arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۹

جروزالم‌پست: ترکیه در حال تبدیل شدن به تهدیدی برای اسرائیل است

یک روزنامه اسرائیلی با ادعای اینکه ترکیه به صورت فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به تهدیدی برای این رژیم است، نوشت تهدیدات آنکارا علیه تل‌آویو نه فقط کلامی، بلکه ایدئولوژیک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با ادعای اینکه ترکیه به صورت فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به تهدیدی برای رژیم صهیونیستی است، نوشت تهدیدات آنکارا علیه تل‌آویو نه فقط کلامی، بلکه ایدئولوژیک است.

به گزارش فارس، روزنامه «جروزالم‌پست» در یادداشت سردبیری خود به بررسی اظهارات ضد صهیونیستی مقامات ترکیه و همچنین تصمیم به تغییر وضعیت مسجد «ایاصوفیه» از موزه به مسجد و محل برگزاری مراسم‌های اسلامی پرداخته و نوشت: «ملی‌گرایی افراطی حزب حاکم (عدالت و توسعه) هر چه بیشتر به تهدیدی برای اسرائیل و ثبات منطقه‌ای تبدیل شده است».

در ابتدای این یادداشت با اشاره به وعده «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای آزادسازی مسجدالاقصی بعد از تبدیل کردن ایاصوفیه به مسجد، آمده است: «وزارت امور دینی ترکیه و دیگر چهره‌های دولتی طی ماه‌های اخیر بارها این پیام را القا کرده‌اند که قصد متحد کردن جامعه اسلامی را علیه اسرائیل دارند».

جروزالم‌پست بیانیه‌های ضد اسرائیلی در ترکیه را یادآور و نشانه‌ای از رویکرد ضد صهیونیستی ایران در منطقه دانسته و نوشت: «از نظر سران ایران و ترکیه، ظهور افراطی‌گرایی مذهبی در منطقه، نشانه‌ای برای بسیج کردن کل منطقه علیه اسرائیل است. این در حالی است که برای سال‌ها گفته می‌شد برخلاف ایران که تهدیدی برای اسرائیل بود، آنکارا و [تل‌آویو] روابط تاریخی داشتند. اما آن روابط بعد از جنگ ۲۰۰۹ غزه، به سمت وخامت تغییر کرد».

در ادامه این یادداشت ضمن اشاره به حمایت ایران و ترکیه از جنبش مقاومت اسلامی «حماس»، آمده است: «همانطور که نقش آمریکا در سوریه را خصمانه می‌دانند. ترکیه و ایران هر دو، اورشلیم یا قدس را مرکز سیاست خارجی خود می‌دانند».

جروزالم‌پست تحلیل کرد: «تهدیدات ترکیه علیه اسرائیل فقط کلامی نیست، بلکه ایدئولوژیک نیز بوده و بخشی از کارزار مذهبی فزاینده‌ای است که حمایت‌هابرای گروه‌هایی مثل حماس را از طریق اقداماتی مانند ارسال کشتی ماوی مرمره، گردهم می‌آورد. تلاش‌های [اسرائیل] برای مصالحه با ترکیه نیز شکست خورده و آنکارا، که اکنون سرمست نظامی‌گری است، می‌خواهد با توسل به زور چیزی را که می‌خواهد به دست بیاورد».

این روزنامه با ابراز نگرانی از حملات هوایی ترکیه به شمال سوریه و عراق، افزود: «اکنون نیز مزدوران سوری و امکانات نیروهای دریایی و هوایی خود را به لیبی فرستاده است... در واقع ترکیه در تلاش است تا با تصرف سواحل مدیترانه، مانع خط لوله انتقال انرژی بین اسرائیل و یونان شود».

پیش از این وزارت خارجه ترکیه با محکوم کردن تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، تصریح کرد صلح در غرب آسیا با پایان اشغالگری حاصل می‌شود.

نظرات بینندگان