arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

تاکید دانشمندان بر احتیاط بیشتر درمورد شیوه انتقال ویروس کرونا

گروهی از دانشمندان از چندین کشور مختلف در نامه‌ای با اشاره به شواهد علمی قوی مبنی بر امکان انتشار کروناویروس از طریق هوا در محیط‌های بسته از سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواستارِ اتخاذ سیاستی جدید در خصوص مقابله با این عفونت شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از دانشمندان از چندین کشور مختلف در نامه‌ای با اشاره به شواهد علمی قوی مبنی بر امکان انتشار کروناویروس از طریق هوا در محیط‌های بسته از سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواستارِ اتخاذ سیاستی جدید در خصوص مقابله با این عفونت شدند.

 سازمان جهانی بهداشت بارها با انتقادهایی نسبت به روند آهسته‌ی تغییر موضع خود در پاسخ به شیوع کروناویروس که به سرعت در حال گسترش است، قرار گرفته است. برای مثال این آژانس سازمان ملل در حمایت از توصیه به استفاده از ماسک در اماکن عمومی به رغم الزامی شدن چنین اقدامی در بسیاری از کشورها، موفق عمل نکرده است.

اکنون نیز گروهی متشکل از ۲۳۹ دانشمند از ۳۲ کشور جهان در نامه‌ای که انتظار می‌رود طی هفته آینده در یک مجله علمی منتشر شود، از سازمان جهانی بهداشت درخواست کرده‌اند مواضع خود را نسبت به انتشار هوایی کرونا در محیط‌های بسته تغییر دهد، چرا که شواهد علمی قوی مبنی بر این امکان وجود دارد.

اگرچه دانشمندان اذعان دارند که شواهد علمی حامی این نظریه جامع نیستند اما آن‌ها بر این باورند که سازمان جهانی بهداشت باید در شرایط ی که همه‌گیری یک بیماری نظیر کرونا با این سرعت پیشرفت می‌کند، قوانین سختگیرانه خود را در تأیید شواهد علمی کنار گذاشته و براساس "اصل احتیاط" عمل کرده و برای ارائه دستورالعمل‌های موثر، بدترین حالت از شیوع این ویروس را در نظر بگیرد.

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت معتقد است که بیماری کووید-۱۹ از طریق سطوح گسترش می‌یابد؛ تصوری که توسط برخی از سرویس‌های بهداشتی مانند مراکز کنترل و پیشگیری از امراض ایالات متحده (CDC) به چالش کشیده‌ شده است. سازمان جهانی بهداشت هم‌چنین بر این باور است که قطرات بزرگی ناشی از عطسه،‌ سرفه یا حتی صحبت کردن عادی فرد مبتلا منبع دیگری از این عفونت است.

در همین رابطه دکتر "بندتا آلگرانزی" یک کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در پیشگیری و کنترل عفونت در ارتباط با این موضوع اظهار داشته است: سازمان جهانی بهداشت انتقال هوایی کرونا را به ویژه در دو ماه اخیر ممکن دانسته اما این موضوع مطمئناً توسط شواهد محکم علمی پشتیبانی نمی‌شود و اختلاف نظر و مباحث جدی در این خصوص وجود دارد.

وی می‌گوید: اگر امکان سرایت هوایی کووید-۱۹ در مطالعات علمیِ آینده به طور قطعی تایید شود، بدان معنی است که ذرات سبک‌تر این ویروس می‌توانند در مدت زمان طولانی در فضاهای بسته با تهویه ضعیف باقی بمانند و افرادی را که آن‌ها را استنشاق می‌کنند، مبتلا کنند. این موضوع هم‌چنین بدان معناست که احتمالا باید مقررات جدیدی در مقابله با بیماری کووید-۱۹ اجرا شود و ضد عفونی بیشتر در داخل محیط‌های بسته، استفاده از چراغه‌ای ماورای بنفش یا تهویه مناسب نیز الزامی شود. کادر درمانی و افرادی که به مکان‌های عمومی با فضای بسته می‌روند نیز ممکن است به ماسک‌های N۹۵ احتیاج داشته باشند که برای تصفیه ذرات کوچک‌تر حاوی ویروس طراحی شده‌اند.

این فرضیه در ماه آوریل توسط گروهی متشکل از ۳۶ متخصص برای بررسی‌های بیشتر مطرح شده بود اما تلاش آن‌ها هیچ تغییری در رویکرد سازمان جهانی بهداشت ایجاد نکرد.

دانشمندان اظهار داشتند که سازمان جهانی بهداشت "دیدگاهی سفت و سخت و نیازمند شواهد علمی زیاد" دارد که این امر مانع از اتخاذ رویکردهای جدید در چنین بیماری‌هایی می‌شود که به سرعت گسترش یافته و شرایط چالش برانگیزی را ایجاد می‌کنند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، سازمان جهانی بهداشت یکی از آخرین سازمان‌های دنیا بود که نیاز افراد بدون علایم برای استفاده از ماسک در اماکن عمومی را پذیرفت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان