arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۹

کووید ۱۹ با کودکان شوخی ندارد

پيک مجدد شيوع بيماري کرونا علاوه بر هشدارهايي که به دنبال داشته است، يک موضوع را بيش از گذشته آشکار ساخت و آن، مبتلا شدن کودکان به اين بيماري است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پيک مجدد شيوع بيماري کرونا علاوه بر هشدارهايي که به دنبال داشته است، يک موضوع را بيش از گذشته آشکار ساخت و آن، مبتلا شدن کودکان به اين بيماري است.

در روزهاي ابتدايي که کرونا آمده بود، عنوان مي‌شد که کودکان از ابتلاء به اين بيماري مصون هستند و نگراني از بابت آنها وجود ندارد. اما، در همان روزها نيز مواردي از ابتلاي کودکان به کرونا ويروس گزارش مي‌شد که چندان توجهي به آنها نمي‌شد. حالا با عود مجدد اين بيماري در روزهاي گرم تابستان، شاهد افزايش موارد ابتلاي کودکان به اين بيماري هستيم.

عليرضا فاطمي متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري، با بيان اينکه کودکان نيز نسبت به ابتلاي به اين بيماري مصون نيستند، گفت: ويروس علاوه بر عوارض جسمي مي‌تواند باعث مشکلات رواني از قبيل افسردگي در جامعه شود زيرا در خانه ماندن براي بسياري از افراد به ويژه گروه‌هايي که پيش از اين در عرصه‌هاي اجتماعي حضور فعال داشته‌اند بسيار سخت است اما بايد سختي‌هاي محدوديت‌هاي اجتماعي را براي چند هفته تحمل کرده تا به حفظ سلامت خود و ساير افراد جامعه کمک کنيم.

 

کودکان هم مي‌توانند مبتلا شوند
مينو محرز عضو کميته کشوري بيماري‌هاي عفوني، در ارتباط با وضعيت ابتلاء به کرونا در بين کودکان، گفت: در ابتداي شيوع کرونا با توجه به گزارش‌هايي که از چين آمده بود، تصور مي‌شد ميزان ابتلا به کرونا در بين کودکان کم است، اما بعد مشخص شد که اين تصور درست نيست و ميزان ابتلاء به کودکان کم نيست و در مواردي کودکان با علائم شديد به بيماري کوويد 19 مبتلا مي‌شوند و حتي در مواردي فوت مي‌کنند.

عضو کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا، افزود: در مجموع ابتلا به بيماري کوويد 19 در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است، اما کودکان نيز مي‌توانند مثل بزرگسالان به اين بيماري مبتلا شوند و علائم ريوي و ساير علائم اين بيماري در کودکان نيز مشاهده مي‌شود. البته همزمان با کرونا شاهد ابتلاي کودکان به بيماري کاوازاکي هم در برخي مناطق کشور هستيم که علائم ريوي شبيه کرونا دارد.

اين در حالي است که اين روزها، نگراني والدين نسبت به ابتلاي کودکان به کرونا، بيشتر شده است و همين ترس از بيماري، با مشکلاتي همراه شده است. به طوري که برخي از والدين سعي مي‌کنند کودک بيمار خود را در خانه نگه دارند و از رفتن نزد پزشک خودداري مي‌کنند.

 

توصيه‌هاي پزشکي به والدين
غزال شريعت‌پناهي رئيس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت،‌ در خصوص افزايش موارد ابتلاي کودکان به کرونا، گفت: نمي‌توان گفت که آمار موارد ابتلاي کودکان افزايش يافته است، به دليل اينکه در ابتدا در آمار جهاني تخمين آمار پايين‌تر از حد واقعي بود. به همين دليل فکر مي‌کرديم که آمار کودکان مبتلا کم است و به تدريج آمار جهاني تغيير کرد و به سمت افزايش رفته است و اين مربوط به اين نيست که فقط آمار ايران افزايش يافته باشد بلکه کل دنيا همينطور است.

وي در گفتگو با مهر افزود: افزايش تماس‌هاي کودکان با افراد ديگر در خانواده و جامعه باعث شد که آمار کودکان کرونايي نيز زياد شود چرا که يک فرد کودک ممکن است در خانواده با پدر، مادر و يا پدربزرگ و مادربزرگ خود در ارتباط باشد و يکي از آنها کرونا داشته باشند.

