دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ | Monday, 19 April 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ | Monday, 19 April 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / جزئیات و علت درگذشت محمد حجازی، جانشین فرماندهی نیروی‌قدس سپاه از زبان سخنگوی سپاه پاسداران

ویدیو / جزئیات و علت درگذشت محمد حجازی، جانشین فرماندهی نیروی‌قدس سپاه از زبان سخنگوی سپاه پاسداران

ویدیو / سخنگوی ستاد کرونا: محدودیت‌های کرونایی هوشمند می‌شود

ویدیو / سخنگوی ستاد کرونا: محدودیت‌های کرونایی هوشمند می‌شود

ویدیو / خوشحالی حسن یزدانی پس از رسیدن به مدال طلا آسیا

ویدیو / خوشحالی حسن یزدانی پس از رسیدن به مدال طلا آسیا

ویدیو / ریزش کوه‌های اطراف گناوه بر اثر زلزله

ویدیو / ریزش کوه‌های اطراف گناوه بر اثر زلزله

تماشا کنید: پدیده وحدت شکن / آیا سعید محمد برنامه اصولگرایان برای ائتلاف در انتخابات ۱۴۰۰ را به هم می‌زند؟

تماشا کنید: پدیده وحدت شکن / آیا سعید محمد برنامه اصولگرایان برای ائتلاف در انتخابات ۱۴۰۰ را به هم می‌زند؟

ویدیو / سرنوشت دختر استالین + زیرنویس فارسی

ویدیو / سرنوشت دختر استالین + زیرنویس فارسی

کد خبر: ۵۶۰۲۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۹
سیاست >> سیاست داخلی
پ

گزارشی تکان‌دهنده از قاچاق سوخت در مرز پاکستان

پسربچه‌ها از ١٢-١٠سالگی بعد از خواندن آخرین صفحات کتاب‌های ابتدایی، روی صندلی تویوتا‌ها برای شاگردی می‌نشینند. شیشه پاک می‌کنند، تعویض لاستیک‌ها را به عهده می‌گیرند، گالن‌ها را جابه‌جا می‌کنند و ترس تیراندازی و سوختن در آتش بنزین را به جان می‌خرند برای ٢٠تا ٣٠هزار تومان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پسربچه‌ها از ١٢-١٠سالگی بعد از خواندن آخرین صفحات کتاب‌های ابتدایی، روی صندلی تویوتا‌ها برای شاگردی می‌نشینند. شیشه پاک می‌کنند، تعویض لاستیک‌ها را به عهده می‌گیرند، گالن‌ها را جابه‌جا می‌کنند و ترس تیراندازی و سوختن در آتش بنزین را به جان می‌خرند برای ٢٠تا ٣٠هزار تومان.

 

تانکر‌ها بوی بنزین می‌دهند. از تهران، مشهد و شهر‌های دیگر می‌آیند و دل به جاده پرخطر می‌زنند برای رسیدن به زاهدان و ایرانشهر. سوخت‌بَرها لحظه‌شماری می‌کنند برای رسیدن‌شان.

شهروند در ادامه می‌نویسد: گالن‌ها پُر و سوخت‌بَرها سوار بر تانکر‌ها راه «چابهار» را در پیش می‌گیرند برای رسیدن به پاکستان. بعضی هم از بندرعباس می‌آیند برای تازه‌کردن دیدار با سوخت‌کِش‌ها در «زرآباد» و بعد «چابهار» برای گذشتن از مرز. مرد‌ها چشم می‌دوزند به جاده‌ها تا بنزین را به مشتری ١١٠هزار تومانی آن‌سوی مرز برسانند.

راه دریا هم هست، برای رسیدن بنزین‌ها به مقصد؛ مرز‌های آبی ٢٥٠، ٢٥١ و ٢٥٤. گازوییل‌کِشی، اولین و آخرین انتخاب بیشتر مرد‌های بلوچستان است. پسربچه‌ها از ١٢-١٠سالگی بعد از خواندن آخرین صفحات کتاب‌های ابتدایی، روی صندلی تویوتا‌ها برای شاگردی می‌نشینند. شیشه پاک می‌کنند، تعویض لاستیک‌ها را به عهده می‌گیرند، گالن‌ها را جابه‌جا می‌کنند و ترس تیراندازی و سوختن در آتش بنزین را به جان می‌خرند برای ٢٠تا ٣٠هزار تومان. تویوتای کِرم‌رنگ، رویای مشترک پسربچه‌هاست در بلوچستان.

١٢٠هزار بازمانده از تحصیل در رده سنی ٦ تا ١٨سال آمار منطقه بلوچستان مرکزی و جنوبی است؛ در نتیجه فقر. همین یک هفته پیش بود که علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس از جولان افسارگسیخته فقر در قسمت جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان گفت.

به گفته یارمحمدی، حدود ٧٥درصد مردم استان به‌ویژه بلوچستان زیرخط فقر امنیت غذایی‌اند: «بیشتر افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند، مردم عادی همان منطقه‌اند؛ آدم‌هایی که به دنبال تأمین معیشت و نیاز‌های اولیه خود هستند و برای مبلغ ناچیزی این کار را انجام می‌دهند.» نماینده زاهدان از ١٥٨ تریلی و کامیونی گفته بود که وارد سیستان و بلوچستان می‌شدند، کامیون‌ها و تریلی‌هایی که حدود ١٠٠تایشان با بارنامه جعلی سوخت قاچاق می‌کردند.

انتخاب
بچه‌های این مناطق از کودکی، ترس از بیراهه‌ها به مرز رسیدن را به جان می‌خرند تا وقتی ٢٠ساله شدند، کارکُشته شوند، به شرط نسوختن در آتش. ناف پسر‌ها را با سرنوشت گازوییل‌کِشی می‌بُرند.

«شاهل» دوسالی است از جاده‌های خاکی جان سالم به در برده و حالا ١٢ساله است. «١٠ساله بودم که پدرم از دنیا خداحافظی کرد. نان برای خوردن نداشتیم. چند روز در حسرت نانِ خشک ماندن، می‌دانید یعنی چه؟ پدرم نه مواد جابه‌جا می‌کرد، نه معتاد بود. مثل همه پدر‌های اینجا سوخت‌کِش بود. یک روز رفت و دیگر به خانه برنگشت؛ سوخت.»

ارث پدر برای «شاهل» و پنج خواهر و برادر کوچک‌ترش، خانه‌ای کوچک بود و دوسالی است که «شاهل» شاگردی عمویش را می‌کند تا خانه بی‌نان نماند. «عمویم خرج هشت‌نفر را می‌دهد. نمی‌توانست جور ما را هم بکشد. شاگردی‌ا‌ش را می‌کنم و برای هر سفر ٣٠هزارتومان می‌گیرم.

ما با تویوتا می‌رویم، اما بعضی‌ها با ٤٠٥ و سواری‌های دیگر می‌روند. می‌دانید سوار یک بمب متحرک‌بودن یعنی چه؟ هر ماشین حمل سوخت یک بمب متحرک است برای راننده و شاگرد. ما هربار سوار این بمب از جاده‌ها می‌گذریم. این کار، استرس زیادی دارد.»

«شاهل» مثل بیشتر بچه‌ها یاد گرفته از ترس جاده چیزی به خانه نگوید و تنها حرفش از لاستیک عوض‌کردن و پاک‌کردن شیشه باشد: «نباید کسی ترس را در چشم‌مان ببیند. امید مادر‌ها به پسرهاست، نباید نا امیدشان کرد. سوخت‌بَری کار سختی نیست، اما ترس زیادی دارد. این کار یعنی بازی با جان.»

تیراندازی

«سراوان» مقصد بچه‌های «جام‌جم» زاهدان است. مردان کوچکی که برای ١٠٠ تا ١٢٠هزار تومان سفر پرخطر را به جان می‌خرند تا بشکه‌های لبریز از بنزین‌ها را به دست واسطه‌های «سروان» برسانند؛ مرزنشینان راه بَلَد. «الیاس» ١٠سال بیشتر نداشت که پا درجاده گذاشت.

«دوساله بودم که پدرم در همین کار کُشته شد. هشت‌سال، مادربزرگ و عمویم خرج خانه‌مان را دادند تا ١٠ساله و نان‌آور خانه شدم. بچه‌ها اینجا بعد از ابتدایی، فارغ‌التحصیل می‌شوند. ٨٠درصد بچه‌ها شاگرد سوخت‌بَرها هستند، چون یا پدرشان کشته شده یا تیر خورده یا معلول و خانه‌نشین شده‌اند.» «الیاس» سه‌سال شاگردی کرد تا پایش به پدال کلاچ و ترمز برسد و ماشین خودش را داشته باشد.

