arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۱۴۹
تعداد نظرات: ۴۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۹

جزئیات جدید از حادثه هواپیمای اوکراینی / فراموشی تنظیم مجدد سامانه دفاع هوایی پس از جابه‌جایی، عامل تشخیص اشتباه هواپیمای اوکراینی به عنوان هدفی متخاصم

سازمان هواپیمایی کشوری آخرین جزئیات گزارش سانحه سقوط هواپیمای اکراینی در ۱۸ دی ماه ۹۸ و جانباختن ۱۷۶ سرنشین آن را اعلام کرد.بر اساس این گزارش، یادی از سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اکراین- اینترنشنال بدست آمده که در آن اتفاقات رخ داده در پرواز مذکور توسط یکی از سامانه‌های دفاع هوایی به عنوان یک تهدید شناسایی شد و به آن شلیک شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان هواپیمایی کشوری آخرین جزئیات گزارش سانحه سقوط هواپیمای اکراینی در ۱۸ دی ماه ۹۸ و جانباختن ۱۷۶ سرنشین آن را اعلام کرد.

به گزارش«انتخاب» به نقل از خبرگزاری‌ها؛ سازمان هواپیمایی کشوری دقایقی قبل گزارش پیشرفت تحقیقات بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس این گزارش، یادی از سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اکراین- اینترنشنال بدست آمده که در آن اتفاقات رخ داده در پرواز مذکور توسط یکی از سامانه‌های دفاع هوایی به عنوان یک تهدید شناسایی شد و به آن شلیک شده است.

در این گزارش همچنین هدف از بررسی سانحه را شناختن ریشه‌های این اتفاق و جلوگیری از وقوع مجدد آن اعلام شده و در این بررسی، تحقیقات برای شناسایی مقصر، سرزنش عوامل آن و یا احقاق حقوق از دست رفته انجام نمی‌شود.

در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده است که بررسی جزئیات سانحه ممکن است برای بازماندگان دلخراش و ناراحت کننده باشد اما باید توجه داشت که بیان هر نوع سانحه‌ای به معنی طبیعی و ناگزیر جلوه دادن آن نیست و قرار نیست عواطف بازماندگان در این گزارش مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. ما به احساسات بازماندگان این سانحه احترام می‌گذاریم.

متن کامل جزئیات سانحه در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به شرح زیر است:

۱- حدود ساعت ۴ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ پدافند هوایی نظامی به بخش غیرنظامی مرکز کنترل فضای کشور اطلاع می‌دهد که تنها پروازهایی مجاز به بلندشدن از باند فرودگاه‌ها هستند که از قبل توسط شبکه پدافند شناسایی شده و این نهاد، مجوز پرواز آنها را صادر کرده بود. این تغییر رویکرد مبنی بر اخذ تاییدیه از پدافند نظامی با هدف شناسایی شدن پروازهای غیرنظامی انجام شده بود.

۲- پرواز هواپیمای اکراینی ساعت ۵:۵۱:۲۸ ثانیه درخواست روشن کردن موتورها را به مراقبت پرواز ارائه داد. ساعت ۰۵:۵۲:۳۱ ثانیه بامداد مراقبت پرواز با مرکز کنترل فضای کشور تماس گرفته و درخواست صدور پرواز هواپیمای اکراینی را ارائه می‌دهد که این مرکز در ساعت ۰۵:۵۳:۴۸ ثانیه درخواست مذکور را به پدافند نظامی اطلاع رسانی می‌کند.

۳- هواپیمای اکراینی ساعت ۰۶:۱۰:۲۰ ثانیه مجوز پرواز را از برج مراقبت فرودگاه امام خمینی دریافت کرده و در مسیر و ارتفاع پیش بینی شده به سمت کریدور پروازی ادامه حرکت می‌دهد.

۴- در یکی از سامانه‌های دفاع هوایی تهران پس از جابجایی سامانه فرایند تنظیم مجدد این سامانه در اثر خطای انسانی به سمت شمال سیستم فراموش می‌شود. لذا در این سامانه به دلیل عدم تنظیم صحیح مجدد سمت شمال، با خطایی ۱۰۷ درجه مواجه شده و در زمان پرواز هواپیمای اکراینی، این خطا توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شود.

۵- در ساعت ۰۶:۱۳:۵۶ ثانیه کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه شمالی خود شناسایی می‌کند در حالی که هواپیمای مذکور پس از بلندشدن از باند فرودگاه امام از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به این سامانه در حال نزدیک شدن به پدافند بوده است.

