arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۱۷۱
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۹
«پراجکت سیندیکت»:

آمریکا در مسیر مرحوم شوروی؟!

در اواخر دهه ۱۹۶۰، رابرت آ. موندل اقتصاددان سه پیش بینی را مطرح کرد: اتحاد جماهیر شوروی از هم خواهد پاشید. اروپا یک واحد پول را اتخاذ می‌کند. دلار می‌تواند وضعیت خود را به عنوان ارز غالب بین المللی حفظ کند. با توجه به اینکه نظام استاندارد طلا مدت کمی پس از پیش بینی موندل فرو ریخت و باعث افت ارزش دلار شد، به نظر می‌رسید که پیش بینی‌های وی نادرست هستند. اما سپس معلوم شد که موندل در هر سه مورد درست پیش بینی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هارولد جیمز استاد تاریخ و روابط خارجی دانشگاه پرینستون در «پراجکت سیندیکت» نوشت: ایالات متحده نیز مانند اتحاد جماهیر شوروی در سالهای پایانی رهبری خود، از ناکامی های فاجعه آمیز رهبری و تنش های طولانی اقتصادی و سرکوب شده که سرانجام به اوج رسیده است، رنج می برد. اکنون دلخوشی تمامی کشورها این است که امکان دارد سرانجام هژمونی دلار آمریکا به پایان برسد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اتحاد جماهیر شوروی در سال های پایانی رهبری اش، سوژه ی مناسبی برای جوک های سیاسی بود، همانطور که الان در مورد ایالات متحده نیز کمدی هایی ساخته می شود و این موضوع در فضای فرهنگی آمریکا برجسته شده است. در واقع تشابهاتی میان شرایط اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دوران رهبری اش با شرایط فعلی آمریکا مشاهده می کنیم. این مثال را در نظر بگیرید: براساس یک داستان محبوب، جوانی که در میدان سرخ فریاد می زد که برژنف، رهبر سالخورده ی  شوروی یک احمق است، در نهایت به حدود 25 سال و 6 ماه زندان محکوم شد. شش ماه به دلیل توهین به رئیس اتحاد جماهیر شوروی و 25 سال به خاطر آشکار کردن اسرار دولتی.

واکنش خشمگین دولت ترامپ به کتاب جدید جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ نیز یادآور همین برخورد اتحاد جماهیر شوروی است. این کتاب خطرناک تلقی می شود نه به این خاطر که به دونالد ترامپ توهین می کند، بلکه به این دلیل که نشان می دهد رئیس جمهور آمریکا هیچ صلاحیتی ندارد و به طرز حیرت انگیزی ناآگاه است. بنابراین،  اگر قبلاً واضح نبود، اکنون تمام دنیا می دانند که ایالات متحده فاقد هرگونه جهت گیری استراتژیک یا رهبری اجرایی منسجم است.

در حقیقت، بسیاری از جنبه های وحشتناک سیاست های کنونی آمریکا، سالهای پایانی اتحاد جماهیر شوروی را به یاد می آورند که با تشدید درگیری های اجتماعی و سیاسی در شرف وقوع هستند. در مورد اتحاد جماهیر شوروی، رقابتهای قومی که به مدت طولانی سرکوب شده بودند و آرمانهای ملی رقیب، به سرعت دوباره در فضای عمومی ظاهر شدند و کل کشور را به سمت خشونت، جدایی و تجزیه سوق دادند. در ایالات متحده نیز پاسخ ترامپ به اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی، وحشیگری پلیس و نابرابری به معنای برانگیختن شکاف نژادی تاریخی این کشور است. از سوی دیگر، شاهد هستیم که مانند مجسمه های لنین در هنگام فروپاشی امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی، مجسمه های رهبران كنفدراسیون (افسران ژنرال در ارتش ایالات مؤتلفه این عنوان مترادف با سپهبد و منتصب به رهبران نظامی برجسته و ارشد ارتش ایالات مؤتلفه در طول جنگ داخلی آمریکا از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ بود ) تقریباً در همه جای آمریکا سرنگون می شوند.

تشابه دیگر آمریکا و شوروی سابق، در زمینه ی اقتصاد است. اتحاد جماهیر شوروی یک سیستم بزرگ و پیچیده در زمینه برنامه ریزی و تخصیص منابع  داشت که افراد با تحصیلات عالی جامعه را به سمت خود جلب می کرد، فقط برای اینکه آنها را به سمت کارهای غیرمولد و غالباً مخرب بکشاند. ایالات متحده نیز وال استریت را دارد. مطمئناً، بخش گسترده خدمات مالی آمریکا دقیقاً معادل کمیسیون برنامه ریزی اتحاد جماهیر شوروی نیست، بلکه اغلب به جای ایجاد ارزش، آن را استخراج می کند. بنابراین، خدمات مالی آمریکا ناگزیر بخشی از هر بحثی در مورد تخصیص منابع به شمار می رود.