«٢٠سال دارم و خیلی‌ها مقابل چشم‌مان سوختند؛ دوستانم، پسرعموهایم. این کار رحم ندارد. عاقبتش هیچ است. مرز‌ها که باز بودند، هفته‌ای دو سه‌بار می‌رفتیم، اما حالا پنج‌ماهی می‌شود مرز‌ها بسته‌اند و ما بیکار شده‌ایم. سوخت می‌رسد، اما بی‌فایده است.»

اولین روز که «الیاس» برای شاگردی رفت، «کوچک بودم. خیلی ترسیده بودم. پلیس تیراندازی می‌کرد و تیر‌ها به ماشین‌ها می‌خورد. شانس آوردیم. به سختی دَر رفتیم و زدیم جاده خاکی تا زنده بمانیم. تا مدت‌ها از ترس آن لحظه، خیس عرق از خواب می‌پریدم. فکر کنم بار سوم یا چهارم بود که زیر چرخ‌های ماشین جلویی خاک انداختند. ماشین چپ کرد و جلوی چشمانم سوخت. اعصاب‌مان خراب است. هرشب کابوس مرگ می‌بینیم.»

دَر هر خانه‌ای را در «جام‌جم» بزنید، مادری از دل‌نگرانی‌هایش برای دو، سه پسر سوخت‌کِش می‌گوید؛ کودکان و نوجوانانی که جور نَداری خانه را به دوش کشیده‌اند و در آتش و گلوله به جاده می‌زنند. «اینجا فقر بیداد می‌کند. آدم‌هایی که از حال و روز ما بی‌خبرند، می‌گویند پدرهای‌شان به خاطر موادفروشی کشته شده‌اند. کسی که مواد برده، برای پشتش آن‌قدر گذاشته که نیاز ندارد برای نان شب در آتش و گلوله به جاده بزند. ما برای اینکه سر گرسنه زمین نگذاریم، می‌رویم سوخت‌بَری.»

الیاس می‌گوید: «شاگردی سوخت‌بَری درآمدی ندارد. هر سفر ٣٠هزار تومان عایدی دارد، اما ماشین برای خودتان باشد، ١٠٠ تا ١٢٠هزار تومان می‌ماند. قابل مقایسه نیست. ما با ٥درصد احتمال زنده‌بودن هربار به جاده می‌زنیم، اما کسی به فکرمان نیست. شرکت یا کارخانه بزنند، اگر کسی رفت سراغ سوخت‌بَری.»

اتوبوس‌هایی که از شهر‌های مختلف راه زاهدان را در پیش گرفته‌اند، در «جام‌جم» خستگی دَر می‌کنند تا دلال‌های بنزین و گازوییل برسند. دلال‌ها سوخت را به راننده‌ها می‌فروشند و آن‌ها مَشک‌های پلاستیکی را پر از بنزین و گازوییل می‌کنند برای بردن به «سراوان». «الیاس» هربار هشت‌ساعت راه را می‌رود و برمی‌گردد تا چهار- پنج بشکه را به آنجا برساند.

«گازوییل‌کِشی یک زنجیره است. اتوبوس‌ها به دلال‌ها می‌دهند و آن‌ها به ما می‌فروشند تا ما به سراوان برویم و به واسطه‌ها بدهیم تا درنهایت بنزین یا گازوییل‌ها از مرز خارج شوند. پول بنزین و راه را بیرون کنیم، برایمان ١٠٠ تا ١٥٠هزار تومان سود می‌ماند، اما اگر گیر بیفتیم، باید ١٠میلیون جریمه بدهیم، علاوه بر اینکه ماشین‌مان دوماه می‌خوابد.»

مرگ

پسر‌ها از فردای روز سوگ پدر، گازوییل‌کِش می‌شوند؛ سوخت‌بَری به قیمت نان سفره‌های خالی. سوخت‌بَرهای ١٢-١٠ساله، واقعیت شهر «ستار»‌اند. «طرف‌های ما زیاد درس نمی‌خو‌انند. سیکل هم نمی‌گیرند. می‌روند برای سوخت‌کِشی. کاری که آخرش صددرصد مرگ است. خودم ١٨سال دارم و تنها تا سوم ابتدایی خوانده‌ام.»

شنیدن خبر مرگ عادی است؛ مرگ‌هایی از تیرخوردن، آتش‌گرفتن و چپ‌شدن تویوتای حامل بنزین. «ستار» بدبختی را بخش لاینفک «چابهار» و روستا‌های اطرافش می‌داند. «اینجا بدبختی زیاد است. داستان زندگی همه این بچه‌ها و سوخت‌کِش‌ها یکی است، اما طرف‌های ما تریاک و اعتیاد کم است. پسرها، پدرهای‌شان را در سوخت‌کِشی، چپ‌کردن ماشین یا تیراندازی پلیس از دست می‌دهند. این‌طور نیست که پدر‌ها پای اعتیاد باشند و پسر‌ها را بفرستند تا دَمِ مرز. از سرناچاری و بی‌نانی است.»

تویوتا‌ها استتار می‌شوند و خطر راه را به جان می‌خرند. راننده‌های هراسان دو، سه‌روزی به کوه پناه می‌برند تا گالن‌ها سالم به مقصد برسند. آن‌هایی که دریا را برای رسیدن انتخاب کرده‌اند، با قایق‌های‌شان چند روزی روی آب تاب می‌خورند تا گالن‌ها سلامت به مرز ٢٥٠، ٢٥١ و... برسند. «دردسر این کار زیاد است. ماشین‌ها هربار ١٥٠٠ لیتر می‌برند و قایق‌ها ١٢٠٠ لیتر. ماشین‌ها و قایق‌ها حتی زحمت جاساز هم به خود نمی‌دهند. گالن‌ها را بار می‌کنند و می‌روند پاکستان. برای دلال مرز فرقی ندارد سوخت را زن ببرد یا یک بچه پنج‌ساله یا مرد بالغ ٤٠ساله، مهم سوختی است که به دستش می‌رسد.»

جاده‌ها که آرام می‌گیرند، سوخت‌بَرها هفته‌ای سه‌بار دل به جاده می‌زنند، تعدادی هم از دریا هم یک روز راه می‌روند تا به مرز برسند. سهم سوخت‌بَرهای ١٢-١٠ساله از این تجارت پرسود، ٢٠هزارتومان برای هر سفر است؛ شاگردانی که به زحمت پای‌شان به پدال گاز و کلاچ می‌رسد و وظیفه تمیزکردن شیشه، بار زدن و جابه‌جا‌کردن بار را به عهده می‌گیرند تا سفره‌شان خالی از نان نماند. «شاگرد‌ها هیچ مشکلی ندارند. ماشین را که بگیرند، راننده زندان می‌رود و شاگرد آزاد است، مگر اینکه حین تیراندازی شاگرد تیر بخورد.»

گرسنگی

کشته‌شدن، زندان‌رفتن، معلول‌شدن سرنوشت بعضی پدر‌های «گلستان» دشتیاری است. «سهیل» ١٣سال بیشتر نداشت که دعوا بر سر سوخت، پدرش را راهی زندان کرد تا او مدرسه را برای همیشه ترک کند و سوار یکی از تویوتا‌ها شود برای شاگردی.

«از ١٣سالگی این کار را شروع کردم. ترکِ‌تحصیل کردم و رفتم سوخت‌بَری. اصلا یادم نیست تا کلاس چند خوانده‌ام. ٧٠درصد بچه‌ها سوخت‌بَری می‌کنند. دوسال شاگردی کردم برای ماهی ٥٠٠هزار تومان. باید شاگردی کنید تا راه و رسم کار را یاد بگیرید و رانندگی‌تان خوب شود.»

حکم حبس پدر که آمد، روزیِ خانه قطع شد. «سهیل» ١٣ساله تصمیم گرفت مرد خانه شود و خواهر و برادرهایش سرشان به درس و مشق گرم شود. «من سوختم تا خواهر و برادرهایم زندگی کنند و به جایی برسند. راضی‌کردن مادرم یک هفته طول کشید. گرسنه‌ماندن خواهر و برادرهایم، مادرم را مجبور به قبول‌کردن کارِ من کرد.»