۶- کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را ساعت ۰۶:۱۴:۲۱ ثانیه به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام می‌کند که این هدف، همان هواپیمای اکراینی بوده ولی توسط سامانه دفاعی به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غربی در حال نزدیک شدن به تهران بوده، شناسایی می‌شود.

۷- در این گزارش اعلام شده که اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد پیام سامانه دفاعی با مرکز همانگی مربوطه رد و بدل نشده است. لذا کاربر سامانه پدافندی با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافت شده، هواپیمای اکراینی را یک هدف متخاصم شناسایی می‌کند. اگر در این مرحله کاربر سامانه دفاعی هدف شناسایی شده را یک هواپیمای تجاری تشخیص می‌داد شلیک موشک منتفی می‌شد.

۸- در ساعت ۰۶:۱۴:۴۱ ثانیه کاربر پدافند هوایی که پاسخی از مرکز هماهنگی دریافت نکرده یک فروند موشک به سمت هدف متخاصم شلیک می‌کند. بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه در صورتی که سامانه دفاعی موفق به برقراری ارتباط با مرکز هماهنگی و فرمان شلیک دریافت نکرده باشد مجاز به شلیک نیست.

۹- در زمان شلیک موشک اول، هواپیمای اکراینی در ارتفاع و موقعیت عادی قرار داشته است و بر اساس سامانه‌های موجود در این زمان هواپیما مسیر صحیح خود را طی می کرده است.

۱۰- ساعت ۰۶:۱۴:۵۹ ثانیه فیوز رادیویی موشک شلیک شده توسط سامانه‌های نظارتی وابسته، در همان محل فعال می‌شود.

۱۱- ساعت ۰۶:۱۴:۵۸ ثانیه آخرین اطلاعات دریافتی از هواپیما شامل ترانس پاندر رادار ثانویه و اطلاعات خودکار موقعیتی ( ABS-B) دریافت می‌شود و پس از آن دریافت اطلاعات به طور کامل قطع می‌شود و هیچ نوع سیگنال رادیویی از هواپیما دریافت نشده است.

۱۲- پس از فعال شدن فیوز رادیویی موشک اول، قفل راداری سامانه پدافندی، همچنان بر روی هدف باقی مانده و سامانه مذکور هدف خود را همچنان شناسایی و مسیر حرکت آن را ردیابی می‌کند. لذا موشک دوم در ساعت ۰۶:۱۵:۱۱ ثانیه از سامانه دفاعی به سمت هواپیمای اکراینی شلیک می‌شود. ساعت ۰۶:۱۵:۲۴ ثانیه آخرین ارتباط موشک با سامانه پدافندی در مکانی نزدیک مسیر حرکت هواپیما ثبت می‌شود و پس از آن پیام موفقیت آمیز نبودن عملکرد موشک در سامانه پدافندی نمایش داده می‌شود و هواپیمای پس از مدتی از قفل راداری این سامانه خارج می‌شود.

۱۳- هواپیما در این لحظه شروع به گردش به راست می‌کند و به دلیل قطع ارتباطات رادیویی، اطلاعات ارتفاع هواپیما در این مرحله در دسترس نیست. شواهد نشان می‌دهد ساعت ۰۶:۱۶:۱۱ ثانیه آتشی در هواپیما ایجاد شده و حجم آن افزایش می‌یابد.
۱۴- ساعت ۰۶:۱۸:۲۳ هواپیما در منطقه خلج آباد شاهدشهر در یک زمین بازی به زمین برخورد می‌کند. همزمان با برخورد هواپیما با زمین، انفجاری رخ می‌دهد و هواپیما در مسیری که به سمت فرودگاه قرار داشته در چند مرحله دیگر به زمین برخورد می‌کند. لذا قطعات هواپیما، اموال و اشیا جانباختگان و بقایای پیکر مسافران در ناحیه گسترده ای در یک منطقه مسکونی، پارک تفریحی و باغات و اراضی کشاورزی اطراف آن منتشر می‌شود.

۱۵- در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده آثار مواد منفجره موجود بر روی بدنه هواپیما با آثار مورد انتظار از انفجار سر جنگی موشک سامانه دفاعی عمل کننده، مشابهت‌هایی دارد که بررسی‌های تکمیلی آن همچنان در دست اقدام است.