تا لحظه فروپاشی سیستم اتحاد جماهیر شوروی، کمتر کسی فکر می کرد که واقعاً این سرنگونی اتفاق بیفتد. بنابراین، در ارزیابی وضعیت سیستم آمریکایی، مهم است به یاد داشته باشید که اقتصاددانان در پیش بینی خیلی هم خوب عمل نمی کنند. کل قاعده پیش بینی ما، مبتنی بر ارزیابی از شرایط فعلی و با این فرض که اصول و بنیان اساسی آنچه تحلیل می شود، تغییر نخواهد کرد، است. با دانستن این نکته که این یک فرض غیر واقعی و پوچ است، باید بگوییم که اقتصاددانان غالباً با استفاده از زبان اصیل خود و به شیوه ی متکلمان قرون وسطایی به صورت تقلیدی عمل می کنند و پیش بینی هایشان جنبه ی واقعی ندارد.

در اواخر دهه 1960، رابرت آ. موندل اقتصاددان سه پیش بینی را مطرح كرد: اتحاد جماهیر شوروی از هم خواهد پاشید. اروپا یک واحد پول را اتخاذ می کند. دلار می تواند وضعیت خود را به عنوان ارز غالب بین المللی حفظ کند. با توجه به اینکه نظام استاندارد طلا مدت کمی پس از پیش بینی موندل فرو ریخت و باعث افت ارزش دلار شد، به نظر می رسید که پیش بینی های وی نادرست هستند. اما سپس معلوم شد که موندل در هر سه مورد درست پیش بینی کرده است.

شرایطی که باعث هژمونی دیرینه دلار شده، اکنون در حال تغییر است. همه گیری کووید-19 شکل دیجیتالی تری از جهانی سازی را ایجاد کرده است. در حالی که جابجایی مردم و کالاها از طریق مرزها با مشکل مواجه شده است، اما  اطلاعات مانند گذشته جریان دارد و این طلیعه ی یک اقتصاد به صورت فزاینده سبک وزن است. علاوه بر این، طی سه سال و نیم گذشته، اقدامات دولت ترامپ، واکنش های شدید دیگر کشورها را علیه استفاده ابزاری از دلار به عنوان یک اسلحه توسط واشنگتن به دنبال داشته است. تحریم های مالی و ثانویه وقتی که علیه بازیگران بد و منزوی مانند کره شمالی به اجرا در آمد، بسیار مؤثر بودند. اما اعمال گسترده تر آنها علیه ایران، روسیه و شرکت های چینی نتیجه ای برعکس داشت. به طوریکه، نه تنها روسیه و چین بلکه کشورهای اروپایی نیز به سرعت به این سمت حرکت کرده اند که سازوکارهای جایگزین را برای پرداخت و تسویه حساب های بین المللی به جای دلار توسعه دهند.

سیستم های پرداخت دیجیتالی غیر دولتی نیز در حال پیشرفت سریع هستند، به ویژه در بخش هایی که دولت ضعیف، بی اعتماد یا فاقد اعتبار است. «انقلاب پرداخت ها» به احتمال زیاد در کشورهای فقیر آفریقا یا برخی جمهوری های شوروی سابق به سریعترین شکل ممکن اتفاق خواهد افتاد. فناوری های دیجیتال جدید به این جوامع ابزاری برای انتقال از فقر و توسعه نیافتگی نهادی به پیچیدگی نهادی و احتمالا نوآوری و شکوفایی ارائه می دهند.

مرکزیت دیرینه دلار نشان دهنده تقاضای جهانی برای دارایی های امنِ عمیق و سیال است. اما با ظهور دارایی های جایگزین ایمن، این شرط برای ماندگاری دلار از بین رفته است، به ویژه اگر این روند از طرف ارائه دهندگان غیر دولتی حمایت شود. نکته جالب دیگر اینکه، سلطنت طولانی مدت دلار بر سیستم مالی بین المللی بستگی به پایداری اقتصادی، اعتبار مالی و آزادی فرهنگی آمریکا داشت. اکنون که اختلالات سیستم ایالات متحده عیان شده است، کشورهای جهان ممکن است شروع به زیر سوال بردن صلاحیت اساسی و کارآیی دولت آمریکا کنند و در نتیجه برای مرکزیت دلار مشکل ایجاد شود.