سفر اول «سهیل» به مرز پُر بود از ترس و دلهره. سفری پر از تعقیب و گریز. نیمه‌شب باید می‌رفتند تا کمتر به کمین‌ها بربخورند. چشم‌های گریان مادر تمام مسیر از یاد «سهیل» نرفت. «مادر‌ها در هر سفر می‌میرند و زنده می‌شوند تا پسرشان را دوباره ببینند. در سفر اول از ترس چشم‌هایم را بستم. تمام تنم می‌لرزید. فکر نمی‌کردم دوباره مادرم را ببینم. رسیدیم مرز، اما پلیس‌ها آنجا هم بودند، مجبور شدیم وارد خاک پاکستان شویم. به زحمت جلوی اشک‌هایم را گرفتم. اگر گریه می‌کردم، امکان داشت راننده در سفر بعدی من را نبرد.»

دیدن مرگ از نزدیک تجربه «سهیل» بود در ١٥سالگی؛ چپ‌شدن ماشین جلویی و سکانس آخر زبانه‌های آتش که تویوتا را در خود می‌بلعید. «در جاده نمیریم، از گرسنگی می‌میریم. تنها عایدی بیشتر خانه‌ها یارانه است. دوماه ماشین و راننده را گرفته بودند، دوماه بیکار ماندم و با یارانه روزگارمان گذشت.»

درآمد ٥٠٠هزار تومانی ماهانه «سهیل» خرج هفت عایله خانه را نداد تا اینکه طلا‌های عروسی مادر روی ترازوی طلافروشی، شد خرجِ خریدِ تویوتای قسطی برای «سهیل». «ماهی دومیلیون تومان قسط دادم تا ماشین برای خودم شد. هربار ١٠ بشکه می‌برم مرز. خرج راه و بنزین ماشین را بیرون بکشیم، سه چهار‌میلیون می‌ماند. دلال‌های پاکستان هم بلوچ‌اند. ایران بودند و حالا پاکستان زندگی می‌کنند. اینجا ٦٠ لیتر می‌خریم ١٨٠هزار تومان می‌بریم مرز به روپیه می‌فروشیم. هر بشکه ١١ تا ١٢هزار روپیه فروش می‌رود.»

مادر‌های «گلستان» همیشه سیاهپوش‌اند. مرز‌ها که بسته شدند، سفر‌های یکی دو روزه طولانی‌تر شدند تا نان‌آوران نوجوان چهار- پنج روز در راه باشند برای رسیدن. «مرز‌ها که بسته شد، از مرز سرباز می‌رویم. چند ماشین قول و قرار می‌گذاریم و با هم راه می‌افتیم. قدیمی‌تر‌ها بَلدِ راه می‌شوند برای فرار از پلیس‌های کمین‌کرده. یک‌بار پلیس‌ها تعقیب‌مان می‌کردند. خیلی ترسیده بودم و اصلا نمی‌دانستم چه کار کنم. فقط پایم را روی گاز فشار می‌دادم. قدیمی‌تر‌ها نبودند، نمی‌دانستم چطور به دل کوه بزنم و در آن پناه بگیرم. دوشب در کوه ماندیم و بعد راه افتادیم. کوه خوف دارد. وهم آدم را می‌گیرد. خدا را شکر چند ماشین بودیم. اگر تنها بودم، حتما دیوانه می‌شدم.»

سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان پیش از این گفته است: «پلیس مخالف امرار معاش مرزنشینان نیست، اما باید روش‌های امرار معاش تغییر کند تا هم این افراد و هم پلیس متضرر نشوند».

شناسنامه

فقر، بی‌شناسنامه‌بودن، نبودِ شغل، نبودِ مدرسه و حداقل امکانات تحصیل و... زخم‌های سیستان‌وبلوچستان‌اند. براساس گزارش مرکز آمار ایران در پاییز ٩٨، سیستان‌وبلوچستان در نرخ بیکاری رکورد زده است.

سیستان‌ و بلوچستان در تابستان ٩٨ بالاترین نرخ بیکاری کشور را با رقم ١٥,٢درصد به خود اختصاص داده بود، اگرچه نگاهی به عقب هم تغییر در این آمار‌ها نمی‌دهد؛ چون فقر و محرومیت بخش لاینفک آمار‌های این استان بوده است.

در تیرماه ۹۷، مدیرکل کمیته امداد استان سیستان ‌و بلوچستان گفته بود: «۶۴‌درصد مددجویان این استان در مناطق محروم و روستایی با ضرایب بالای محرومیت زندگی می‌کنند، به این ترتیب بیشتر خدمات این نهاد در این مناطق برنامه‌ریزی شده است.»

در تیر ۹۴ هم نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضع توسعه نیافتگی استان سیستان و بلوچستان گفته بود: «بالای ۷۰درصد مردم این استان زیر فقر مطلق زندگی می‌کنند، به‌طوری که رتبه توسعه‌نیافتگی استان در سال‌های ۶۵، ۷۵ و ۸۵ رتبه ۳۱ کشور بوده است.»

اسماعیل آزادی، مسئول تور کتاب کودک در استان‌های مختلف از فقر مطلق شهر‌ها و روستا‌های سیستان‌ و بلوچستان می‌گوید: «بعضی از دانش‌آموزان این استان تابستان‌ها زیر درخت درس می‌خوانند و زمستان‌ها زیر آفتاب روی زمین می‌نشینند. خیلی از این دانش‌آموزان حتی کفش به پا ندارند. خیلی از این کودکان به دلیل فقر و فقدان توانایی وسایل تحصیل را ندارند، برای همین جذب مشاغل پرخطر می‌شوند.»

کودکانی که در مسابقه نقاشی تور کتاب کودک تانکر‌ها و وانت‌های سوخت را به تصویر کشیدند، تا بخشی از واقعیت زندگی‌شان را به رخ بکشند. هرچند نقاشی دختر‌ها بیشتر نشان از سوزن‌دوزی داشت و صنایع‌دستی‌: «تعداد بالایی از پسر‌ها تانکر‌ها و وانت‌های سوخت‌بَر را نقاشی کرده بودند. عده‌ای هم سرباز‌های مسلسل به دست را نقاشی کرده بودند. خیلی تکان‌دهنده بود، آن هم در استانی با ظرفیت‌های بالا برای توسعه.»

آزادی از کپرها، خشکسالی، کودکان کار و بی‌شناسنامه‌های این استان می‌گوید. از کپر‌هایی که اطراف‌شان تا چشم کار می‌کند، خبری از زباله نیست، چون اهالی چیزی برای خوردن ندارند تا زباله‌ای داشته باشند. «در دوران ارزانی خانواده‌های ساکن در این کپر‌ها پنج‌هزار تومان روی ٤٥هزار تومان یارانه می‌گذاشتند و یک کیسه آرد می‌خریدند و یک‌ماه تنها نان می‌خوردند. ریشه این فقر به خشکسالی این منطقه هم برمی‌گردد، اما مهم‌ترین دلیل فقدان مدیریت در این منطقه است.»

به گفته مسئول تور کتاب کودک، کودکِ کار در سیستان و بلوچستان فراوان است، کودکانی که به جرم نداشتن شناسنامه حتی از یارانه هم محروم‌اند، چه برسد به مدرسه‌رفتن و درس‌خواندن. او می‌گوید: «وضعیت بی‌شناسنامه‌ها خیلی بد است. در این منطقه روستا‌هایی وجود دارند که باورتان نمی‌شود در قرن بیست‌ویکم چنین جا‌ها و آدم‌هایی باشند. اعتیاد یکی دیگر از آسیب‌هایی است که به وضوح به چشم می‌خورد. آسیبی که سرپرست خانه‌ها را به کام مرگ داده تا کودکان‌شان جزو کودکانِ کار شوند.»

تحصیل

آمار بالای ترکِ‌تحصیل، بازماندگان تحصیل و داشتن آمار بالای فضای آموزشی فرسوده و کمبود فضای آموزشی از مواردی‌اند که همیشه نام سیستان‌وبلوچستان را خبرساز می‌کنند. داوود گلی، مسئول اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان معتقد است موضوعات بسیاری در این فرآیند تأثیر می‌گذارند: «فرهنگ مردم، آداب و رسوم اجتماعی و شرایط اقتصادی خانواده‌ها باعث شده تعدادی از دانش‌آموزان‌مان، کودکِ کار شوند. بعضی در امرارمعاش کمک خانواده می‌کنند. تعدادی دیگر هم به واسطه شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر منطقه ترک‌ِتحصیل می‌کنند.»