بنابراين در تماس نزديک با اين افراد است و احتمال ابتلاي او وجود دارد. با توجه به اينکه آمار ابتلاي بزرگسالان افزايش پيدا کرده به همين دليل آمار کودکان کرونايي نيز زياد شده است و اين موضوع قابل پيش بيني بود و اين گونه نيست که هم اکنون زياد شده باشد.

شريعت پناهي در خصوص علائم ابتلا به کرونا در کودکان، گفت: اين علائم تقريباً در بزرگسالان نيز يکي است و در کودکان نيز تب و مشکل تنفسي مهم‌ترين علامت آنها است و در کنار آن علائم گوارشي، تهوع و استفراغ و در برخي مواقع تظاهرات پوستي در کودکان ديده شده است و در برخي مواقع نيز علائم عصبي مانند تشنج ديده مي‌شود و نسبتاً تنوع علائم با بزرگسالان مشابه يکديگر هستند.

وي با اشاره به اينکه در فصل تابستان مشکل گوارشي، تهوع، اسهال و استفراغ در کودکان مشاهده مي‌شود، افزود: يک کودک ممکن است با علائم تهوع و استفراغ به پزشک مراجعه کند اما در همان ابتدا بيماري کرونا در او تشخيص داده نمي‌شود چرا که شبيه مشکل گوارشي فصل تابستان است و اگر اين علامت‌ها ادامه پيدا کند و در صورتي که حاد شود حتماً بايد پزشک معالج علائم بيماري کرونا را در کودک بررسي و حتماً سوال کند که آيا فرد بزرگسال مبتلايي در خانواده وي وجود دارد يا خير؟ و پس از آن مي‌توان به درستي علت بيماري را تشخيص داد.

 

علائم کودکان کرونايي
رئيس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، گفت: هنگامي کودکي به پزشک مراجعه مي‌کند که داراي علائم گوارشي است و با داشتن علائم تب، تهوع و يا استفراغ خفيف نيازي نيست که به پزشک مراجعه کند و با همان اقدامات اوليه و تماس والدينشان با 4030 که در خصوص کودکان نيز توصيه مي‌کنند، مي‌توانند نسبت به معالجه کودک خود اقدام کنند و در صورتي که نياز به ارجاع به پزشک داشته باشد کارشناسان سامانه حتماً اعلام مي‌کنند که به پزشک مراجعه کنند.

داروهايي که براي کاهش تب و يا رفع حالت تهوع وجود دارد مي‌تواند براي درمان علائم خفيف مؤثر باشد اما اگر علائم شدت پيدا کرد در اين صورت فرد بايد به مراکز درماني مراجعه کند.وي در پاسخ به اين سوال که سامانه 4030 در ابتدا فقط در خصوص سالمندان سوالاتي مي‌پرسيد و کودکان در اين سامانه جايي نداشتند، ادامه داد:

در غربالگري دو مرحله وجود دارد. مرحله اول غربالگري غيرفعال بود به طوري که افرادي که خودشان در سامانه ثبت نام مي‌کردند و علائمشان را ثبت مي‌کردند سامانه غربالگري آنها را انجام مي‌داد و به آنها اعلام مي‌کرد که به بيماري مبتلا هستند يا خير.

اما در مرحله دوم غربالگري فعال انجام شد به اين معني که از همه افراد تمامي علائم پرسيده مي‌شد و در اين مرحله در خصوص کودکان چون فکر مي‌کردند که آمار کودکان خيلي بالا نيست غربالگري فعال انجام نشد و اين مرحله از غربالگري در مواردي انجام مي‌شود که حجم کيس بسيار بالا باشد. عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، افزود: در حال حاضر نيز که آمار کودکان افزايش پيدا کرده اما باز هم به رقمي نرسيده که توجيه کننده غربالگري فعال باشد.

