arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۹

ارز موردنیاز "قاچاق‌ ملوانی" از کف‌بازار جمع می‌شود

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا وارز تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه بارها نسبت به قاچاق ملوانی و ته‌لنجی هشدار داده ایم، تاکیدکرد: این افراد ارز مورد نیاز را از کف بازار جمع‌آوری می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا وارز تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه بارها نسبت به قاچاق ملوانی و ته‌لنجی هشدار داده ایم، تاکیدکرد: این افراد ارز مورد نیاز را از کف بازار جمع‌آوری می کنند.

 به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، عبدالمجید اجتهادی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به عمق فاجعه قاچاق کالا توجه دارند، اظهار کرد: اخیرا رئیس کل بانک مرکزی نسبت به وضعیت قاچاق و ته‌لنجی ابراز نگرانی کرد و این درحالی است که امسال این موضوع را مکررا نسبت به لوازم خانگی در همین شبکه رادیویی مطرح کردم.

وی افزود: یکی از مشکلات افزایش قیمت ارز قاچاق در حوزه ملوانی یا ته‌لنجی است و این افراد خود دست به تامین ارز می زنند.

اجتهادی با بیان اینکه این افراد ارز را از کف بازار جمع آوری می کنند، گفت: تعداد زیادی از کالاها ارز نمی گیرند و حتی برای واردات ثبت سفارش نمی شوند اما همین کالاها تحت عنوان ملوانی یا مرزنشینی وارد کشور می شود.

وی ادامه داد: این ارز بصورت غیرقانونی از کشور خارج شده و کالا را بصورت غیرقانونی وارد کشور می کند و از طرفی ارز از دست دولت خارج می گردد و به افزایش قیمت آن دامن می زند.

اجتهادی افزود: قاچاق در جایی بروز می کند که صرفه و صلاح اقتصادی برای قاچاقچی داشته باشد و حتی در قانون مبارزه با قاچاق بعنوان یک جرم اقتصادی تلقی می گردد.

این مقام مسئول در تعزیرات حکومتی شاخصی اقتصادی نظیر ارز را شاه کلیدی موثر در قاچاق دانست و گفت: گزارش سه ماهه به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارائه می شود و در آسیب شناسی موارد را به ستاد اعلام می کنیم.

اجتهادی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با قاچاق باید صرفه اقتصادی را کاهش دهیم و قانون، راهکار را نه در مبارزه فیزیکی، بلکه در حوزه پیشگیری دانسته است.

وی با بیان اینکه این قانون کیفری در حوزه نرم افزاری اولویت را به پیشگیری داده است، گفت: مسئول مبارزه نرم افزاری، ستاد مبارزه با قاچاق است.

اجتهادی خاطرنشان کرد: اگر کاری کنیم در چرخه ورود، خروج و نقل و انتقال تا حلقه مصرف شفافیت ایجاد گردد، قاچاق عرصه خود را از دست خواهد داد.

وی با اعلام اینکه افزایش ریسک قاچاق باید بالا رود که سامانه کد شناسه و رهگیری در این راستا کمک کننده است، افزود: این کار در برخی کالاها اجرایی شده و شاهکار این حوزه واردات قانونی موبایل است.

اجتهادی گفت: در این حوزه دیگر تعقیب و گریز نداریم و فرد قاچاقچی امکان استفاده یا خرید و فروش این گوشی ها را ندارد.

نظرات بینندگان