او می‌گوید: «یکی از راهکار‌های آموزش‌وپرورش استان موضوع نگهداشت دانش‌آموزانی است که درحال تحصیل‌اند. در واقع نگه‌داشتن دانش‌آموزان مهم‌تر از جذب ترک ِتحصیلی هاست. باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم. همین تعداد دانش‌آموز که سرکلاس هستند، تحصیل‌شان را ادامه دهند. در سالیان متمادی عقب‌ماندگی تاریخی در بسیاری از شاخص‌ها داشتیم، اما حوزه آموزش‌وپرورش با فقر فضا‌های آموزشی، نداشتن فضای آموزشی مجهز به حداقل‌ها، بالابودن موالید با استان همراه بودند.»

گلی از اضافه‌شدن هرسال ٢٥هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان استان خبر می‌دهد، موضوعی که باعث می‌شود آموزش‌وپرورش استان به استاندارد‌های مورد نظرش نرسد. «تفاهمنامه‌ها، جلسات و... مختلفی برگزار شده تا جایی که سازمان نوسازی، مجمع خیرین و ... پای کار آمده‌اند، اما هنوز به مقصود مدنظر نرسیده‌ایم. آمار بازماندگان دانش‌آموزان یا تارکان تحصیل در استان ما بالاست تا جایی که قرار است از ظرفیت وزارت رفاه هم بهره ببریم تا به کمک آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان بیاید و در با سواد کردن، حمایت و همراهی مالی این وزارتخانه را داشته باشند.»

آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان نزدیک به ٦سال است به مسأله بازماندگان تحصیل و ترکِ‌تحصیلی‌ها ورود کرده تا آمار‌ها را کاهش دهند هرچند گلی بر این باور است که هنوز نتوانسته‌اند این آمار را کاهش دهند یا مهار کنند. «از ٦سال پیش شروع به شناسایی این دانش‌آموزان کرده‌ایم. به این منظور با ثبت‌احوال، استانداری و بخشداری مناطق مختلف همکاری‌هایی داشتیم، حتی از ظرفیت تریبون‌های مختلف استفاده کرده‌ایم، اما هنوز کاهشی را شاهد نیستیم. یکی از راهکار‌های آموزش‌وپرورش دادنِ حق‌الزحمه به سوادآموزان کلاس‌های نهضت سوادآموزی است، اما هنوز موفق به کاهش یا ریشه‌کنی ترک‌تحصیل نشده‌ایم.»

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

پدر، دخترش را به خاطر تماشای کارتون کتک زد!

پدر، دخترش را به خاطر تماشای کارتون کتک زد!

۸۴ اقدام به خودکشی فقط در یک روز تهران!

۸۴ اقدام به خودکشی فقط در یک روز تهران!

راز مرگ زن جوان در خانه مرد همسایه

راز مرگ زن جوان در خانه مرد همسایه

چرا پخش سریال بهروز افخمی منتفی افتاد؟

چرا پخش سریال بهروز افخمی منتفی افتاد؟

یاور هیچ شباهتی به حشمت فردوس ندارد

یاور هیچ شباهتی به حشمت فردوس ندارد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
1
پاسخ
داستان مرغ و تخم مرغ. یه روز دلار گرون میکنن یه روزم میگن بنزین ما خیلی ارزونه باید گرون بشه
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
1
پاسخ
برخی معتقدند عمده عایدات قاچاق به جناب مولوی عبد الحمید می رسه؛ چه قاچاق مواد مخدر به درون مرزها و چه قاچاق سوخت به بیرون از مرزها. امیدواریم مردی پیدا شود و سروسامان دادن به وضعیت سیستان و بلوچستان، ریشه فساد را نیز بخشکاند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
1
پاسخ
باسلام اقایانی که میگویند درمملکت مافقر معنای ندارد ما زیرفقر نداریم اینها باید انجا بروند ومعنی زیر فقر راتجربه کنند ببیند که شکم گشنه دین وایمان نمیشناسد تا کی باید یکسری ها سیر باشند ویکسریها گشنه بخوابند ایا این عدالت است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
2
پاسخ
حداقل بزارین مردم در هفته یک بار واسه خرج خونه یع سرویس برن نه کاری نه کارخانه ای هست مردم نهبندان وسیستان باید در فقر وسوخت بمیرن
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: نور پردازی به مناسبت روز جهانی بیماران هموفیلی

تصاویر: نور پردازی به مناسبت روز جهانی بیماران هموفیلی

۲/۴
تصاویر: وضعیت روستاهای منطقه زلزله زده بندر گناوه

تصاویر: وضعیت روستاهای منطقه زلزله زده بندر گناوه

۳/۴
تصاویر: رژه روز ارتش در پایگاه هوایی شهید نوژه

تصاویر: رژه روز ارتش در پایگاه هوایی شهید نوژه

۴/۴
تصاویر: دیدار وزیر خارجه صربستان با رییس جمهور

تصاویر: دیدار وزیر خارجه صربستان با رییس جمهور

ببینید!

تماشا کنید: در مسیر هاشمی / سیدحسن خمینی می خواهد «رئیس جمهور ساز» باشد

ویدیو / سخنگوی ستاد کرونا: محدودیت‌ها تا پایان هفته تمدید شد / میزان رعایت پروتکل‌ها خوب نیست

ویدیو / ماجرای عجیب؛ ۶۰ میلیون پول رهن خانه خرج بازی آنلاین شد!

ویدیو/ روحانی: بعضی‌ها تا آخر هم منظور ما از ۱۰۰ روز را نفهمیدند

ویدیو / گنجینه‌ای زیر زمین افغانستان+ زیرنویس فارسی

تماشا کنید: تله / اسرائیل از خرابکاری در نطنز چه هدفی را دنبال می کند؟

ویدیو / انتخاب شادی پس از گل قائدی به عنوان زیباترین شادی گل هفته لیگ قهرمانان آسیا

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه درگذشت

ویدیو / جزئیات و علت درگذشت محمد حجازی، جانشین فرماندهی نیروی‌قدس سپاه از زبان سخنگوی سپاه پاسداران

بازداشت پدر ۵۲ ساله و پسر ۲۲ ساله سازنده کلیپ ساختگی «سیلی به یک روحانی»

۹ کاندیدای اصلی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ مشخص شدند

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

سعید محمد: خودم را اصلح می‌دانم / رئیسی گفت که به انتخابات ورود نمی‌کند / شورای وحدت از من دعوت کرده اما شورای ائتلاف نه / نحوه اجماع را براساس نظرسنجی انجام خواهیم داد نه تحمیل اشخاص / در ستاد ما خیلی‌ها دلی کار می‌کنند؛ پول دادن‌ها اتهام است / در بحث مدیریت صاحب سبک و دارای رتبه‌های بین‌المللی هستم

حمله احمدی نژاد به مذاکرات وین: چه کسی به شما اجازه مذاکره داده؟ / از آن طرف دنیا تأسیسات ما را منفجر می‌کنند و بعد شما می‌خواهید برای مذاکره بروید؟

تصمیم جدید بورسی؛ اجرای اصلاح دستورالعمل رفع گره معاملاتی متوقف شد / افزایش حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد

متن کامل فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره روزه در شرایط کرونا

تصاویری جدید از آیفون ۱۳ قرمز منتشر شد

رضا کریمی، عامل خرابکاری در نظنز، قبل از حادثه به خارج از کشور گریخته

قیمت دلار، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه درگذشت

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

اسما جانشین بشار می شود؟ / همسر بشار چگونه پس از درگذشت همسر حافظ اسد قدرت گرفت؟ / اسما می خواهد از دمشق یک دبی بسازد

ایران غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز کرد

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
خانه داری سلامت مغز را بهبود می‌بخشد؟

خانه داری سلامت مغز را بهبود می‌بخشد؟

کم خوابی خطر ابتلا به زوال عقل را ۲ برابر می‌کنند

کم خوابی خطر ابتلا به زوال عقل را ۲ برابر می‌کنند

وفادارترین طرفدار گوشی‌های ال جی با ۹۰ تلفن هوشمند

وفادارترین طرفدار گوشی‌های ال جی با ۹۰ تلفن هوشمند

تغییر عکس‌های اینستاگرامی پس از واکسیناسیون کرونا

تغییر عکس‌های اینستاگرامی پس از واکسیناسیون کرونا

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

جلال زاده، نماینده مجلس درباره حادثه نطنز: بیشتر سانتریفیوژها، عمر خودشان را کرده بودند / سانتریفیوژهای لازم برای جایگزینی داریم / تدابیر لازم دیده شده بود؛ مجتمع، برق خود را از دو نقطه دریافت می‌کرد