 

وضعيت شدت بيماري در کودکان
شريعت‌پناهي در خصوص اينکه آيا بيماري کرونا در کودکان خفيف‌تر است، گفت: آماري که ما داريم همين موضوع را نشان مي‌دهد و آنچه به عنوان موارد قطعي ثبت شده کرونا در کودکان وجود دارد اکثراً موارد خفيفي بودند که بهبود پيدا کرده و از بيمارستان ترخيص شده‌اند و موارد فوتي و آنهايي که منجر به بستري در آي سي يو شدند بسيار کم بودند. بنابراين، بر اساس آمارهاي موجود نه تنها در ايران بلکه در دنيا به نظر مي‌رسد شدت بيماري در کودکان کمتر از بزرگسالان است.

وي ادامه داد: يکي از فرضيه‌هايي که در اين خصوص مطرح شده اين بود که انجام واکسيناسيون در کودکان يک ايمني نسبي ايجاد کرده و يک محافظتي در مقابل اين بيماري از کودکان ايجاد کرده است. رئيس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، در خصوص رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در کودکان، ادامه داد: با توجه به اينکه نوزادان و کودکان کم سن نمي‌توانند ماسک بزنند بهتر است فرد بيماري که در خانه وجود دارد و والدين کودک آنها پروتکل‌ها را کاملا رعايت کنند. رعايت فاصله‌گذاري، شست‌وشوي دست، زدن ماسک، در خانواده‌هايي که داراي نوزاد و کودک هستند بسيار ضرورت دارد و بايد تمام نکات بهداشتي را رعايت کنند تا کودک دچار کرونا نشود.

 

سن ابتلا به کرونا در کودکان
وي در خصوص سن ابتلاي کودکان به کرونا نيز افزود: از نوزاد تا 18 سال کودک محسوب مي‌شود و تمامي اين گروه سني در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. نوزادي که از مادر مبتلا به کرونا متولد مي‌شود شانس ابتلا به کرونا را دارد که اين نوزادان نيز طبق دستورالعملي که به تمام مراکز ابلاغ شده تحت مراقبت قرار مي‌گيرند و پي سي آر براي آنها انجام مي‌شود و موارد مثبت، بستري و درمان مي‌شوند.

شريعت‌پناهي در خصوص تقويت سيستم ايمني بدن کودکان، اظهار داشت: اين بيماري نيز مانند تمام بيماري‌هاي ويروسي است. اگر يک کودک رژيم غذايي متعادلي داشته باشد و تمام مکمل‌ها را دريافت کند و واکسيناسيون را به موقع انجام دهد کافي است و آنچه براي ما اهميت دارد اين است که خانواده‌ها تماس را کم کنند و از ترددهاي غيرضرور پرهيز کرده و در خانواده‌اي که بچه کوچک هست، اطرافيان ملاحظه زيادي انجام دهند و شستشوي مکرر دست‌ها بسيار مهم است و در صورتي که در مکان‌هاي پرتردد حضور دارند ماسک بزنند و از خود مراقبت کنند تا کودک نيز از آنها بيماري نگيرد.

 

محدوديت تردد براي کودکان
وي در خصوص اينکه آيا مي‌توان محدوديت‌هايي براي حضور کودکان در اجتماع در نظر گرفت، ادامه داد: اين موضوع نيز بار رواني براي کودکان ما دارد چرا که کودکي که چندين ماه در خانه بماند مشکلات بعد از آن نيز براي او به وجود مي‌آيد و اينکه کودکان بعد از بازگشت به منزل شست‌وشوي دست و صورت و تعويض لباس‌ها را انجام دهند و از جاهاي شلوغ و فضاي بسته پرهيز کنند و بيشتر در فضاهاي باز حضور داشته باشند کافي است.

مي‌توان بعد از بازگشت از پارک و زمين‌هاي بازي شست‌وشوي دست و تعويض لباس را انجام داد. رئيس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص استفاده کودکان از فضاي باز پارک گفت: مي‌توان بعد از بازگشت از پارک و زمين‌هاي بازي شست‌وشوي دست و تعويض لباس را انجام داد.

وي افزود: خبر خوب اينکه بر اساس آخرين دستورالعمل سازمان بهداشت جهاني انتقال از طريق سطوح بسيار کم گزارش شده است و آنچه در ابتدا تصور مي‌شد عنوان شده که به اين شکل نيست و نه اينکه کاملاً امن باشد اما به شدت مطرح شدن اوليه نيست و تاکيد زياد سازمان بهداشت جهاني در قطرات تنفسي است که مي‌تواند کرونا را منتقل کند.

