arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

پاپ تبدیل «ایاصوفیه» به مسجد را عمیقا دردناک خواند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر) به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر تغییر کاربری موزه «ایاصوفیه» در استانبول به مسجد واکنش نشان داد. او در سخنرانی خود که از واتیکان ایراد می‌شد گفت: «من به ایاصوفیه فکر می‌کنم و عمیقا دردمند هستم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر) به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر تغییر کاربری موزه ایاصوفیه در استانبول به مسجد واکنش نشان داد.

به گزارش یورو نیوز: او در سخنرانی خود که از واتیکان ایراد می‌شد گفت: «من به ایاصوفیه فکر می‌کنم و عمیقا دردمند هستم.»

رهبر کاتولیک‌های جهان توضیح بیشتری نداد اما اظهارات او آشکارا به تصمیم جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تغییر کاربری بنای ایاصوفیه از موزه به مسجد اشاره دارد.

روز جمعه ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر) پس از آن که دیوان عالی ترکیه حکم داد که کاربری اصلی بنای ایاصوفیه «مسجد» است، رئیس جمهور این کشور ایاصوفیه را به سازمان امور دینی آن کشور واگذار کرد و بازگشایی آن به عنوان مسجد را اعلام کرد.

ایاصوفیه که در ورودی تنگه بسفر واقع شده، یک کلیسای باستانی بوده است که در قرن ششم میلادی ساخته شده و در قرن پانزدهم در دوران امپراطوری عثمانی به مسجد تبدیل شده است. دولت لائیک مصطفی کمال آتاتورک در سال ۱۹۳۴ میلادی با صدور دستوری ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود.

پیش‌تر کلیسای ارتدوکس روسیه با ابراز تاسف از تصمیم جدید دیوان عالی ترکیه گفته بود غیرقانونی خواندن موزه بودن ایاصوفیه، به انشقاق‌های بیشتر منجر خواهد شد.

 

بنای ایاصوفیه که در بین مسیحیان با عنوان «سنت صوفیه» شناخته می‌شود یکی از بناهای نمادین گذشته ارتدوکس استانبول محسوب می‌شود.

ایاصوفیه به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود و هر سال میلیون‌ها نفر برای مراقبه، تفکر یا بازدید از معماری این بنا به استانبول سفر می‌کنند.

این بنا بزرگترین جاذبه توریستی استانبول به شمار می‌رود. تنها در سال گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از این مکان بازدید کردند.

نظرات بینندگان