واکنش خطیب‌زاده به اخبار مربوط به مذاکره مستقیم ایران و عربستان در بغداد: همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده‌‌ایم

پیکر سردار حجازی فردا در اصفهان تشییع می‌شود

واکنش یوفا به تصمیم ۱۲ باشگاه برای تاسیس سوپرلیگ اروپا / ادعای یک رسانه: لیگ قهرمانان و لیگ اروپا به حالت تغلیق درآمد / حذف رئال، سیتی و چلسی از اروپا؟ پاری سن ژرمن به عنوان قهرمان اعلام می شود؟

رویترز ادعای فایننشال تایمز را تکرار کرد: ایران و عربستان مذاکراتی مستقیم در عراق انجام دادند / ملاقات مذکور، یک دیدار رده پایین بود / آمریکا و انگلیس از مذاکرات باخبر بودند / نشست، بر موضوع یمن و لبنان متمرکز بود / هیچ گشایشی انجام نشد

پیام تسلیت ظریف برای سردار حجازی

استیضاح نمکی در مجلس کلید خورد

ادعای غرضی: سال ۹۲ جواب هاشمی را ندادم رفت دنبال روحانی / سال ۸۸ به کروبی رای دادم / به موسوی پیغام رساندم که این‌هایی که در خیابان‌ها هستند، سرباز شما نیستند

کیهان: پیام روحانی درباره روز ارتش به دوگانه‌سازی‌هایی مانند دولت نظامی- غیرنظامی دامن می زند / در بسیاری از کشورهای دنیا بخش قابل‌توجهی از مدیریت‌های سیاسی در ید عناصری است که از سابقه نظامی برخوردارند

جلال زاده، نماینده مجلس درباره حادثه نطنز: بیشتر سانتریفیوژها، عمر خودشان را کرده بودند / سانتریفیوژهای لازم برای جایگزینی داریم / تدابیر لازم دیده شده بود؛ مجتمع، برق خود را از دو نقطه دریافت می‌کرد

رویترز ادعای فایننشال تایمز را تکرار کرد: ایران و عربستان مذاکراتی مستقیم در عراق انجام دادند / ملاقات مذکور، یک دیدار رده پایین بود / آمریکا و انگلیس از مذاکرات باخبر بودند / نشست، بر موضوع یمن و لبنان متمرکز بود / هیچ گشایشی انجام نشد

کیهان: پیام روحانی درباره روز ارتش به دوگانه‌سازی‌هایی مانند دولت نظامی- غیرنظامی دامن می زند / در بسیاری از کشورهای دنیا بخش قابل‌توجهی از مدیریت‌های سیاسی در ید عناصری است که از سابقه نظامی برخوردارند

تصمیم جدید بورسی؛ اجرای اصلاح دستورالعمل رفع گره معاملاتی متوقف شد / افزایش حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد

آخرین وضعیت برجام، محور نشست شورای اتحادیه اروپا

مشاور امنیت ملی بایدن: مذاکرات وین سازنده بوده‌اند / همه مسایل مربوط به تحریم و هسته‌ای روی میز است

یارانه ماه رمضان کم واریز شد؛ چرا؟

جوابیه برادران جهانگیری به اتهام ادشیر مطهری، نماینده مجلس: از تریبون مجلس تهمت می زنند بی آنکه نگران از پیگرد قضایی باشند

بازداشت پدر ۵۲ ساله و پسر ۲۲ ساله سازنده کلیپ ساختگی «سیلی به یک روحانی»

به پیشنهاد وزیر ارتباطات، دولت اپراتورهای اختلالگر اینترنت را نقره داغ کرد

سخنگوی ستاد کرونا: هنوز به پیک چهارم نرسیده‌ایم اما بیش از ۴٠ هزار تخت اشغال‌شده داریم؛ احتمالا به ۶۰ هزار تخت هم برسد / نیمه دوم اردیبهشت فاز دوم واکسیناسیون را آغاز می‌کنیم

کشتی آزاد قهرمانی آسیا؛ یزدانی و قاسم‌پور طلایی شدند، حسین‌خانی نقره گرفت / ایران قهرمان شد

سخنگوی جبهه اصلاحات: اگر کاندیدای ما ردصلاحیت شود، تکلیف‌مان روشن است

پیشنهاد همکاری «۲۵ ساله» با چین پیشنهاد روحانی بود

ضرغامی دعوت شورای وحدت را رد کرد

قالیباف: دشمن می خواهد ایران را مُعَطّلِ مذاکرات بدون هیچ نتیجۀ عملی کند

بیانیه «روایت فتح» علیه مستند «آقا مرتضی»: نیمی از گفتار مصاحبه شوندگان را از آرشیو ما برداشته اند / کار مسئول سازمان اوج است

برای اولین بار در جهان؛ روسیه واکسن خوراکی برای کرونا ساخت

نایب رئیس مجلس: ۲۰۰ کد حقوقی بورس در اوج شاخص ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سهم فروختند

سخنگوی سازمان غذا و دارو: واکسن پولی و خارج از نوبت نداریم

اولیانوف: فعالیت کارگروه‌های کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد

اورژانس: خودکشی ۸۴ تهرانی در یک روز صحت ندارد / آمار تماس‌های اورژانس اجتماعی از اول فروردین تاکنون کمتر از ۸۰ مورد بوده است

سازمان محیط زیست: علت مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک فعالیت‌های صیادی است

المیادین: گفت‌وگو ایران با عربستان سعودی صحت ندارد

سازمان هواپیمایی: قرار نیست با پایان کرونا، قیمت بلیت هواپیما کاهش یابد / افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت، هیچ ربطی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نداشت

ابوطالبی: هرگونه رد یا تعلیقِ مذاکرات، حلِّ ناقص و بدون راهبرد، شروط مبهم پیش از مذاکرات، و بازگشتِ آمریکا ‌و ایران به برجام بدون مذاکره‌ واقعی، خطاهایی استراتژیک‌ هستند

ارزش سهام عدالت، امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

نتیجه اولیه کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد

زلزله گناوه ۵ مصدوم برجای گذاشت

روحانی در دیدار وزیر خارجه صربستان: با لغو کامل تحریم‌ها، فضای جدیدی برای تعاملات اقتصادی ایران با جهان ایجاد خواهد شد؛ بهتر است کشور‌های دوست برای استفاده از این فرصت تلاش کنند

آرشیو
وبگردی

راز مرگ زن جوان در خانه مرد همسایه

بهزاد فراهانی چه جمله ای به خسروگلسرخی گفت که خوشش نیامد؟

دلیل اصلی مرگ کشتی‌گیر ایرانی مشخص شد

«سگ زرد»، و مرد میانسالی که دست به جنایت می‌زند

تعریف و تمجید اکبر عبدی از استقلال

از جمشید مشایخی تا بهرام رادان، بازیگرانی در لباس پادشاه

این فرد به طور عمدی خودروهای سواری خیابان "دیباجی" را آتش می‌زد

واکنش ساترا به نامه اعتراضی ارشاد علیه «دراکولا»

پرونده میلاد حاتمی هنوز در مرحله تحقیقات است

کارلوس کی‌روش چقدر پیر شده/عکس

هزینه نجومی ساخت سریال «ارباب حلقه ها»

«شنای پروانه» رکورد «خوب، بد جلف ۲» را شکست

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۵۶۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۹
سیاست >> سیاست داخلی
پ

گزارشی تکان‌دهنده از قاچاق سوخت در مرز پاکستان

پسربچه‌ها از ١٢-١٠سالگی بعد از خواندن آخرین صفحات کتاب‌های ابتدایی، روی صندلی تویوتا‌ها برای شاگردی می‌نشینند. شیشه پاک می‌کنند، تعویض لاستیک‌ها را به عهده می‌گیرند، گالن‌ها را جابه‌جا می‌کنند و ترس تیراندازی و سوختن در آتش بنزین را به جان می‌خرند برای ٢٠تا ٣٠هزار تومان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پسربچه‌ها از ١٢-١٠سالگی بعد از خواندن آخرین صفحات کتاب‌های ابتدایی، روی صندلی تویوتا‌ها برای شاگردی می‌نشینند. شیشه پاک می‌کنند، تعویض لاستیک‌ها را به عهده می‌گیرند، گالن‌ها را جابه‌جا می‌کنند و ترس تیراندازی و سوختن در آتش بنزین را به جان می‌خرند برای ٢٠تا ٣٠هزار تومان.

