستری در پی ارائه خدمات همزمان به بیماران کرونایی و غیرکرونایی خبر داد.

«جلیل کوهپایه‌زاده» رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران  درباره وضعیت بیمارستان‌های کشور‌ به ویژه شهر تهران که گفته می‌شود با کمبود تخت مواجه شده است، گفت:‌ در هفته‌های اخیر به ویژه از تیرماه در تهران آمار فراوانی یا شیوع بیماری کووید ۱۹ رو به افزایش است. هر روزه در مراکز تحت پوشش ما آمار ترخیص‌شدگان نسبت به آمار بستری شدگان افزایش داشته، ‌البته مراجعات سرپایی نیز با روند افزایشی همراه بوده است.

وی ادامه داد: البته بعضی از این مراجعات در بخش دولتی و مابقی در بخش خصوصی و کلینیک‌های ۱۶ ساعته است. در مجموع ما نسبت به روزهای اول تیرماه به صورت روزانه تعداد بیشتری مراجعه کننده داریم که تست‌های مثبت در سطح ملی نیز همین مساله را نشان می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: ما همواره با محدودیت‌ در زمینه تخت‌های بستری رو به رو بوده‌ایم. به هر حال ما در کنار ارائه خدمت به بیماران کرونایی، بیماران غیرکرونایی را هم داریم که در حال درمان شدن و ارائه خدمت به آنها هستیم. اکنون شرایط مثل ایام عید نوروز نیست که در برهه تعطیلات درمانی بودیم، مردم برای بیماری‌های غیرکرونایی آنهم طی چند ماه گذشته به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده‌اند. امکان دارد اگر بیشتر از این اقدامات درمانی یا تشخیصی این دسته از بیماران به تعویق بیافتد، سلامتی آنها نیز به خطر بیافتد.

کوهپایه‌زاده با اشاره به افزایش مراجعات کرونایی و ارائه خدمات همزمان به مردم در بخش غیرکرونایی گفت: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی آمادگی بیشتری نسبت به روزهای اول اسفند سال ۹۸ دارند و ما خیلی بهتر می‌توانیم بیماران کرونایی را در مسیر درمان راهنمایی کنیم.

وی تصریح کرد:‌ از طرفی بیمارستان‌ها باید تریاژ‌های دوگانه ایجاد کنند، یعنی یک تریاژ حاد تنفسی و یک تریاژ بیماران غیرحاد تنفسی در نظر بگیرند. علاوه بر این بیمارستان‌ها باید اورژانس‌ها را که محل اول تماس با این بیماری است به شکلی تفکیک کنند که بیماری حاد تنفسی در افراد مبتلا یا مشکوک به سایرین منتقل نشود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد:‌ یا در بخش‌های درمانگاهی سعی شده با کمک مدیریت بیمارستان‌ها از راه فاصله‌گذاری مناسب، ‌زمان بندی کردن زمان کار درمانگاه‌ها و پخش کردن زمان در طی روز کمترین تراکم جمعیت حضور داشته باشد، به علاوه اینکه برخی از کلینیک‌های مشاوره‌ای ما بدون دریافت هزینه‌ از بیماران، آنها را راهنمایی می‌کنند و در صورتی که نیاز به مراجعه ضروری باشد به بیمارستان‌‎ها معرفی می‌شوند تا از مراجعات سطحی کاسته شود. به نوعی با این کار برای بیمار امنیت ایجاد می‌شود تا بی‌جهت به بیمارستان مراجعه نکنند.

کوهپایه‌زاده گفت: در حال حاضر پروتکل‌‌ها و تست‌های تشخیصی ما از سمت تست‌های مکرر به سمت تشخیص‌های بالینی رفته است، زیرا هم فراوانی این بیماری بیشتر شده و هم شکل مراجعات و علائم یک مقدار شناحته شده است؛ به این صورت که در برخی از افراد بدون اینکه تست لازم باشد، مبتلا بودن شخص به کرونا روشن می‌شود و از این جهت نیازی به تست نیست.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم اغلب مراجعه کنندگان را بستری نکنیم، گفت: در تلاشیم خیلی از افراد را در بیمارستان‌ها بستری نکنیم، زیرا به صورت سرپایی می‌توان به آنها رسیدگی کرد و دیگر مشکلات تردد و شلوغی تخت‌ها در بیمارستان‌ها را نخواهیم داشت. اگر این مساله رعایت نشود برای رسیدگی به آن دسته از بیمارانی که واقعا نمی‎توانیم آنها را مرخص کنیم و باید بستری باشند با مشکل مواجه خواهیم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:‌ تفاوتی که ما اکنون با روزهای اول داریم، این است که سعی می‌کنیم آن دسته از بیمارانی که وضعیت وخیم ندارند را بستری نکنیم و کمک کنیم در منازل خودشان ایزوله و قرنطینه شوند. اگر هم در منازل خودشان جایی ندارند، می‌‎توانند به نقاحتگاه‌هایی بروند که در شهرستان‌‎های اطراف تهران یا حتی در تهران پیش بینی شده است. این نقاحتگاه‌ها برای افرادی است که جایی برای مراقبت از خود ندارند و می‌توانند یک هفته تا ده روز دراین نقاحتگاه‌ها بمانند.

وی به توضیح بیشتر درباره نقاحتگاه‌ها پرداخت و گفت: تعداد نقاحتگاه‌ها نسبت به روزهای اول محدود شده، اما اکنون در شهرستان‌های رباط کریم، شهریار و بهارستان به صورت پایدار نقاحتگاه‌هایی برپا شده است. همچنین در تهران دو نقاحتگاه داریم که یکی از آنها در بیمارستان بقیه الله و مورد نیز در یک مرکز در خیابان خالد استانبولی است که اگر لازم شد سریعا از آنها استفاده می‌کنیم. ما قبلا این دو نقاحتگاه‌ را آماده کرده‌ بودیم اما مورد استفاده قرار نگرفت، اکنون این نقاحتگاه‌ها برقرار است و می‌توان از آن استفاده کرد.

کوهپایه‌زاده در واکنش به اینکه گفته می‌شود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، گفت: از میان مراجعه کنندگانی که به بیمارستان می‌آیند، شاید ۱۵ درصد هم بستری نشوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تجهیزات حفاظت فردی برای بخش درمان و کادر پزشکی اظهار داشت: من حداقل می‌توانم بگویم در دانشگاه علوم پزشکی ایران برای دانشجو، پرسنل و پزشک، ماسک‌های N۹۵ مازاد هم داریم و مشکلی در زمینه تجهیزات وجود ندارد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان