arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۹

نمکی: برخی اساتید پل ارتباطی نخبگان با مرزهای خارج هستند/ معلم عاشق، مردم عاشق تربیت می‌کند

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت با بیان این ادعا که برخی اساتید پل ارتباطی بین دانشجویان و نخبگان با مرزهای خارج از کشور هستند، گفت: متاسفانه برخی از این اساتید همزمان که اینجا هستند دلی به بیرون از مرزها بسته و دنبال ایجاد فضا برای زندگی در خارج هستند.وی نقش معلمان و اساتید در تربیت دانشجویان را بسیار مهم و موثر ارزیابی کرد و گفت: یک معلم خوب باید بداند چه می‌آموزد و با چه وسیله‌ای و در چه زمانی و برای چه جایگاهی از ارائه خدمت دانشجو تربیت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر بهداشت با بیان این ادعا که برخی اساتید پل ارتباطی بین دانشجویان و نخبگان با مرزهای خارج از کشور هستند، گفت: متاسفانه برخی از این اساتید همزمان که اینجا هستند دلی به بیرون از مرزها بسته و دنبال ایجاد فضا برای زندگی در خارج هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اختتامیه سیزدهمین جشنواره کشوری شهید مطهری که به صورت مجازی برگزار شد، نقش معلمان و اساتید در تربیت دانشجویان را بسیار مهم و موثر ارزیابی کرد و گفت: یک معلم خوب باید بداند چه می‌آموزد و با چه وسیله‌ای و در چه زمانی و برای چه جایگاهی از ارائه خدمت دانشجو تربیت می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر این که یک معلم خوب باید دلبستگی به این دانشجویان آب و خاک کشور ایجاد کند تصریح کرد: متاسفانه اسطوره‌های این‌گونه در دانشگاه‌های ما کم است. ما خودمان از معلمانمان یاد گرفتیم که به این آب و خاک و برای خدمت به مردم ماندگار باشیم. اولین رکنی که باید بدانیم این است که معلمی کار انبیاء است. معلمی که بتواند دانش آموخته توسعه یافته تربیت کند باید خود عاشق باشد. معلم عاشق دانشجوی عاشق مردم و عاشق خدمت تربیت می‌کند. در واقع یک معلم خوب باید خود منور به نور معرفت باشد. اگر معلمی بخواهد علم و کلامش در دانشجو اثر کند باید معرفت داشته باشد. معلم خوب باید بداند آنچه می‌آموزد اثرگذار است و علم نافع دارد.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: امروز برخی معلمانی داریم که پل ارتباطی بین نخبگان کشور و بیرون از مرزها هستند یعنی همزمان که اینجا هستند دلی هم برای بیرون از مرزها به منظور ایجاد فضا برای زندگی کردن بسته‌اند.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه این چه تفکری است که نخبگان کشور را به کشور دیگر هدایت کنیم، گفت: اینکه معلمان بخواهند پل ارتباطی بین دانشجویان و نخبگان با خارج از کشور ایجاد کنند عادلانه نیست.

نمکی ادامه داد: امروز با وجود همه بحث‌ها و تنگناها ما رشد قابل توجهی در نیروی انسانی کشور داشته‌ایم. ما با کمک محققان دانشگاه‌ها توانستیم در شرکت‌های دانش بنیان ثروت خلق کنیم به طوری که در طول کمتر از دو ماه توانستیم در دانشگاه‌های علوم پزشکی از یک واردکننده به یک تولید کننده و حتی صادر کننده تبدیل شویم به گونه‌ای که در حال حاضر تجهیزات پزشکی مدرن را صادر می‌کنیم. ضمن اینکه در کمتر از دو ماه توانستیم بیماری کووید ۱۹ را به گونه‌ای مهار کنیم که از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز جلوتر باشیم.
وزیر بهداشت تأکید کرد: درود می فرستم به مدافعان سلامت که در راه حفاظت از جان مردم، جان خود را از دست دادند. کووید ۱۹ شرایط جدیدی را بر ما تحمیل کرده است که نمی توان دیگر مثل گذشته دیدار با اساتید دانشگاه های علوم پزشکی را تازه کرد.

نمکی خاطر نشان کرد: برنامه‌های توسعه از قبل و بعد از انقلاب وجود داشته است اما نگاه امروز توسعه یافتگی به معنی توسعه یافتگی نیروی انسانی است. انسان توسعه یافته را هدف توسعه می‌دانند. توسعه زیر ساخت‌ها به تنها توسعه یافتگی کشور محسوب نمی‌شود.
به گفته وی، مهمترین ابزار توسعه یافتگی چیزی جز آموزش نیست. وزیر بهداشت افزود: مهمترین عامل این آموزش استادان و نیروی انسانی است. چه توسعه کمی و چه توسعه کیفی باید به تربیت انسان توسعه یافته منجر شود و با چیزی جز معلم توسعه یافته محقق نمی شود.

وزیر بهداشت گفت: آنچه به دست آمد از غیرت و همت و دانش بزرگان دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. با اینکه در ابتدای کرونا خطر آن را برای سالمندان عنوان کرده بودیم اما پیشکسوتان علوم پزشکی با وجود محدودیت در پوشش‌های حفاظتی دل به آتش کرونا زده بودند و می‌گفتند که ما باید در میدان باشیم.
نمکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تقاضا کرد که در همه قسمت‌های آموزش علوم پزشکی بازنگری کنند و افزود: باید این راه را با همت نخبگان علوم پزشکی طی کنیم.
وی گفت: باید دانشجو جامعه محور و درد آشنا تربیت کنیم تا در نظام ارائه خدمت نقش آفرینی کنند. نیازمند تربیت انسانی‌هایی هستیم که دردها را بفهمند و برای آنها درمان داشته باشند. تخت آی سی یو به مریض مبتلا به کرونا سرویس نمی‌دهد، آنچه به مریض سرویس می‌دهد انسان عاشق ماهر دوره دیده‌ای است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

نمکی‌ افزود: دانشگاه نیازمند تحول است و ما در رشته‌های طب عمومی، طب داخلی، طب اطفال و جراحی عمومی که می‌توان آن را با هزینه کمتر و موثرتر به انسان‌ها آموزش داد، متخصص کم داریم. اکنون دوره‌های طولانی و گران قیمت برای تربیت نیروی انسانی داریم که باید آن را مدیریت کنیم.
او ادامه داد: متاسفانه دانشجویان امروزه دچار بلاتکلیفی روحی و روانی هستند و یک معلم خوب می‌تواند آنها را هدایت کند. دانشجوی ما امروز دچار سرخوردگی است و استاد خوب باید درس عشق و محبت به او یاد دهد.
وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: این بیماری کووید ۱۹ هم یک نوع امتحان برای معلمان دانشگاه‌های کشور بود. کووید ۱۹ ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی را بر بشریت تحمیل می‌کند که نه تنها معلمان حوزه بهداشت بلکه همه رشته‌ها باید در کنار هم جمع شوند و با یک برنامه منسجم بین بخشی مهار کرونا را جشن بگیریم.

نظرات بینندگان