 

تانکر‌ها بوی بنزین می‌دهند. از تهران، مشهد و شهر‌های دیگر می‌آیند و دل به جاده پرخطر می‌زنند برای رسیدن به زاهدان و ایرانشهر. سوخت‌بَرها لحظه‌شماری می‌کنند برای رسیدن‌شان.

شهروند در ادامه می‌نویسد: گالن‌ها پُر و سوخت‌بَرها سوار بر تانکر‌ها راه «چابهار» را در پیش می‌گیرند برای رسیدن به پاکستان. بعضی هم از بندرعباس می‌آیند برای تازه‌کردن دیدار با سوخت‌کِش‌ها در «زرآباد» و بعد «چابهار» برای گذشتن از مرز. مرد‌ها چشم می‌دوزند به جاده‌ها تا بنزین را به مشتری ١١٠هزار تومانی آن‌سوی مرز برسانند.

راه دریا هم هست، برای رسیدن بنزین‌ها به مقصد؛ مرز‌های آبی ٢٥٠، ٢٥١ و ٢٥٤. گازوییل‌کِشی، اولین و آخرین انتخاب بیشتر مرد‌های بلوچستان است. پسربچه‌ها از ١٢-١٠سالگی بعد از خواندن آخرین صفحات کتاب‌های ابتدایی، روی صندلی تویوتا‌ها برای شاگردی می‌نشینند. شیشه پاک می‌کنند، تعویض لاستیک‌ها را به عهده می‌گیرند، گالن‌ها را جابه‌جا می‌کنند و ترس تیراندازی و سوختن در آتش بنزین را به جان می‌خرند برای ٢٠تا ٣٠هزار تومان. تویوتای کِرم‌رنگ، رویای مشترک پسربچه‌هاست در بلوچستان.

١٢٠هزار بازمانده از تحصیل در رده سنی ٦ تا ١٨سال آمار منطقه بلوچستان مرکزی و جنوبی است؛ در نتیجه فقر. همین یک هفته پیش بود که علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس از جولان افسارگسیخته فقر در قسمت جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان گفت.

به گفته یارمحمدی، حدود ٧٥درصد مردم استان به‌ویژه بلوچستان زیرخط فقر امنیت غذایی‌اند: «بیشتر افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند، مردم عادی همان منطقه‌اند؛ آدم‌هایی که به دنبال تأمین معیشت و نیاز‌های اولیه خود هستند و برای مبلغ ناچیزی این کار را انجام می‌دهند.» نماینده زاهدان از ١٥٨ تریلی و کامیونی گفته بود که وارد سیستان و بلوچستان می‌شدند، کامیون‌ها و تریلی‌هایی که حدود ١٠٠تایشان با بارنامه جعلی سوخت قاچاق می‌کردند.

انتخاب
بچه‌های این مناطق از کودکی، ترس از بیراهه‌ها به مرز رسیدن را به جان می‌خرند تا وقتی ٢٠ساله شدند، کارکُشته شوند، به شرط نسوختن در آتش. ناف پسر‌ها را با سرنوشت گازوییل‌کِشی می‌بُرند.

«شاهل» دوسالی است از جاده‌های خاکی جان سالم به در برده و حالا ١٢ساله است. «١٠ساله بودم که پدرم از دنیا خداحافظی کرد. نان برای خوردن نداشتیم. چند روز در حسرت نانِ خشک ماندن، می‌دانید یعنی چه؟ پدرم نه مواد جابه‌جا می‌کرد، نه معتاد بود. مثل همه پدر‌های اینجا سوخت‌کِش بود. یک روز رفت و دیگر به خانه برنگشت؛ سوخت.»

ارث پدر برای «شاهل» و پنج خواهر و برادر کوچک‌ترش، خانه‌ای کوچک بود و دوسالی است که «شاهل» شاگردی عمویش را می‌کند تا خانه بی‌نان نماند. «عمویم خرج هشت‌نفر را می‌دهد. نمی‌توانست جور ما را هم بکشد. شاگردی‌ا‌ش را می‌کنم و برای هر سفر ٣٠هزارتومان می‌گیرم.

ما با تویوتا می‌رویم، اما بعضی‌ها با ٤٠٥ و سواری‌های دیگر می‌روند. می‌دانید سوار یک بمب متحرک‌بودن یعنی چه؟ هر ماشین حمل سوخت یک بمب متحرک است برای راننده و شاگرد. ما هربار سوار این بمب از جاده‌ها می‌گذریم. این کار، استرس زیادی دارد.»

«شاهل» مثل بیشتر بچه‌ها یاد گرفته از ترس جاده چیزی به خانه نگوید و تنها حرفش از لاستیک عوض‌کردن و پاک‌کردن شیشه باشد: «نباید کسی ترس را در چشم‌مان ببیند. امید مادر‌ها به پسرهاست، نباید نا امیدشان کرد. سوخت‌بَری کار سختی نیست، اما ترس زیادی دارد. این کار یعنی بازی با جان.»

تیراندازی

«سراوان» مقصد بچه‌های «جام‌جم» زاهدان است. مردان کوچکی که برای ١٠٠ تا ١٢٠هزار تومان سفر پرخطر را به جان می‌خرند تا بشکه‌های لبریز از بنزین‌ها را به دست واسطه‌های «سروان» برسانند؛ مرزنشینان راه بَلَد. «الیاس» ١٠سال بیشتر نداشت که پا درجاده گذاشت.

«دوساله بودم که پدرم در همین کار کُشته شد. هشت‌سال، مادربزرگ و عمویم خرج خانه‌مان را دادند تا ١٠ساله و نان‌آور خانه شدم. بچه‌ها اینجا بعد از ابتدایی، فارغ‌التحصیل می‌شوند. ٨٠درصد بچه‌ها شاگرد سوخت‌بَرها هستند، چون یا پدرشان کشته شده یا تیر خورده یا معلول و خانه‌نشین شده‌اند.» «الیاس» سه‌سال شاگردی کرد تا پایش به پدال کلاچ و ترمز برسد و ماشین خودش را داشته باشد.

«٢٠سال دارم و خیلی‌ها مقابل چشم‌مان سوختند؛ دوستانم، پسرعموهایم. این کار رحم ندارد. عاقبتش هیچ است. مرز‌ها که باز بودند، هفته‌ای دو سه‌بار می‌رفتیم، اما حالا پنج‌ماهی می‌شود مرز‌ها بسته‌اند و ما بیکار شده‌ایم. سوخت می‌رسد، اما بی‌فایده است.»

اولین روز که «الیاس» برای شاگردی رفت، «کوچک بودم. خیلی ترسیده بودم. پلیس تیراندازی می‌کرد و تیر‌ها به ماشین‌ها می‌خورد. شانس آوردیم. به سختی دَر رفتیم و زدیم جاده خاکی تا زنده بمانیم. تا مدت‌ها از ترس آن لحظه، خیس عرق از خواب می‌پریدم. فکر کنم بار سوم یا چهارم بود که زیر چرخ‌های ماشین جلویی خاک انداختند. ماشین چپ کرد و جلوی چشمانم سوخت. اعصاب‌مان خراب است. هرشب کابوس مرگ می‌بینیم.»

دَر هر خانه‌ای را در «جام‌جم» بزنید، مادری از دل‌نگرانی‌هایش برای دو، سه پسر سوخت‌کِش می‌گوید؛ کودکان و نوجوانانی که جور نَداری خانه را به دوش کشیده‌اند و در آتش و گلوله به جاده می‌زنند. «اینجا فقر بیداد می‌کند. آدم‌هایی که از حال و روز ما بی‌خبرند، می‌گویند پدرهای‌شان به خاطر موادفروشی کشته شده‌اند. کسی که مواد برده، برای پشتش آن‌قدر گذاشته که نیاز ندارد برای نان شب در آتش و گلوله به جاده بزند. ما برای اینکه سر گرسنه زمین نگذاریم، می‌رویم سوخت‌بَری.»

الیاس می‌گوید: «شاگردی سوخت‌بَری درآمدی ندارد. هر سفر ٣٠هزار تومان عایدی دارد، اما ماشین برای خودتان باشد، ١٠٠ تا ١٢٠هزار تومان می‌ماند. قابل مقایسه نیست. ما با ٥درصد احتمال زنده‌بودن هربار به جاده می‌زنیم، اما کسی به فکرمان نیست. شرکت یا کارخانه بزنند، اگر کسی رفت سراغ سوخت‌بَری.»