به طور مثال، بحران کووید-19 یکی از شاخص های بررسی صلاحیت دولت آمریکا است. شواهد نشان می دهد که این کشور عملکرد ضعیفی در حوزه ی مهار این ویروس داشته و میزان مرگ و میر در این کشور بسیار بالاست. این حقایق مشخص می کنند که آمریکا صلاحیت رسیدگی به امور داخلی خود را ندارد، بنابراین، بدیهی است که صلاحیتش برای مدیریت امور جهانی زیر سوال برود. به طور کلی، به نظر می رسد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تبدیل به کشوری شده که مایه ی شرم بین المللی است.

تحت این شرایط، دلار نمی تواند نفوذ بین المللی به مانند سابق داشته باشد، و ممکن است سرنوشت روبل شوروی را داشته باشد، حتی اگر تغییری ناگاهنی در رهبری و استراتژی امریکا رخ دهد. با این همه، میخائیل گورباچف به سرعت جای برژنف را نگرفت، اما وقتی روی کار آمد و از طرح «پرسترویکا» رونمایی کرد، دیگر دیر شده بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۱۸
غیر قابل انتشار: ۲
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
18
40
با سلام تحلیل بسیار سطح پایین و غیر منطقی و بدون حساب بود.
me
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
4
17
فرض کنيد کشوري از کشور آمريکا طلب داره . اگه آمريکا تجزيه بشه آن کشور طلب خودر را چگونه مي گيرد؟ از کدام قسمت جديد؟ و يا بايد بي خيال شود (:
ناشناس
|
Italy
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
19
34
خیلی احمق باید باشی تا اینطوری فکر کنی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
یعنی دلت برا امریکا میسوزه ؟ از دشمنت طرفداری میکنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
این یک تحلیل است !
ناشناس
|
Norway
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
12
23
متوهم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
7
31
بله و در این دلار 22000 تومنی شما دنبال جریان سازی علیه دلاری که مثلا مردم یادشون بره داره چه بلایی سر ریال داره میاد!
کوشا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
2
17
حتی اگه طبق گفته دوست فضانوردمون آمریکا سقوط کنه مثل شوروی یک روسیه از درون آمریکا بیرون خواهد آمد و ابر قدرت هرگز تا ابد نمی ماند و هرگز نابود نمیشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
2
23
دراوج بدبختیها و داشتن کوههای از مصایب ومشکلات به ریگهای پیش راه آمریکا مینگریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
3
20
همین چند وقت پیش انتخاب تیتر زده بود : افت شدید دلار در راه است
حالا فک کنم اون موقع دلار 18000 بود
کلا انتخاب فک کرده مسئول قیمت دلار هست و وظیفه داره قیمتش رو بیاره پایین :-)) اون هم با این مقالات جفنگ!!
طاهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
1
26
دهه شصت تلویزیون یه برنامه داشت با عنوان " آمریکا از ظهور تا سقوط " ما هم باور مان شده بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
5
22
عجب تحلیل اب دوغ خیاری.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
4
23
اگه بحث جک ساختن باشه که ایران همین فردا باید از بین بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
احسنت عالی بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
چی میگی خائن وطن فروش
محمد
|
Russian Federation
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
1
13
اینکه دنیا اکنون آشکارا مخالف تک قطبی شدن از سوی قدرتی بنام ایالات متحده است کاملا صحیح است اما مقایسه با شوروی بنطر چندان قیاس مناسبی نیست: چه همانگونه که در نوشته ذکر گردید نوع مخالفت شوروی با معترضین در نوع نگاه ایدئولوژیک حکومت کمونیستی_ که از اساس وجود هرنوع نارضایتی رو کتمان میکرد_ ناشی میشد، در حالی که اعتراضات ایالات متحده بنطر می‌رسد بیشتر ناشی از آزادی بیان باشد آنهم صرفا در مورد یک قتل بدست پلیس که شاید چندین نمونه آن روزانه در تعداد زیادی از کشورها بدون هیچ سروصدایی رخ میدهد!
درمورد تاثیر پذیری اقتصاد از ویروس کویید19 قطعا هرچه اقتصادها بزرگتر و ارتباطات جهانی آنها بیشتر باشد، تاثیر پذیری نیز بیشتر خواهد بود. اما وجود شخصی مثل ترامپ بعنوان ریس جمهور که برای داشتن بازدهی اقتصادی بیشتر _که مطمعنا بعنوان برگ برنده انتخابات از آن استفاده خواهد کرد_ دست به هر نوع تعرفه، تحریم، قانون های کاملا یک طرفه و... می‌زند، فرصت بروز صداهای اعتراض آمیز کشورهایی چون آلمان، چین،فرانسه و... را فراهم کرده که بنطر می‌رسد روند آرام پایان هژمونی دلار ایالات متحده آغاز شده اما نه با سرعت زیادی که مثلا چندسال دیگر منتظر پایان کار ایلات متحده باشیم.
آزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
12
سلام من از انتخاب تشکر می کنم که اجازه داد دوباره بخش نظرات راه بیافته الان توی سایت شما من بیشتر احساس آزادی می کنم

