arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

افزایش مستمری بازنشستگان در سال ۹۹

هیئت دولت به ریاست حسن روحانی افزایش مستمری بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ را تصویب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش مستمری بازنشستگان در سال ۹۹

هیئت دولت افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹ را تصویب کرد.

به گزارش «انتخاب»، هیئت دولت در جلسه عصر یکشنبه یک تیر به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، پیش‌نویس نهایی برنامه 25 ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تایید کرد.

رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به روابط تاریخی دو کشور که در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تجلی یافته است، شرایط جدید در مناسبات دو کشور را دارای اهمیت استراتژیک برشمرد و پیشبرد مشارکت راهبردی دو کشور در مناسبات دوجانبه منطقه ای و بین الملل براساس رویکرد برد – برد را هدف اساسی این برنامه بلند مدت دانست.

روحانی افزود: این همکاری، زمینه ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه های اساسی و زیرساخت های توسعه ای از جمله طرح بزرگ «کمربند – راه» است و فرصتی برای جلب سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

وی با تأکید بر گسترش همکاری دو طرف در حوزه انرژی، توافق بر این برنامه را گامی مثبت در جهت افزایش اهمیت انرژی جهانی و توسعه پایدار منابع نفت و گاز و همچنین انرژی های تجدیدپذیر برشمرد و سرمایه گذاری مشترک در توسعه مناطق آزاد را برای ارتقای نقش این مناطق در تولید و تجارت بین المللی پرفایده دانست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: راه ارتقای امنیت منطقه ای و بین المللی گسترش زمینه های نفع مشترک بین ملت هاست و پیوند متقابل امنیت و توسعه از طریق چندجانبه گرایی، ضامن صلح و پیشرفت جامعه بشری است و در مذاکرات بین سران دو کشور، طرفین، همیشه بر تقویت همکاری راهبردی بین دو کشور تأکید کرده اند و امروز دو کشور در شرایط مناسبی برای برداشتن گام بلندتری در این مسیر هستند.

در پی بحث و بررسی پیرامون برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، وزارت امور خارجه مأموریت یافت که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلند مدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه از تقویت همکاری ها بین ایران و افغانستان با ورود هیات افغانستانی به کشورمان گزارش داد و رئیس جمهور ضمن اظهار خرسندی از حُسن روابط فیمابین ایران و افغانستان، دستیابی دو کشور به توافقنامه جامع را بسیار مهم ارزیابی کرد و آن را تأمین کننده منافع دو کشور دانست.

افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال 1399

با تصویب هیات وزیران، مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در سال 1399 افزایش یافت.

بر این اساس، از تاریخ 1‏‏/1‏‏/1399 کلیه مستمری های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال 1398 برقرار شده، به ترتیب برای دریافت کنندگان حداقل مستمری و سایر افرادی که به نسبت پرداخت حق بیمه برقرار شده است، به میزان (26) درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان (15) درصد مستمری آنان در پایان اسفند ماه سال 1398 به علاوه مبلغ ثابت یک (140ر660ر1) ریال افزایش می یابد.

اختصاص اعتبار به سازمان های راهداری و حمل و نقل جاده ای و پزشکی قانونی کشور

هیات وزیران با اختصاص اعتبار به سازمان های راهداری و حمل و نقل جاده ای و پزشکی قانونی کشور موافقت کرد.

بر این اساس، مبلغ دو هزار و دویست میلیارد ریال به صورت تملک دارایی های سرمایه ای برای طرح نوسازی ناوگان ماشین آلات راهداری در هنگام وقوع بلایای طبیعی و پیشگیری از حوادث غیرمترقبه، به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای) اختصاص یافت.

دولت همچنین مبلغ یکصد میلیارد ریال اعتبار هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای برای تأمین مواد مصرفی آزمایشگاهی به منظور خرید تجهیزات برای شناسایی و تشخیص هویت متوفیان ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه به سازمان پزشکی قانونی کشور اختصاص داد.

افزایش صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون

با اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون توسط هیات وزیران، سرمایه این صندوق از محل سود انباشته به مبلغ (1650) میلیارد ریال افزایش یافت.

تصویب آیین نامه اجرایی مربوط به پیوست اجتماعی

هیات دولت آیین نامه اجرایی مربوط به تهیه و تدوین پیوست های اجتماعی در طراحی کلیه برنامه های کلان توسعه ای، ملی و بومی به منظور کنترل آثار محیطی آنها و پیشگیری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی را به تصویب رساند.

به موجب آیین نامه یاد شده، عناوین برنامه های کلان توسعه ای، کلان ملی و کلان محلی دستگاه های اجرایی مبتنی بر قانون برنامه ششم توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و به دستگا های اجرایی ابلاغ می شود.

همچنین براساس آیین نامه مذکور، تمام کارفرمایان دولتی ِطرح های مشمول این مصوبه ، مکلفند با انتخاب مشاور ذیصلاح ، مطالعات اجتماعی ناظر بر تاثیر اجرای برنامه های مشمول را بر محیط اجتماعی اطراف آنها انجام دهند.

مطالعات اجتماعی موضوع این آیین نامه باید در قالب شرح خدمات نمونه ای که توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری مراکز پژوهشی و دانشگاهی و دستگاه­های اجرایی ذی ربط تهیه شده و به تصویب شورای اجتماعی کشور می رسد، انجام شود.

صلاحیت مشاوران مطالعات اجتماعی و دیگر مسایل مرتبط با ارجاع کار به این مشاوران، مطابق روال متعارف برای اینکار در مورد مشاوران سایر رشته ها ، توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می شود.

دستگاه‌های اجرایی و مجریان برنامه‌های کلان توسعه‌ای موظفند گزارش های نهایی شده مطالعات پیوست اجتماعی برنامه های مشمول این ایین نامه را به همراه کلیه اسناد و مدارک و داده های پشتیبانی با رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین نامه اجرایی آن، پیش از اجرای برنامه کلان توسعه ای به مدت حداقل (60) روز بر روی تارنمای مربوط قرار دهند.

همچنین به کارفرمایان دولتی طرح های مشمول این مصوبه اجازه داده می شودکه پس از مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور، تا 4 درصد هزینه هر طرح را برای انجام طرح های پیشنهاد شده در مطالعات اجتماعی آن طرح در محدوده بخش یا شهرستان محل اجرای طرح، صرفاً از طریق دستگاه مسئول هر موضوع، هزینه نمایند.

نظرات بینندگان