اتوبوس‌هایی که از شهر‌های مختلف راه زاهدان را در پیش گرفته‌اند، در «جام‌جم» خستگی دَر می‌کنند تا دلال‌های بنزین و گازوییل برسند. دلال‌ها سوخت را به راننده‌ها می‌فروشند و آن‌ها مَشک‌های پلاستیکی را پر از بنزین و گازوییل می‌کنند برای بردن به «سراوان». «الیاس» هربار هشت‌ساعت راه را می‌رود و برمی‌گردد تا چهار- پنج بشکه را به آنجا برساند.

«گازوییل‌کِشی یک زنجیره است. اتوبوس‌ها به دلال‌ها می‌دهند و آن‌ها به ما می‌فروشند تا ما به سراوان برویم و به واسطه‌ها بدهیم تا درنهایت بنزین یا گازوییل‌ها از مرز خارج شوند. پول بنزین و راه را بیرون کنیم، برایمان ١٠٠ تا ١٥٠هزار تومان سود می‌ماند، اما اگر گیر بیفتیم، باید ١٠میلیون جریمه بدهیم، علاوه بر اینکه ماشین‌مان دوماه می‌خوابد.»

مرگ

پسر‌ها از فردای روز سوگ پدر، گازوییل‌کِش می‌شوند؛ سوخت‌بَری به قیمت نان سفره‌های خالی. سوخت‌بَرهای ١٢-١٠ساله، واقعیت شهر «ستار»‌اند. «طرف‌های ما زیاد درس نمی‌خو‌انند. سیکل هم نمی‌گیرند. می‌روند برای سوخت‌کِشی. کاری که آخرش صددرصد مرگ است. خودم ١٨سال دارم و تنها تا سوم ابتدایی خوانده‌ام.»

شنیدن خبر مرگ عادی است؛ مرگ‌هایی از تیرخوردن، آتش‌گرفتن و چپ‌شدن تویوتای حامل بنزین. «ستار» بدبختی را بخش لاینفک «چابهار» و روستا‌های اطرافش می‌داند. «اینجا بدبختی زیاد است. داستان زندگی همه این بچه‌ها و سوخت‌کِش‌ها یکی است، اما طرف‌های ما تریاک و اعتیاد کم است. پسرها، پدرهای‌شان را در سوخت‌کِشی، چپ‌کردن ماشین یا تیراندازی پلیس از دست می‌دهند. این‌طور نیست که پدر‌ها پای اعتیاد باشند و پسر‌ها را بفرستند تا دَمِ مرز. از سرناچاری و بی‌نانی است.»

تویوتا‌ها استتار می‌شوند و خطر راه را به جان می‌خرند. راننده‌های هراسان دو، سه‌روزی به کوه پناه می‌برند تا گالن‌ها سالم به مقصد برسند. آن‌هایی که دریا را برای رسیدن انتخاب کرده‌اند، با قایق‌های‌شان چند روزی روی آب تاب می‌خورند تا گالن‌ها سلامت به مرز ٢٥٠، ٢٥١ و... برسند. «دردسر این کار زیاد است. ماشین‌ها هربار ١٥٠٠ لیتر می‌برند و قایق‌ها ١٢٠٠ لیتر. ماشین‌ها و قایق‌ها حتی زحمت جاساز هم به خود نمی‌دهند. گالن‌ها را بار می‌کنند و می‌روند پاکستان. برای دلال مرز فرقی ندارد سوخت را زن ببرد یا یک بچه پنج‌ساله یا مرد بالغ ٤٠ساله، مهم سوختی است که به دستش می‌رسد.»

جاده‌ها که آرام می‌گیرند، سوخت‌بَرها هفته‌ای سه‌بار دل به جاده می‌زنند، تعدادی هم از دریا هم یک روز راه می‌روند تا به مرز برسند. سهم سوخت‌بَرهای ١٢-١٠ساله از این تجارت پرسود، ٢٠هزارتومان برای هر سفر است؛ شاگردانی که به زحمت پای‌شان به پدال گاز و کلاچ می‌رسد و وظیفه تمیزکردن شیشه، بار زدن و جابه‌جا‌کردن بار را به عهده می‌گیرند تا سفره‌شان خالی از نان نماند. «شاگرد‌ها هیچ مشکلی ندارند. ماشین را که بگیرند، راننده زندان می‌رود و شاگرد آزاد است، مگر اینکه حین تیراندازی شاگرد تیر بخورد.»

گرسنگی

کشته‌شدن، زندان‌رفتن، معلول‌شدن سرنوشت بعضی پدر‌های «گلستان» دشتیاری است. «سهیل» ١٣سال بیشتر نداشت که دعوا بر سر سوخت، پدرش را راهی زندان کرد تا او مدرسه را برای همیشه ترک کند و سوار یکی از تویوتا‌ها شود برای شاگردی.

«از ١٣سالگی این کار را شروع کردم. ترکِ‌تحصیل کردم و رفتم سوخت‌بَری. اصلا یادم نیست تا کلاس چند خوانده‌ام. ٧٠درصد بچه‌ها سوخت‌بَری می‌کنند. دوسال شاگردی کردم برای ماهی ٥٠٠هزار تومان. باید شاگردی کنید تا راه و رسم کار را یاد بگیرید و رانندگی‌تان خوب شود.»

حکم حبس پدر که آمد، روزیِ خانه قطع شد. «سهیل» ١٣ساله تصمیم گرفت مرد خانه شود و خواهر و برادرهایش سرشان به درس و مشق گرم شود. «من سوختم تا خواهر و برادرهایم زندگی کنند و به جایی برسند. راضی‌کردن مادرم یک هفته طول کشید. گرسنه‌ماندن خواهر و برادرهایم، مادرم را مجبور به قبول‌کردن کارِ من کرد.»

سفر اول «سهیل» به مرز پُر بود از ترس و دلهره. سفری پر از تعقیب و گریز. نیمه‌شب باید می‌رفتند تا کمتر به کمین‌ها بربخورند. چشم‌های گریان مادر تمام مسیر از یاد «سهیل» نرفت. «مادر‌ها در هر سفر می‌میرند و زنده می‌شوند تا پسرشان را دوباره ببینند. در سفر اول از ترس چشم‌هایم را بستم. تمام تنم می‌لرزید. فکر نمی‌کردم دوباره مادرم را ببینم. رسیدیم مرز، اما پلیس‌ها آنجا هم بودند، مجبور شدیم وارد خاک پاکستان شویم. به زحمت جلوی اشک‌هایم را گرفتم. اگر گریه می‌کردم، امکان داشت راننده در سفر بعدی من را نبرد.»

دیدن مرگ از نزدیک تجربه «سهیل» بود در ١٥سالگی؛ چپ‌شدن ماشین جلویی و سکانس آخر زبانه‌های آتش که تویوتا را در خود می‌بلعید. «در جاده نمیریم، از گرسنگی می‌میریم. تنها عایدی بیشتر خانه‌ها یارانه است. دوماه ماشین و راننده را گرفته بودند، دوماه بیکار ماندم و با یارانه روزگارمان گذشت.»

درآمد ٥٠٠هزار تومانی ماهانه «سهیل» خرج هفت عایله خانه را نداد تا اینکه طلا‌های عروسی مادر روی ترازوی طلافروشی، شد خرجِ خریدِ تویوتای قسطی برای «سهیل». «ماهی دومیلیون تومان قسط دادم تا ماشین برای خودم شد. هربار ١٠ بشکه می‌برم مرز. خرج راه و بنزین ماشین را بیرون بکشیم، سه چهار‌میلیون می‌ماند. دلال‌های پاکستان هم بلوچ‌اند. ایران بودند و حالا پاکستان زندگی می‌کنند. اینجا ٦٠ لیتر می‌خریم ١٨٠هزار تومان می‌بریم مرز به روپیه می‌فروشیم. هر بشکه ١١ تا ١٢هزار روپیه فروش می‌رود.»