۱۶- هواپیمای اکراینی ۱۷۶ سرنشین داشته که ۹ نفر از آنها گروه پروازی و مابقی مسافران پرواز بوده اند که تمامی سرنشینان این هواپیما جان باختند. یکی از مسافران باردار بوده و سن جنین فوت شده در این سانحه ۷ ماه بوده است که مطابق قوانین حاکم در ایران، جنین فوت شده نیز یک انسان کامل محسوب می‌شود و در رسیدگی‌های قضائی تعداد متوفیان تعداد ۱۷۷ نفر در نظرگرفته شده است.

۱۷- سازمان هواپیمایی کشوری تابعیت سرنشینان این هواپیما را به شرح زیر اعلام می‌کند:
۱۱ سرنشین اکراینی
۳ سرنشین انگلیسی
۳ سرنشین آلمانی
۱۰ سرنشین سوئدی
۴ سرنشین افغانستانی
۶۳ سرنشین کانادایی
۸۲ سرنشین ایرانی

۱۸- گزارش مذکور نقش پررنگ خطای انسانی را از عوامل این سانحه اعلام کرده و اگر هر یک از حلقه‌های این زنجیره خطای انسانی حذف می‌شد شلیک به سمت هواپیما رخ نمی‌داد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۷۴
غیر قابل انتشار: ۴۲
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
57
107
الان باید باور کنیم یا نه؟
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
کشورهای دیگه هم این خطاواشتباه رو مرتکب شدن ولی صداشو در نیاوردن، سالها طول کشید تا لو رفت. حداقل ما جزو اون کشورایی بودیم که مرد بودن و زود اعتراف کردن. الله اعلم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
کدوم کشور در روز شرایط بحرانی اجازه پرواز میده اونم هواپیمایی که در حال اوج گیری میزنه اونم دو بار ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
چرا باور نکنیم ؟! زدن عمدی هواپیمای مسافر بری وسط آسمون تهران برای کدامیک از از جناحهای سیاسی و و محافل قدرت در حکومت سود و منفعت داشت؟!!! عقل هم یار خوشیه!
ایرانیس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
سلام درسته یک خطای انسانی بوده اما شرایط آسمان ایران یک شرایطه جنگی بوده ودراین مواقع نمیشه گفت کسی مقصره .چون تمامی نیروها متمرکز روی امنیت آسمان ایران عزیزمان بودن .وعمدی نبوده.بخاطر امنیت ایران وایرانی بوده.
علی میر الهی
| Netherlands |
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
آشپز که دو تا شد آش یا شور میشه یا کی من
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
تنظیم این خبر، جانبدارانه و تا حدودی مغرضانه می باشد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
63
156
همه‌ی این اطلاعات رو که همان روز اول می تونستید در بیارید،
پس چرا می گفتید امکان نداره کار ما باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
فاطمه سیاح
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
سواد نداری مجبور نیستی نظر بدی برو مطالعه کن ببین کشورهایی هستن که بعد ۲۰سال هنوز جوابی ندارن اونوقت ساده لوحی امثالدشما دنبال چی هستی الله اعلم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
پاسخ به خانم فاطمه سیاح
بانویی که میگی ساده لوح، شما خواندی متن رو؟
این توضیحاتی که در متن آمده نیاز به ۲۰ سال بررسی داشت؟
نمی دونم...
شما که ساده لوح نیستید بفرمایید اگر موضوع اینقدر ساده و مشخص بوده، چرا در چند روز اول اینقدررررر مطمئن میگفتن چنین چیزی ممکن نیست؟
البته لطفا مؤدبانه بفرمایید که اینگونه پاسخ گویی به نظر من نشان ضعف است.
تقی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
سواد نداری کشورهای دیگه همه دروغ میگن چرا ما نگیم این یک منطق کاملا منطقی هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
48
135
یعنی میگید سامانه به اون عظمت یک قطب نما هم نداشت??? دلمون کنید شما رو به خدا..
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
قطب نما چیه؟ مگه کشتیه!؟
پرویزترکه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
دوست عزیز سوای داشتن یا نداشتن قطب نما
دستگاه باید اول کاری با شمال توجیه میشده که نشده بوده با تفاسیر این گزارش
پس در نتیجه با در نظر گرفتن ۱۰۷درجه اختلاف سینکرویی در زاویه ۲۵۰ درجه
بخاطر همین قضیه با اعلام خبر قبلی پست فرماندهی هدف یکی نمیشه و عملکرد نفر اپراتور درست بوده حالا باید اون مسئولی که اینو شمال یابی نکرده باید جوابگو باشد
ولی خدا به هیچ کسی اینجور مشکلی را نشان ندهد انشالله
..
|
Germany
