arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۹
العرب:

پیام‌های متناقض انگلیس برای عربستان / لندن هم در پی تحریم ۲۰ سعودی است و هم ادامه فروش سلاح به ریاض / چرا صادرات اسلحه به عربستان، تا این حد برای انگلیس اهمیت دارد؟

بریتانیا در اداره روابط خود با عربستان سعودی، همچنان از ساز و کارهای قدیمی استفاده می کند. در حالی که لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا، به دنبال همکاری اقتصادی بزرگی با ریاض است، اقدامات متناقضی انجام می دهد که باعث می شود سعودیها انگیزه ای برای همکاری با آن نداشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیام‌های متناقض انگلیس برای عربستان / لندن هم در پی تحریم ۲۰ سعودی است و هم ادامه فروش سلاح به ریاض / چرا صادرات اسلحه به عربستان، تا این حد برای انگلیس اهمیت دارد؟

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: بریتانیا در اداره روابط خود با عربستان سعودی، همچنان از ساز و کارهای قدیمی استفاده می کند. در حالی که لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا، به دنبال همکاری اقتصادی بزرگی با ریاض است، اقدامات متناقضی انجام می دهد که باعث می شود سعودیها انگیزه ای برای همکاری با آن نداشته باشند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در شرایطی که به دنبال ترور خاشقچی، تعدادی از سعودیها در لیست تحریمهای بریتانیا قرار گرفتند، لندن تلاش می کند همکاری های نظامی خود با ریاض را گسترش دهد و این مساله، موضوع اصلی گفتگوی تلفنی بین وزیر دفاع بریتانیا و معاون وزیر دفاع عربستان بود. در این تماس، والاس تصریح کرد که کشورش تمایل زیادی به افزایش روابط دفاعی با عربستان، بویژه در زمینه صادرات نظامی دارد.

بیشتر بخوانید:

بریتانیا که اقدام به اعمال تحریمها علیه 20 تن از سعودی ها به دلیل احتمال ارتباط آنها با موضوع ترور خاشقچی کرد، همچنان به بندبازی قدیمی خود ادامه داده و سعی دارد معاملات اقتصادی و نظامی با سعودیها داشته باشد.

بریتانیا روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد فروش سلاح به عربستان را از سر بگیرد. این در حالی است که صادرات سلاح بریتانیا به عربستان در ژوئن 2019 متوقف شده بود و دلیل آن، استفاده از این سلاح ها در جنگ با یمن بود.

در ادامه، دولت انگلیس طی بیانیه ای برای پارلمان این کشور تصریح کرد که طبق ارزیابی های انجام شده، سلاحی که به عربستان صادر می شود، خطر واضحی نداشته و لزوما برای تجاوز به حقوق بشر استفاده نمی شود.

اما در این میان، مساله تناقض آمیز آن است که بریتانیایی که به دنبال راضی کردن عربستان است، همزمان، با ترکیه همنوا شده است، تا بار دیگر موضوع ترور خاشقچی را به جریان اندازد. علاوه بر اینکه تماس والاس با شاهزاده خالد بن سلمان، همزمان شد با سفر وزیر خارجه ترکیه به لندن و دیداری که با همتای انگلیسی خود داشت.

چاوش اوغلو در این سفر به همراه وزیر خارجه بریتانیا به بررسی روابط دو طرف قبل و بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پرداخت و این امر نشان دهنده آن است که انگلیس در حال همراهی با ترکیه، برای اعمال تحریم علیه 20 سعودی است. در این میان، تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که چرا انگلیس به دنبال جلب رضایت ترکیه است، در حالی که لندن تلاش می کند پس از برگزیت، با عربستان همکاری اقتصادی داشته باشد؟

دخالت عربستان در یمن، برای مقابله با حوثی های مورد حمایت ایران، همزمان شده است با افزایش حملاتی که در زمینه پرونده های مربوط به حقوق بشر، متوجه سعودیها می شود، این حملات بویژه از سوی بریتانیایی صورت می گیرد که سود زیادی از فروش سلاح به ریاض، عایدش می شود.

حدود 43 درصد از صادرات سلاح بریتانیا، به عربستان سعودی است. در ژوئن گذشته، شاهزاده خالد بن سلمان، طی تماس تلفنی با والاس، از بریتانیا برای اعزام نیرو و سامانه های دفاعی نظامی به عربستان، تشکر نمود. عربستان بخش عظیمی از سلاح مورد نیاز خود را از ایالات متحده وارد می کند، اما در کنار آن، قراردادهای بزرگی به ارزش میلیاردها دلار با دولتهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه دارد.

نظرات بینندگان