arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

۷۰ درصد مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی علائم شدید ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس بررسی‌های انجام شده ۳۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی بدون علائم، ۴۰ درصد دارای علائم خفیف، ۱۵ درصد علائم شدید و پنج درصد دارای علائم خیلی شدید و حاد تنفسی هستند که ۲ تا سه درصد منجر به مرگ می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس بررسی‌های انجام شده ۳۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی بدون علائم، ۴۰ درصد دارای علائم خفیف، ۱۵ درصد علائم شدید و پنج درصد دارای علائم خیلی شدید و حاد تنفسی هستند که ۲ تا سه درصد منجر به مرگ می‌شود.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: با توجه به اینکه در انجام تست‌های مربوط به کرونا نه تنها در این استان که در دنیا محدودیت وجود دارد باید همه افراد را کرونایی تصور کرد و در برابر هم از وسایل حفاظت فردی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: همه کسانی که با علائم شدید تنفسی از جمله تنگی نفس یا سرفه‌های ناتوان کننده به مراکز درمانی یا بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در دسته بیماران حاد تنفسی طبقه‌بندی می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در بیمارستان بخشی برای بیماران حاد تنفسی آماده شده است که برخی از این افراد بعد از آزمایش در گروه بیماران حاد تنفسی کرونا مثبت قرار می‌گیرند و در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند.

وی گفت: در بخش بهداشت و مراقبت عمومی تصور بر این است که علاوه بر افراد دارای علائم تنفسی، تمامی افراد کرونا دارند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

مهدی‌زاده تصریح کرد: زمانی که کیت آزمایش کرونا به اندازه کافی در کشور و استان موجود بود اطرافیان بیمار را بررسی می‌کردیم که در واقع به وضوح دیده شد از خانواده پنج نفره که یک نفر کرونا داشت، سه نفر مثبت دیگر هم شناسایی می‌شدند در حالی که هیچ علائمی نداشتند.

وی افزود: افرادی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند و با علایم به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مراجعه می‌کنند محدودیتی در انجام آزمایش برای آنها نداریم و از همه افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، تست کرونا انجام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برخی افراد دارای علائم شدید نیستند و نیاز به بستری ندارند که استراحت در منزل و حضور نیافتن در تجمعات را به آنها توصیه می‌کنیم در حالی که مراقبت تلفنی و حضوری نیز از آنها انجام می‌شود.

وی گفت: از افراد بالای ۶۰ سال دارای علائم، زنان باردار و افرادی که بیماری نقص عمومی دارند، افرادی که در اماکن تجمعی مانند زندان‌ها، خانه سالمندان و اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند و پرسنلی که با این افراد در ارتباط هستند همچنین افرادی که در نظام سلامت مشغول به کار هستند، تست کرونا گرفته می‌شود اما به صورت عادی مانند دوره قبل برای همه افراد الزامی به نمونه‌گیری نیست.

۵۳ درصد موارد ابتلا به کرونا از طریق تجمعات خانوادگی

مهدی‌زاده اضافه کرد: براساس شرح حالی که از بیماران استان گرفته شده به نظر می‌آید ۵۳ درصد موارد مثبت از طریق تماس در منزل و اجتماعات خانگی رخ داده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه کمترین اقدامات کنترلی که ما به عنوان نظام سلامت می‌توانیم انجام دهیم در دورهمی‌های خانوادگی یا منازل است چراکه محیط کار، اجتماعات و واحدهای صنفی را می‌توانیم کنترل کنیم اما منزل را نمی‎توانیم لذا کنترل داخل منزل به رفتار افراد بستگی دارد.

وی گفت: بخش زیادی از موارد ابتلای جدید مربوط به افرادی بوده است که بیمار و از آن بی‌خبر بوده‌اند یا شناسایی شده‌اند اما مراعات نکرده و در دورهمی‌ها یا اجتماعات خانوادگی شرکت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تماس در محل کار را از دیگر دلایل مهم ابتلای افراد به بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: به ویژه در نیمه اول اپیدمی که هنوز دسترسی به ماسک فراهم نبود و مردم راه‌های پیشگیری از انتقال را فرا نگرفته بودند بسیاری از موارد در محل کار اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: بخشی که بیشتر به قسمت دوم زمان انتقال بیماری برمی‌گردد انتقال در مراکز بهداشتی و درمانی است زیرا هرچه جلوتر می‌رویم این مراکز آلوده‌تر می‌شوند و حدود ۱۱ درصد کل موارد ابتلا احتمالا از طریق این مراکز که خدمات نظام سلامت در بخش خصوصی و عمومی بوده، منتقل شده است.

مهدی‌زاده رفتن به مسافرت را با ۱۱ درصد عامل دیگر انتقال ویروس کرونا دانست و گفت: همچنین حضور در اماکن ورزشی و سایر محل‌ها در اولویت‌های بعدی انتقال بیماری قرار گرفته است.

وی افزود: اینکه اصرار بر بسته شدن تالارها در مناطق قرمز و حذف یا کاهش مراسم شادی و عزا داریم به دلیل اینکه عمده‌ترین راه انتقال بیماری خانوادگی بوده است.

وی بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌ها اختیاراتی را به استان‌ها سپرده است تا براساس بررسی‌های خود بتوانند محدودیت‌ها را اعمال کنند که بعد از تایید ستاد ملی در استان اعمال خواهیم کرد.

بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان در مناطق پرخطر زندگی می‌کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: اکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان در مناطق پرخطر (نارنجی) و بسیار پرخطر (قرمز) از نظر شیوع کرونا زندگی می‌کنند و این موضوع در شهرستان‌هایی که ارتباط بیشتری با مسافران سایر استان‌های همجوار دارند، بیشتر است.

وی گفت: تعامل و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرط اصلی برای عبور از شرایط بحرانی موجود است و مهمترین عامل در موفقیت برنامه‌ها در این مرحله مدیریت بیماری کرونا، رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است.

مهدی‌زاده افزود: همچنین به دلیل مراجعه به روستاها و دیدار با افراد مسن خانواده خطر بیشتری در این رابطه احساس می‌شود.

براساس آخرین اعلام ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا هیچ کدام از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت سفید (کم‌خطر) نیست و ۲ شهرستان استان در وضعیت زرد (خطر متوسط)، ۲ شهرستان وضعیت نارنجی (پرخطر) و هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

ایرنا

نظرات بینندگان