arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

معاون استاندار آذربایجان غربی: سفر زمینی به ترکیه ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی از تداوم اعمال محدودیت‌ها در صورت ادامه روند بیماری کرونا خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی از تداوم اعمال محدودیت‌ها در صورت ادامه روند بیماری کرونا خبر داد.

«علی مصطفوی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت این استان با توجه به پیک شیوع کرونا در آن گفت: با توجه به درخواستی که از کمیته امنیتی، انتظامی سیاسی ستاد ملی کرونا داشتیم و به تایید وزیر بهداشت، وزیر کشور و ستاد ملی کرونا رسید در گروه‌های ۳ و ۴ مشاغل به مدت یک هفته بخشی از محدودیت‌ها را اعمال کردیم.

وی ادامه داد: البته ما یک هفته پیش از آن نیز این محدودیت‌ها را اجرا کردیم و در حقیقت به مدت دو هفته پاره‌ای از محدودیت‌ها را برای گروه‌‌های شغلی ۳ و ۴ اجرا کردیم. این شغل‌ها شامل آموزشگاه‌های زبان، مهدهای کودک، حوزه‌های علمیه، مساجد، سینما و تئاتر بود و همچنین لغو مراسم عروسی و عزا از دیگر محدودیت‌‌هایی بود که در این مدت اجرا شد. ادامه این روند یا قطع محدودیت‌ها منوط به وضعیتی است که استان خواهد داشت، چنانچه همچنان روند بیماری ادامه داشته باشد، درخواست تمدید این محدودیت‌ها را از ستاد ملی کرونا خواهیم داشت. البته ما امیدواریم که این محدودیت‌ها نیز تداوم نداشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه برای سنجش اعمال محدودیت‌های صورت گرفته در استان حداقل به دو هفته زمان نیاز داریم، تصریح کرد: ما منتظر هستیم که در روزهای آینده نتیجه این محدودیت‌ها را در استان شاهد باشیم. در حال حاضر دو بیمارستان در ارومیه به صورت کامل در اختیار بیماران کرونایی است و این نشان دهنده این است که تا پیش از اعمال این محدودیت‌ها پروتکل‌ها مانند فروردین و اردیبهشت‌ماه به درستی رعایت نشده و مردم همکاری لازم را متاسفانه نداشته‌اند. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت آمار رعایت پروتکل‌ها بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بود، اما آن چیزی که تا الان برداشت می‌شود، کمتر از ۳۰ درصد است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از وقتی پویش "من ماسک می‌زنم" راه‌اندازی شده، میزان استفاده مردم از ماسک افزایش پیدا کرده است. متاسفانه علیرغم تذکرات و نظارت‌هایی که انجام می‌شود، با یک سری از برگزاری تجمعات مواجه بودیم و برگزاری مراسم عروسی و عزا به دلیل ترکیب جمعیتی ما یکی از دو چالش اصلی ماست. همچنین به دلیل آب و هوای خوب و معتدل از دیگر نقاط کشور و شهرهای همجوار استان ما را مقصد گردشگری انتخاب کرده بودند اگرچه محدودیت‌هایی اعمال شده و حتی پارک‌ها نیز تعطیل شده است، اما گردشگران باز هم به استان ما می‌آمدند. البته سفر زمینی از استان ما به مقصد ترکیه ممنوع است و اجازه مسافرت‌های زمینی داده نمی‌شود البته بحث ترانزیت کماکان برقرار است.

وی ادامه داد: البته بسیاری از مسافران از استان‌های همجوار ما به استان سفر می‌کنند و به این صورت است که صبح می‌آیند و شب باز می‌گردند و این یکی دیگر از عوامل گسترش بیماری در استان ما است و با توجه به مراودات اقتصادی و فامیلی که بین استان ما و استان‌های همجوار وجود دارد، لذا باعث افزایش آمار بیماری شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان آذربایجان غربی درباره امکانات درمانی در استان گفت: خوشبختانه از سال گذشته نزدیک به هزار تخت بیمارستانی به استان اضافه شده است، لذا در بحث تخت بیمارستانی با مشکل مواجه نیستیم در حال حاضر تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه و دستگاه ونیتلاتور نیز پاسخگو است، اما اگر آمار بیش از این بالا برود قطع به یقین دچار مشکل می‌شویم.

وی درباره وضعیت سردشت گفت: شهر سردشت به دلیل حضور جانبازان شیمیایی یکی از شهرهای پرریسک ما است، لذا نگاه ویژه‌ای به این شهر داریم و در چندین مرحله اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده توزیع شده است البته یک سری محدودیت‌های ویژه، ساکنان شهر برای خودشان اعمال کرده‌اند تا از منزل خارج نشوند و در مقابل با تشکیل گروه‌‌های ویژه‌ای امکانات مورد نیاز با شرایطی خاصی در اختیارشان قرار می‌گیرد. خوشبختانه در بحث جانبازان شیمیایی مشکل خاصی وجود ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: درباره اقدامات فرهنگی انجام شده تصریح کرد: اقدامات فرهنگی ما از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا انجام شده است. تهیه برنامه‌های فرهنگی چه در فضای مجازی و چه به صورت تبلیغات محیطی با توجه به ترکیب جمعیتی که در استان وجود دارد، بومی سازی شده است. ما در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد مشکلی از بابت شیوع کرونا نداشتیم، اما متاسفانه در اواخر خرداد و تیرماه آمار مبتلایان افزایش یافت و به تبع آن محدودیت‌هایی اعمال کردیم.

نظرات بینندگان