باز هم از شما متشکرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
16
6
افول امریکا رو که نیم دهه است پیش بینی کردن. زودتر نابود شه این امپراطوری شیطانی دنیا یک کم نفس بکشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
18
12
نظرات چقدر سطح پایین هستند!!! چقدر نگران آمریکا شدند .. انگار این متن را انتخاب نوشته... البته یک عده ایرانی، عاشق آمریکا و دلارش هستند اگر دلار در همه دنیا سقوط کنه در ایران نمی گذارند این اتفاق بیفته... در آخر امیدوارم متلاشی شدن آمریکا را ببینم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
2
15
شاید هم در آینده این اتفاق افتاد ولی تحلیل باید بر اساس داده های صحیح آماری ( که نداریم ) و اصول و روشهای حاکم بر روش تحقیق و دارای اعتبار و روایی باشد نه خواب و رویا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
3
14
با دلار ۲۲۰۰۰ تومنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منکه باورم نمیییییییییییشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
مگه ریال قراره جای دلار رو بگیره
یوآن یورو و ین و ... هستن
در کنار اون ارزهای دیجیتالی هم هستن
ناصر خدایاری شوطی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
2
1
با این تفاوت که امریکا همانند شوروی از ظرفیت فدراسیون روسیه برخوردار نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
2
15
ولی من فکر میکنم که این ما هستیم که پا در مسیر شوروی گذاشته ایم زیرا موشک نقطه زن داریم و ماهواره به فضا میفرستیم ولی متاسفانه از تامین مایحتاج اصلی مردم مانده ایم
چون شوروی هم در زمانی با آمریکا در تجهیزات نظامی و فضانوردی رقابت داشت و حتی توانست در صنعت فضانوردی آمریکا را جا بگذارد ولی نتوانست در روی زمین زندگی مردم را سر و سامان بدهد.
واقع بین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
5
دوستان خودتان را اذیت نکنید امریکا اگر هم به اعتقاد دوست فضانوردمون در حال افول باشد مطمین باشید چندین دهه طول خواهد کشید تا ابر قدرتی خودش را به کشور دیگری تقدیم کند، شاید چیزی حدود 40 تا 50 سال دیگر. بنابراین تا ان موقع بسیاری از ما و میلیاردها نفری که در حال حاضر در دنیا زندگی می کنند در این دنیا نخواهند بود. بنابراین امریکا برای همه ما ابر قدرت خواهد بود از موهبت ابرقدرتی امریکا در عصر حاضر نهایت لذت خود را ببرید. این کشور بخصوص برای ماها سرزمین فرصت هاست. من الله توفیق.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
3
ویراست شده -- به طور کلی هر نظامی که توان انتقاد از خود و تجزیه و تحلیل واقع بینانه و علمی از دشواریهای پیش روی خود وعدم توانایی بررسی استراتژی رقبا و شرایط آینده پیش رو و تمهید شرایط برای مقابله و مواجهه و مدیریت آنها را نداشته باشد دچار فروپاشی می شود! قبل از امریکا، چین و اروپا و خاصه بریتانیای کبیرسابق بیشتر در معرض فروپاشی هستند! ما و تمام خاورمیانه نفت و گاز پایه نیز به سرعت و قبل از انها !! هیچ عجله نداشته باشید. کرونا دنیا را وارد شرایط نوینی کرده است و در ادامه بحرانهای ناشی از دشواریهای رو به تزاید گرم شدن محیط زیست و سایر معضلات زیست محیطی چالشهای بیشتری ایجاد خواهند کرد. برخی از هوشمندترین ملتها شاید سرافراز بیرون بیایند و سایرین نابود خواهند شد به همین سادگی مثل همین نابودی های ناشی از کشتار مهندسی شده ویروسهای تاجدار ...
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
2
10
امریکا فرومی پاشه ایران هم ابرقدرت میشه با این ریال پرقدرت واقتصاد قوی بدون اختلاس وارزوپی مسکن وطلاوغیره
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
13
نویسنده عزیز فراموش کرده ک رهبران شوروی مادام العمر رهبر بودند ولی ترامپ امسال اخرین سال ریاست جمهوریش است ک اگر برنده شود چهار سال بیشتر در قدرت نیست و قدرت جابجا میشود،
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
1
12
به نظرم پشتوانه پول آمریکا، اقتصاد بزرگ و توجه به علم و آموزش و در نهایت دموکراسی نهادینه باشد. و این ابزار حالا حالا این امپراطوری را سرپا نگه می دارد. ولی تاریخ نشان داده، تمام ابرقدرتها روزی رو به زوال می روند.
نظرات بینندگان