مادر‌های «گلستان» همیشه سیاهپوش‌اند. مرز‌ها که بسته شدند، سفر‌های یکی دو روزه طولانی‌تر شدند تا نان‌آوران نوجوان چهار- پنج روز در راه باشند برای رسیدن. «مرز‌ها که بسته شد، از مرز سرباز می‌رویم. چند ماشین قول و قرار می‌گذاریم و با هم راه می‌افتیم. قدیمی‌تر‌ها بَلدِ راه می‌شوند برای فرار از پلیس‌های کمین‌کرده. یک‌بار پلیس‌ها تعقیب‌مان می‌کردند. خیلی ترسیده بودم و اصلا نمی‌دانستم چه کار کنم. فقط پایم را روی گاز فشار می‌دادم. قدیمی‌تر‌ها نبودند، نمی‌دانستم چطور به دل کوه بزنم و در آن پناه بگیرم. دوشب در کوه ماندیم و بعد راه افتادیم. کوه خوف دارد. وهم آدم را می‌گیرد. خدا را شکر چند ماشین بودیم. اگر تنها بودم، حتما دیوانه می‌شدم.»

سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان پیش از این گفته است: «پلیس مخالف امرار معاش مرزنشینان نیست، اما باید روش‌های امرار معاش تغییر کند تا هم این افراد و هم پلیس متضرر نشوند».

شناسنامه

فقر، بی‌شناسنامه‌بودن، نبودِ شغل، نبودِ مدرسه و حداقل امکانات تحصیل و... زخم‌های سیستان‌وبلوچستان‌اند. براساس گزارش مرکز آمار ایران در پاییز ٩٨، سیستان‌وبلوچستان در نرخ بیکاری رکورد زده است.

سیستان‌ و بلوچستان در تابستان ٩٨ بالاترین نرخ بیکاری کشور را با رقم ١٥,٢درصد به خود اختصاص داده بود، اگرچه نگاهی به عقب هم تغییر در این آمار‌ها نمی‌دهد؛ چون فقر و محرومیت بخش لاینفک آمار‌های این استان بوده است.

در تیرماه ۹۷، مدیرکل کمیته امداد استان سیستان ‌و بلوچستان گفته بود: «۶۴‌درصد مددجویان این استان در مناطق محروم و روستایی با ضرایب بالای محرومیت زندگی می‌کنند، به این ترتیب بیشتر خدمات این نهاد در این مناطق برنامه‌ریزی شده است.»

در تیر ۹۴ هم نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضع توسعه نیافتگی استان سیستان و بلوچستان گفته بود: «بالای ۷۰درصد مردم این استان زیر فقر مطلق زندگی می‌کنند، به‌طوری که رتبه توسعه‌نیافتگی استان در سال‌های ۶۵، ۷۵ و ۸۵ رتبه ۳۱ کشور بوده است.»

اسماعیل آزادی، مسئول تور کتاب کودک در استان‌های مختلف از فقر مطلق شهر‌ها و روستا‌های سیستان‌ و بلوچستان می‌گوید: «بعضی از دانش‌آموزان این استان تابستان‌ها زیر درخت درس می‌خوانند و زمستان‌ها زیر آفتاب روی زمین می‌نشینند. خیلی از این دانش‌آموزان حتی کفش به پا ندارند. خیلی از این کودکان به دلیل فقر و فقدان توانایی وسایل تحصیل را ندارند، برای همین جذب مشاغل پرخطر می‌شوند.»

کودکانی که در مسابقه نقاشی تور کتاب کودک تانکر‌ها و وانت‌های سوخت را به تصویر کشیدند، تا بخشی از واقعیت زندگی‌شان را به رخ بکشند. هرچند نقاشی دختر‌ها بیشتر نشان از سوزن‌دوزی داشت و صنایع‌دستی‌: «تعداد بالایی از پسر‌ها تانکر‌ها و وانت‌های سوخت‌بَر را نقاشی کرده بودند. عده‌ای هم سرباز‌های مسلسل به دست را نقاشی کرده بودند. خیلی تکان‌دهنده بود، آن هم در استانی با ظرفیت‌های بالا برای توسعه.»

آزادی از کپرها، خشکسالی، کودکان کار و بی‌شناسنامه‌های این استان می‌گوید. از کپر‌هایی که اطراف‌شان تا چشم کار می‌کند، خبری از زباله نیست، چون اهالی چیزی برای خوردن ندارند تا زباله‌ای داشته باشند. «در دوران ارزانی خانواده‌های ساکن در این کپر‌ها پنج‌هزار تومان روی ٤٥هزار تومان یارانه می‌گذاشتند و یک کیسه آرد می‌خریدند و یک‌ماه تنها نان می‌خوردند. ریشه این فقر به خشکسالی این منطقه هم برمی‌گردد، اما مهم‌ترین دلیل فقدان مدیریت در این منطقه است.»

به گفته مسئول تور کتاب کودک، کودکِ کار در سیستان و بلوچستان فراوان است، کودکانی که به جرم نداشتن شناسنامه حتی از یارانه هم محروم‌اند، چه برسد به مدرسه‌رفتن و درس‌خواندن. او می‌گوید: «وضعیت بی‌شناسنامه‌ها خیلی بد است. در این منطقه روستا‌هایی وجود دارند که باورتان نمی‌شود در قرن بیست‌ویکم چنین جا‌ها و آدم‌هایی باشند. اعتیاد یکی دیگر از آسیب‌هایی است که به وضوح به چشم می‌خورد. آسیبی که سرپرست خانه‌ها را به کام مرگ داده تا کودکان‌شان جزو کودکانِ کار شوند.»

تحصیل

آمار بالای ترکِ‌تحصیل، بازماندگان تحصیل و داشتن آمار بالای فضای آموزشی فرسوده و کمبود فضای آموزشی از مواردی‌اند که همیشه نام سیستان‌وبلوچستان را خبرساز می‌کنند. داوود گلی، مسئول اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان معتقد است موضوعات بسیاری در این فرآیند تأثیر می‌گذارند: «فرهنگ مردم، آداب و رسوم اجتماعی و شرایط اقتصادی خانواده‌ها باعث شده تعدادی از دانش‌آموزان‌مان، کودکِ کار شوند. بعضی در امرارمعاش کمک خانواده می‌کنند. تعدادی دیگر هم به واسطه شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر منطقه ترک‌ِتحصیل می‌کنند.»

او می‌گوید: «یکی از راهکار‌های آموزش‌وپرورش استان موضوع نگهداشت دانش‌آموزانی است که درحال تحصیل‌اند. در واقع نگه‌داشتن دانش‌آموزان مهم‌تر از جذب ترک ِتحصیلی هاست. باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم. همین تعداد دانش‌آموز که سرکلاس هستند، تحصیل‌شان را ادامه دهند. در سالیان متمادی عقب‌ماندگی تاریخی در بسیاری از شاخص‌ها داشتیم، اما حوزه آموزش‌وپرورش با فقر فضا‌های آموزشی، نداشتن فضای آموزشی مجهز به حداقل‌ها، بالابودن موالید با استان همراه بودند.»

گلی از اضافه‌شدن هرسال ٢٥هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان استان خبر می‌دهد، موضوعی که باعث می‌شود آموزش‌وپرورش استان به استاندارد‌های مورد نظرش نرسد. «تفاهمنامه‌ها، جلسات و... مختلفی برگزار شده تا جایی که سازمان نوسازی، مجمع خیرین و ... پای کار آمده‌اند، اما هنوز به مقصود مدنظر نرسیده‌ایم. آمار بازماندگان دانش‌آموزان یا تارکان تحصیل در استان ما بالاست تا جایی که قرار است از ظرفیت وزارت رفاه هم بهره ببریم تا به کمک آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان بیاید و در با سواد کردن، حمایت و همراهی مالی این وزارتخانه را داشته باشند.»

آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان نزدیک به ٦سال است به مسأله بازماندگان تحصیل و ترکِ‌تحصیلی‌ها ورود کرده تا آمار‌ها را کاهش دهند هرچند گلی بر این باور است که هنوز نتوانسته‌اند این آمار را کاهش دهند یا مهار کنند. «از ٦سال پیش شروع به شناسایی این دانش‌آموزان کرده‌ایم. به این منظور با ثبت‌احوال، استانداری و بخشداری مناطق مختلف همکاری‌هایی داشتیم، حتی از ظرفیت تریبون‌های مختلف استفاده کرده‌ایم، اما هنوز کاهشی را شاهد نیستیم. یکی از راهکار‌های آموزش‌وپرورش دادنِ حق‌الزحمه به سوادآموزان کلاس‌های نهضت سوادآموزی است، اما هنوز موفق به کاهش یا ریشه‌کنی ترک‌تحصیل نشده‌ایم.»

رومیس د
رازیانه د
ارسال به تلگرام
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"