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
23
87
خسته نباشید...
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
18
122
روحشون شاد منکه شرمندشونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
خیلی برام جالبه بدونم اونایی که منفی دادن چه جور آدمایی هستن؟!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
27
88
چند سوال مهم مطرحه
ایا مرکز کنترل پدافند کشور اطلاعی داشته که یک سامانه موشکی اونجا مستقر شده؟اگر اطلاعی نداشته که مسیولین پدافند سپاه هم باید مواخذه بشوند
ثانیا سامانه سپاه قطعا با مرکز پدافندی ارتباطی نداشته چون در چک اهداف با مرکز کنترل کشور متوجه میشد که رادارش با شمال توحیه نیست
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
آلبانی چه خبر؟ رجوی کجاست؟
بلای ناقلا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
داداش ادای خانم مارپل در نیار ،تازه اگر جزو مسولینو کارشناسان پدافند هم باشی اینطوری اجازه نداری نظر بدی پس از بیرون وغیر کارشناسی چطور داری براحتی نظر میدی .کار هر مرد نیست خرمن کوفتن ...‌‌‌.......
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
سلام این سامانه TOR-M1 غروب روز قبل در منطقه نصب شده بدلیل جابجایی احتمال گم کردن مکان یابی دقیق هست اما صحبت اینه در چنین شرایط حساسی نیاز هست یک فرمانده باتجربه در محل حضور داشته باشه تا از چنین اشتباه هایی جلوگیری بعمل بیاد،افسرکنترل موشک طبق شنیده های من ستوانیکم بوده یعنی تجربه کاری زیر ده سال، بهرحال اشتباه داغ بزرگی به جامعه انتقال داد روحشون شاد و چه مظلومانه پر کشیدند
ناشناس
| United States |
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
آیا کسی دراین رابطه مسئول نبوده...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
26
49
فراموشی یا حمله سایبری ؟!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
حمله سایبری چی؟ گزارش رو از روی شکم نمیدن که. بررسی میکنن. یا طرف سمت رو نبسته حمله سایبری میشه؟ از ادوات سر در میاری؟ سمت میدونی چیه؟
پژمان
| Germany |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
شما اصلا میدونی سایبر چیه که حالا حرف از حمله سایبری میزنی ؟!!!
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
باورش خیلی سخته همچین سامانه ای بعد از جابجایی نیاز به تنظیمات دستی داشته باشه و خودش نتونه شمال و جنوب تشخیص بده
حمید رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
حمله ی سایبری امکان پذیر نیست سامانه تور ام ۱ سپاه کوچک است و باید برای جنگ سایبری به فاصله ۸۰ کیلومتری این سامانه رفت
طیبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
8
27
هر چی فکر میکنم این توجیهاتشون به هیچ عنوان قانع کننده نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
3
17
ای دادبی داد اون لحضه اون عزیزان چه حالی داشتن خدا به بازماندگانشان صبر جمیل بده.واقها ادم متاسف میشه
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
14
5
زحمت فراوانی برای این گزارش کشیده شده
تهرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
1
32
پس نقش مسولینی که در شرایط جنگی اجازه پرواز دادند چه می شود هیچ حرفی از قصور یا تعمد بعضی دولتی‌ها نیست کسیکه مسولیت بستن آسمان بعهده او بوده باید محاکمه شود اولین مقصر حادثه اوست
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
2
6
این اقای امین خیلی باحال نظر داده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
8
11
من طرفدار انقلاب و سپاهم ولی بابا یعنی سامانه تون باید هر دفعه شمالش تنظیم بشه اون هم دستی؟!!! یک حسگر قطب نمایی چیزی نداره که خودکار شمال رو تشخیص بده تا یک فراموشی انسانی باعث بشه کل سیستم جهت یابیتون غلط در بیاد و منجر به چنین فجایعی بشه؟ اگه واقعا جنگ در گرفته بود و این اشتباه ها زیاد میشد چی میشد نتیجه اش؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
5
12
فقط خطای انسانی یا آموزش ضعیف اون اپراتور هم بوده؟ چه طور ممکنه اپراتور پدافند موشکی دو تا اشتباه این قدر فاحش در یک عملیات انجام بده؟ فکر نمیکنید مشکل از آموزش هم بوده؟
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
22
8
