arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۹

کشمکش کنکور در زمانه کرونا

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: زمان زیادی به کنکور سراسری نمانده است و بالاخره روز گذشته در ابلاغیه وزارت بهداشت که سازمان سنجش آن را منتشر کرد، زمان برگزاری کنکور سراسری کارشناسی بدون تغییر باقی ماند و بر اساس آخرین تصمیم ابلاغ شده آزمون کنکور سراسری در تاریخ 30 و 31 مرداد ماه برگزار خواهد شد. این تصمیم در حالی گرفته شد که برای روزها تعداد زیادی از داوطبان در شبکه‌های اجتماعی به اعتراض نسبت به برگزاری آزمون در زمان از پیش اعلام شده پرداختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: زمان زیادی به کنکور سراسری نمانده است و بالاخره روز گذشته در ابلاغیه وزارت بهداشت که سازمان سنجش آن را منتشر کرد، زمان برگزاری کنکور سراسری کارشناسی بدون تغییر باقی ماند و بر اساس آخرین تصمیم ابلاغ شده آزمون کنکور سراسری در تاریخ 30 و 31 مرداد ماه برگزار خواهد شد. این تصمیم در حالی گرفته شد که برای روزها تعداد زیادی از داوطبان در شبکه‌های اجتماعی به اعتراض نسبت به برگزاری آزمون در زمان از پیش اعلام شده پرداختند. اعتراضی که شاید حتی ممکن بود که به شکل تجمعی مقابل سازمان سنجش نیز برگزار شود اما احتیاط به دلیل شیوع و گسترش کرونا آنان را وا داشت که به هشتگ زدن اکتفا کنند.

موضوع آزمون کنکور که حالا چند سالی است بر سر حذف یا باقی ماندن آن اختلاف وجود دارد، به عنوان راهی گریزناپذیر برای ورود به دانشگاه همواره اضطراب بسیاری برای دانش آموزان به همراه داشته است. امسال و در شرایط فعلی باید به همه اضطراب ها و نگرانی های کنکور موضوع استرس ابتلا به کرونا را نیز اضافه کرد. به نظر می رسد با این شرایط ، اوضاع به مراتب بدتری پیش روی داوطلبان وجود دارد. همین موضوع نیز باعث به وجود آمدن اعتراضات بسیاری نسبت به شرایط آزمون کنکور امسال شده است.

وقتی پای مافیای کنکور به میان می‌آید

داوطلبان کنکور امسال در میان اعتراض‌هایشان از مافیای کنکور نیز یاد کردند. در طول این سال‌ها از مساله مافیای کنکور همواره به عنوان یکی از دلایل حذف نشدن کنکور یاد شده است که عموما شامل موسسات آموزشی است که هر ساله سود هنگفتی از دانش‌آموزان به دست می‌آورند. هر چند شاید نتوان وجود این موسسات را در حذف نشدن کنکور نادیده گرفت اما در به تعویق افتادن کنکور حداقل نمی‌توان آن را مقصر دانست. اتفاقا به نظر می رسد حداقل در این مورد خاص برعکس مواقع دیگر این موسسات آموزشی هستند که از به تعویق افتادن کنکور منتفع خواهند شد. چرا که در صورتی که کنکور به تعویق بیافتد و آن طور که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان می‌خواهند پذیرش دانشجوهای امسال به نیم سال دوم موکول شود، یعنی چند ماه عایدی بیشتر برای این مافیا.

برگزاری کنکور، بمب ساعتی کرونا

اکنون اما بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت تنها کنکور ارشد و دکتری برای حدود دو هفته به تعویق افتاده‌اند. این در حالی است که تعداد داوطلبان کنکور سراسری بسیار بیشتر است.

بر اساس آمار سال 98، یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۹۳ داوطلب در کنکور شرکت کردند. هر چند که این رقم برای امسال کاهش 68 هزار نفری داشته است. اما با نگاهی به تعداد حوزه‌های امتحانی درسال گذشته نگرانی‌ها برای شرکت در کنکور جان دوباره می‌گیرد.

براساس آمار سال قبل مجموعا 518 حوزه در سراسر کشور برای کنکور در نظر گرفته شده بود، در صورتی که امسال نیز این تعداد حوزه در نظر گرفته شود روز برگزاری کنکور امسال شاید همچون بمب ساعتی کرونا عمل کند. بمبی که از اقصا نقاط یک شهر داوطلبان را گرد هم جمع می‌کند و پس از چهار ساعت آنان را رها می‌کند.

با نگاهی به آمار داوطلبان رشته تجربی که بیشترین شرکت کننده‌ها را دارد درک حساسیت ملموس‌تر خواهد شد. امسال بیش از 637 هزار نفر در این رشته داوطلب شده‌اند. با در نظر گرفتن تعداد حوزه‌های امتحانی سال گذشته، برای هر حوزه بیش از 1200 نفر ظرفیت در نظر گرفته شده است.

در این میان شاید یکی از راهکارها افزایش تعداد حوزه‌ها یا برگزاری کنکور در فضای باز باشد. یافتن راهکارهایی که داوطلبان را در معرض کمترین خطر قرار دهد شاید کمی اصرار به برگزاری کنکور در زمان از پیش اعلام شده را تعدیل کند. راهکارهایی که تاکنون هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

مدل برگزاری پرخطر آزمون استخدامی در روزهای گذشته یکی از مواردی است که نشان می‌دهد برای کنکور نیز تصمیمات خاصی اتخاذ نشده است. همه این موارد در حالی است که با شیوع موج دوم کرونا که بر اثر آن روزانه ده ها نفر جان خود را از دست می‌دهند، دولت دوباره در برخی شهرها محدودیت‌هایی اعمال کرده است.

در نظر گرفتن پروتکل‌هایی چون تعطیلی مساجد و همه مجالس عروسی و عزا تا هرنوع تجمع دیگری نشان از جدی بودن بحران در کشور دارد.حتی در همین راستا برخی برخوردهای قهرآمیز نیز برای مجازات افرادی که منجر به شیوع بیشتر کرونا شوند در نظر گرفته شده است. حالا به نظر می رسد برگزاری کنکور بدون یافتن راهکار صحیح می‌تواند یکی از مصادیق نقض پروتکل‌ها باشد که در تضاد با اهداف پیشگیرانه دولت است.

نظرات بینندگان