 

آمار کودکان کرونايي
شريعت‌پناهي در خصوص ارائه آمار کودکان کرونايي، گفت: آمار دقيق که سازمان‌ها در حال جمع آوري آن هستند اما آنچه وجود دارد مواردي است که از سطح کشور گزارش شده و مواردي از کاوازاکي نيز در ايران گزارش شده اما آمار دقيقي را در حال حاضر نمي‌توانم عنوان کنم. وي در پاسخ به اين سوال که مطرح شده ظرفيت بخش کودکان در بيمارستان‌ها به دليل شيوع کرونا کاملاً اشغال شده است، تاکيد کرد:

به هيچ‌وجه اين‌گونه نيست و در زمينه کرونا در ميان کودکان نسبت به بزرگسالان وضعيت بهتري داريم. عمده معضلي که در حال حاضر با آن مواجه هستيم اين است که برخي از خانواده‌ها از ترس کرونا، کودکان بيمار خود را که به دلايلي ديگر بيمار هستند به بيمارستان نمي‌آورند و نزد پزشک نمي‌برند و اين موضوع براي آن کودکان بسيار نگران کننده و بد است. خانواده‌ها بايد تعادلي در اين خصوص ايجاد کنند و اگر فرزندشان بيمار است با رعايت موارد بهداشتي فرزند خود را به مراکز درماني و پزشک ببرند تا خدايي ناکرده کودک از ترس کرونا به بيماري زمينه‌اي ديگر مبتلا نشود.

 

کوويد 19 در کودکان چگونه است
در همين حال ناصر کلانتري مدير تغذيه جامعه دانشکده تغذيه دانشگاه شهيد بهشتي، گفت: کوويد 19 اغلب در کودکان به شکل سرماخوردگي ساده خود را نشان مي‌دهد و خانواده‌ها متوجه ابتلاي کودک به کرونا نمي‌شوند. البته اين بي‌توجهي از يک نظر خوب است که استرس نمي‌گيرند و فکر مي‌کنند فرزندشان سرما خورده است. اما بهتر است کودکان در دوران سرماخوردگي نيز به مدت دو هفته قرنطينه شوند و با بزرگترها ديدار نداشته باشند.

وي افزود: در دوران کرونا از خوراندن نوشابه‌هاي شيرين به خصوص گازدارها، فست فودها، تنقلات، انواع کيک‌ها، کلوچه‌ها، شکلات‌هاي مختلف و همه موادي که عمدتاً قند ساده هستند، به فرزندان خودداري شود. قند ساده عارضه بيماري را براي بچه بيشتر مي‌کند.

 

کودکان در معرض ابتلا به عفونت‌ها
رکسانا منصور قناعي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و متخصص عفوني اطفال، با عنوان اين مطلب که کودکان نسبت به بزرگسالان بيشتر در معرض در ابتلا به عفونت‌هاي مختلف از جمله عفونت‌هاي تنفسي هستند، گفت: بنابر اين ممکن بود خيلي از موارد ابتلاء به کوويد 19 در کودکان تشخيص داده نشود.وي افزود: در اسفند 98 کودکان مبتلا علائم خيلي کمتري داشتند و يا بدون علائم بودند و همين مسئله باعث مي‌شد تصور شود کودکان به کرونا مبتلا نمي‌شوند.

آنچه مسلم است، در روزهايي که بيماري کرونا دوباره اوج گرفته است، ضرورت رعايت نکات بهداشتي و کمتر بيرون آمدن بچه‌ها از منزل، مي‌تواند تا حدود زيادي کودکان را از ابتلا به کرونا مصون نگه دارد. در عين حال، والدين نبايد به خاطر ترس از کرونا، سلامت بچه‌ها را فراموش کنند و نسبت به ساير بيماري‌هاي کودکان بي توجه باشند که مي‌تواند تبعات ناگوارتر از کرونا به دنبال داشته باشد.

 

روزنامه آرمان ملی 

نظرات بینندگان