خدا رحمتشون کنه واقعا یه حادثه بوده عمدی در کار نبوده .برای امنیت آسمان ایران وایرانی بوده .زنده باد ایران مقتدر وآباد
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
20
9
خدا رحمتشون کنه واقعا یه حادثه بوده عمدی در کار نبوده .برای امنیت آسمان ایران وایرانی بوده .زنده باد ایران مقتدر وآباد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
6
16
یعنی سامانه روسی اینقدر عقب مانده است که بطور هوشمند یا خودکار نمی تواند جهت شمال را تشخیص دهد؟
صابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
2
17
دوستان اون چند دقیقه آخر این بنده های خدا چقدر وحشت کردند فقط خدا میداند .روحشان شاد .خداوند به خانواده هایشان صبر عنایت کند .و هر سال مراسم یادبودی برایشان انجام بشه چون مظلومانه کشته شدند .و خداوند از سر تقصیرات افراد شلیک کننده بگذرد.چون بدون شک هیچ کسی از فرد مسئول شلیک ناراحت تر نیست .
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
8
21
بنظرم چنین خطای فاحشی در پدافند کشور غیر قابل باور هست!
مگر میشود به یک هواپیما بدون دستور و استعلام شلیک کرد!؟ کاملا به دور از واقعیته
وفایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
2
24
باانتشار گزارش تکمیلی از حادثه ی ناراحت کننده ی سقوط هواپیما ،اظهرنظرهای گاها متناقضی روشاهدیم متاسفانه یکی نمی پرسد آقای ...چرا درآن شب بحرانی هواپیما رو پروندی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
1
22
خداروحشان راشادکند
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
فاز اونی که منفی داده چیه ؟
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
1
9
گاهی اوقات آدم اتفاقاتی رو میبینه که باعث میشه بابت اینکه شغلش اینقدر حساس نیست خدا رو شکر کنه. اگر این شلیک اشتباه نبود الان قهرمان ملی بود اما واقعا یک لحظه هم نمی‌تونیم فکر کنیم اگر جای این اپراتور و فرماندهان ایشون بودیم چکار میکردیم؟
خدا به همه خانواده های داغدار صبر بدهد.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
8
اما واقعا درد بزرگی برای داغدیدههاست تا انسان مصیبت نبیند نمی فهمد
Ali reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
6
15
به نام خدا
لطفاً تعصب رو کنار بگزارید و با منطق به مسائل نگاه کنیم...
اول از همه ک کشور درگیر با آمریکا بوده در جریان اتفاقی که در هفته های قبل سردار سلیمانی ترور شد بعدش بعد هفته ها حمله به پایگاه عین الاسد از طرف سپاه آغاز شد و انتقام سخت گرفتن...بعد از حمله احتمال جواب آمریکا ۱۰۰ درصد بود و باید آماده باش میشدن و شرایط در آسمان ایران کاملا جنگی بود حالا اینجا بی خیالی مسئولین برای آدم تعجب انگیزه و باید در این شرایط تمامی پرواز های هواپیماهای مسافر بری چه باربری باید کنسل میشد و اجازه پرواز داده نمیشد تا هم کنترل دقیق روی آسمان کشور داشته باشند و همین طور با جان انسان های غیر نظامی بازی نکنن همین یک بی مسئولیتی خودش یک فاجعس و من دیگه به مسائل مربوط دیگه که زیاد هم هستن نمی‌گم فقط ب همین یک دونه خودش دنیایی جواب داره کسایی ک ادای آدم فیلسوف و حرف از امنیت میزنن کمی فکر کنن خودتون رو بزارید جای اون یک ایرانی که داشت به کی اف سفر میکرد...نیایید نگید که فلان کشور هم اشتباه کرد ما هم کردیم این حرف ها کاملا خنده دار و بچه گانه است ما چیکار به بقیه داریم ما باید سعی کنیم اشتباه نکنیم و اگر کردیم بپذیریم و درس بگیریم که دوباره تکرار نکنیم در صورت بازگو کردن این بهانه ها دوباره این اتفاق ها رخ میدهند...فقط همون مسئله اولی ک گفتم بی خیالی نمیشد همچین اتفاقی رخ نمی‌داد حالا من مسائل مربوط به گزارش های صدا و سیما...خبر گزاری های رسمی...حرف های خلبان های باتجربه و مقصر دانستن شرکت بوینگ و ادعا های سازمان های دیگه ندارم که میگفتن این حادثه بر اثر خرابی هواپیما بوده و دها مسائل دیگر مربوط به این حادثه...
التماس تفکر ⁦♥️⁩
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
آره واقعأ با نظرتون کاملأ موافقم چرا نمیان بگن برای چی پرواز رو لغو نکردن
عمو یادگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
1
2
سلام بر همگی...بسیار متاسف شدم
امید رحمت برای رفتگان و صبر برای بازماندگان دارم
نظرات بینندگان