arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

لیزردرمانی كم‌توان؛ درمانی برای بیماری‌های پوستی

نگاه امروز پزشكی به بیمار با توجه به ابعاد جسمی و روانی بیمار همراه است. شاید برخی از بیماری‌ها و نازیبایی‌های پوستیسلامت فرد را تهدید نكند، اما تاثیرات روحی آن بر بیمار مورد توجه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نگاه امروز پزشكی به بیمار با توجه به ابعاد جسمی و روانی بیمار همراه است. شاید برخی از بیماری‌ها و نازیبایی‌های پوستیسلامت فرد را تهدید نكند، اما تاثیرات روحی آن بر بیمار مورد توجه است.

لیزردرمانی كم‌توان از اواخر دهه 1340 شمسی/ ۱۹۶۰ میلادی برای ترمیم زخم‌های پوستی به‌كار گرفته شده است و از اواسط دهه 1350/۱۹۷۰ نیز از این لیزرها در سایر مشكلات پوستی و زیبایی استفاده می‌شود.

در دهه اخیر در كشورهای غربی به دلیل ساختار غیرتهاجمی و بدون عارضه لیزرهای كم‌توان، كاربردهای بالینی وسیعی در بیماری‌های پوستی و جوان‌سازی پیدا كرده‌است.

پس از درمان با لیزرهای كم‌توان نیازی به رعایت محدودیت مواجهه با نور برای بیمار نیست. اكنون لیزر درمانی كم‌توان به عنوان درمان مجزا یا كمكی در كنار سایر روش‌های درمانی به‌كار می‌رود.

پیشرفت در پزشكی و فناوری موجب تكنیك‌های موفق مختلفی در امر درمان و زیبایی شده است.لیزردرمانی سرد یا كم‌توان، بدون ایجاد حرارت و بدون تهاجم در بیماری‌های سلولیت، سوختگی، اسكار اكنه به‌كار می‌رود. لیزر درمانی سرد همچنین در درمان پسوریازیس، چروك پوستی و آكنه دوران بزرگسالی (روزاسه) استفاده می‌شود.اولین استفاده از لیزرهای درمانی در زخم‌های پوستی و مشكلات همراه با درد بوده است.

چنان كه در حدود یك درصد جمعیت جهان از زخم ساق پا رنج می‌برند و همه ساله مخارج مراقبت‌های پزشكی این بیماران بالاست و عوارض اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی دارد.زنان حدود دو برابر مردان دچار زخم ساق پای مزمن می‌شوند كه احتمالا ناشی از عدم تعادل هورمونی، چاقی، دیابت یا اختلال گردش خون اندام تحتانی است.

لیزردرمانی كم‌توان در ترمیم زخم‌های مزمن پوستی موثر است. همچنین به عنوان یك درمان تكمیلی در ترمیم زخم موثر است و امروزه در درمان زخم‌های بستر كاربرد وسیع دارد.

 روزنامه جام جم 

نظرات بینندگان