arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۹
شماره ۱۷۱؛

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ توصیه ایتالیا به آمریکا: برای وادار کردن ایران به همکاری نیاز به هویج‌های بیشتر و چماق‌های کمتر داریم

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در رُم در تلگرافی محرمانه به تاریخ پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ به بحث رایزنی آمریکا با مقامات ایتالیایی درمورد شورای حکام و ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا: همراه با اغلب دیدگاه‌های آمریکا در نشست غیررسمی

طبقه بندی: محرمانه

پنج شنبه 17:37 دقیقه چهارم سپتامبر 2003 (پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ )

از: ایتالیا

به: نامشخص

 

  1. سفیر تمام نکات تلگراف مرجع را با ساندرو دوبرنادین نماینده وزارت امورخارجه ایتالیا در اتحادیه اروپا، در روز اول سپتامبر مطرح کرد. او قول داد تا آنها را در زمان تدوین خلاصه اقدامات فراتینی، وزیر امورخارجه برای نشست غیررسمی وزرای امورخارجه مدنظر قرار داده و با دوایر مربوطه در وزارت امورخارجه درباره آنها مشورت کند. واکنش اولیه او این بود که هیچ نکته ای در این میان وجود ندارد که با اهداف کلی ایتالیا در این نشست غیررسمی ناسازگار باشد.

راهبرد امنیتی اروپا

  1. دو برنادین در مقام مسولیت دیگر خود یعنی هماهنگ کننده سیاست راهبرد امنیتی اروپا گفت که ایتالیا به عنوان رییس این اتحادیه همچنان از روابط ناتو-اتحادیه اروپا بر اساس تعریف توافقنامه برلین پلاس، ادامه خواهد داد و گفت که مذاکره میان آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا می تواند برای موفقیت و اعتبار راهبرد امنیتی اروپا حیاتی باشد. همانطور که در تلگراف b گزارش شده بود، ایتالیا آماده بررسی تغییرات در روندهای کنونی اتحادیه اروپاست که بر اساس آن تصمیمات مربوط به راهبرد امنیتی/سیاست مشترک خارجی، صرفا بر اساس اتفاق نظر اتخاد می شوند، به شرطی که این تغییرات به صورتی باشد که برلین پلاس را به مخاطره نیاندازد. او نکات مربوط به راهبرد امنیتی اروپا را با جیووانی بروزی، مدیر دفتر ناتو در میان گذاشت و گفت که نشان دهنده دیدگاه ایتالیا درباره روابط ناتو-سیاست امنیتی دفاعی اروپا هم هست، اما شاید استفاده از عبارت «همسو» برای نشان دادن هماهنگی سیاست امنیتی اتحادیه اروپا با ناتو در سند پایانی، بیش از حد تند باشد.

عراق

  1. لویجی ماکوتا، معاون وزارت امورخارجه در امور عراق تاکید کرد که هرچند اراده سیاسی کافی برای همکاری سازنده در داخل اتحادیه اروپا وجود دارد، اما شاید سوالات بی پاسخی همچنان مانده باشد مثلا: نقش یک صندوق اعتباری، چطور می توان خلاهای بودجه ای آینده و حساب های کنونی را تسویه کرد، امنیت، و روش ارزیابی نیازهای کنونی. ماکوتا معتقد است برای پیشرفت در شرایط کنونی نیاز به تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت وجود دارد. ماکوتا اشاره کرد که توافقی فراگیر در نشست گروه اصلی در بروکسل در روز سوم سپتامبر وجود داشت که برای حل برخی از مسایل باقیمانده نیاز به یک نشست رو در رو میان گروه اصلی وجود دارد. این نشست قرار است در هفته 28 سپتامبر در مادرید برگزار شود.

روند صلح

  1. دو برنادین پذیرفت که آمریکا و اتحادیه اروپا باید به همکاری با کمیته چهارجانبه ادامه داده و از وخامت شرایط کنونی در منطقه جلوگیری کرده و مانع از دست رفتن دستاوردهای کوچک روند صلح نقشه راه شوند. او قول داد که اعلام حماس به عنوان یک سازمان تروریستی در نشست غیررسمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ریاست هم از آن حمایت خواهد کرد اما خوش بین نبود که ایتالیا بتواند فرانسه را قانع به پیوستن به حمایت از آن کند. فراتینی، وزیر امورخارجه و استرا، همتای بریتانیایی او همین برآورد را در زمان مذاکرات خود در 29 آگوست در رم تایید کردند.

ایران

  1. همانطور که در تلگراف c گزارش شد، بالدوچی، دبیرکل وزارت امورخارجه در روز 2 سپتامبر به سفیر گفت که عدم همکاری ایران با توافقنامه NPT جزو نگرانی های ایتالیا هم هست و او نیت آمریکا برای تصویب قطعنامه عدم همکاری در آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان نشست شورای حکام در روزهای 8 تا 12 سپتامبر را به اطلاع فراتینی، وزیر امورخارجه خواهد رساند. فراری براوو، مسئول میز ایران در وزارت امورخارجه ایتالیا هم به سفیر گفت که ایران در عمل به تعهداتش در حال پیشرفت است و صدور قطعنامه در این زمان تنها مسایل را پیچیده تر خواهد کرد. به گفته فراری براوو، برای وادار کردن ایران به همکاری نیاز به «هویج»های بیشتر و «چماق»های کمتر داریم. او تاکید کرد که ایتالیایی ها بارها به تهران فشار آورده اند تا پروتکل الحاقی آژانس را امضا کند.

همسایگان جدید

  1. مارکو مارسیلی، مدیر بخش روسیه هم از دریافت نکات تلگراف مرجع درباره همسایگان جدید تشکر کرده و قول داد آنها را در گزارش خود برای نشست غیررسمی و همینطور در آماده سازی برای نشست حزب کارگر اروپای شرقی و آسیای مرکزی در بروکسل در روزهای 3 تا 5 سپتامبر، استفاده کند. روز دوم سپتامبر سفیر همچنین دیدگاه های دولت آمریکا درباره درگیری های مولداوی/ترانس‌نیستریا را به اطلاع بالدوچی رساند.

سمبلر

نظرات بینندگان