arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۹

توقف کرونا پشت لایه‌های ماسک

حدود پنج ماه از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در استان مازندران همانند سایر استان‌های کشور می‌گذرد و با شروع موج دوم این ویروس استفاده از ماسک در اولویت اول برنامه پیشگیرانه قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حدود پنج ماه از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در استان مازندران همانند سایر استان‌های کشور می‌گذرد و با شروع موج دوم این ویروس استفاده از ماسک در اولویت اول برنامه پیشگیرانه قرار گرفته است.

مشاهدات  از سطح شهرها و روستاهای استان مازندران حاکیست که این روزها با افزایش سطح هشدارها نسبت به زیاد شدن آمار بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران و اعلان استفاده از ماسک برای جلوگیری از حدود ۸۰ درصد انتقال این ویروس ، استقبال برای پوشش ماسک در این خطه شمال کشور نسبت به حداقل ۱۰ روز گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده است.


استقبال از ماسک
بررسی ستاد استانی مقابه با کرونا مازندران نشان می دهد که استفاده از ماسک در شهرها و روستاهای این استان از حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هفته های گذشته به مرز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است و همچنان تا مرز ۸۰ درصد که وضعیت نسبتا مطلوب برای کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا است، فاصله زیادی وجود دارد. ستاد استانی برای افزایش آمار استفاده کنندگان از ماسک در سطح استان برخی محدودیت ها را برای خدمات به افراد فاقد ماسک در بانک ها، فضاهای سرپوشیده ، پاساژ ها، اجتماعات مردمی مصوب کرد تا با حرکت به سمت اجباری شدن بهره گیری از ماسک بتواند سرعت انتقال ویروس کرونا را در موج دوم که بنا بر اظهار کارشناسان بیشتر از دوره اول است، کاهش دهد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بررسی ها نشان می دهد که سرعت انتقال ویروس کرونا در موج دوم نسبت به موج اول که سال گذشته شروع شد، بیشتر است و در چنین وضعیتی هر فرد ناقل می تواند حداقل چندین فرد را در صورت عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک به ویروس کرونا مبتلا کند.
دکتر لطف الله داووی افزود: افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا در موج دوم موجب شده تا سازمان بهداشت جهانی و تجربیات شخصی درمانگران در مواجهه با بیماران کرونا، ماسک را به عنوان یکی از تجهیزات حفاظت شخصی برای کاهش حداقل ۸۰ درصدی انتقال ویروس اعلام کنند.


وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که ویروس کرونا همچنان در سطح جهانی افراد زیادی را مبتلا می کند، همگانی شدن استفاده از ماسک باید به عنوان یک فرهنگ در سطح ملی مطرح شود و همانند برخی کشورها ضمن ایجاد محدودیت های خدماتی به افراد فاقد ماسک ، حتی در صورت عدم تغییر رفتاری ، جرایمی نیز پیش بینی شود.


این متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهارداشت : استفاده از ماسک می تواند حدود ۸۰ درصد از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند و هم اکنون نیز این تجهیزات محافظت فردی و سلامت محور با مدیریت تولید در حد نیاز در داخل کشور در دسترس عموم قرار دارد و بهانه ای برای عدم استفاده تا حد زیادی وجود ندارد.
دکتر داووی خاطرنشان کرد : طولانی شدن دوره پیک موج دوم ویروس کرونا در سطح کشور و به طبع آن در مازندران نوعی فرسایش نیروی انسانی حوزه درمانی را در بیمارستان ها ایجاد می کند و علاوه بر آن آمار بیماران و حتی مرگ و میر ناشی از آن در جامعه عادی تلقی می شود و کنترل را دشوارتر خواهد کرد.


وی یادآور شد : از آنجایی که هیچ فردی در جامعه از ابتلا به ویروس کرونا در امان نبوده و این بیماری نیز در بدن افراد دارای واکنش های متفاوتی است که پیش بینی وضعیت جسمی پس از ابتلا نیز تا حد زیادی قابل پیش بینی نبوده و احتمال ریسک بالا در هر بیمار وجود دارد ؛ باید ماسک را هرگز فراموش نکنیم تا این ویروس به مرحله ثبات و کنترل برسد.


رضایت نسبی از ماسک زدن
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: آمار استفاده از ماسک در بین مردم با افزایش سطح هشدارها در یک هفته اخیر روند به رشدی را ایجاد کرد، ولی همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب که استفاده بیش از ۸۰ درصد از شهروندان از ماسک است، فاصله وجود دارد.


دکتر سید عباس موسوی افزود : نتیجه تغییر رفتار فعلی مردم در استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در کاهش آمار مبتلا به ویروس کرونا حداقل دو هفته آینده در سطح بیمارستان های ما خود را نشان می دهد و هر چه این تغییر رفتاری بیشتر احساس شود به همان میزان نیز آمار بیماران ما در آینده کاهش خواهد یافت.


وی اضافه کرد: به نظر می رسد ولو با تولید واکسن و دارو ما همچنان نیاز به تغییر رفتارمان در برخورد با ویروس کرونا داریم و استفاده از ماسک تا نابودی کامل این ویروس باید به عنوان یک دستورالعمل در برنامه روزمره همه ما قرار گیرد.


رییس ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران نتیجه عادی سازی رفتاری با این ویروس را افزایش آمار بیماران مراجعه کننده و بستری در بیمارستان های استان و قرمز شدن وضعیت استان از لحاظ کرونایی است.


دکتر موسوی خاطرنشان کرد : آمار فعلی بیماران کرونایی در سطح استان نگران کننده است و باید برخی محدودیت های رفتاری در افراد به ویژه عدم اجتماع ، سفر غیر ضرور و برگزاری عروسی و عزا ایجاد شود تا بتوانیم به مرحله کنترل بیماری برسیم.


وی تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران را ۹۴۰ نفر اعلام کرد.


رییس ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران گفت: روی آوری مردم به ماسک با افزایش سطح هشدارها و آگاه سازی جامعه تا حد زیادی افزایش یافت و رضایت نسبی از این تغییر روش مردم در برخورد با کرونا وجود دارد.


احمد حسین زادگان افزود: در شرایط فعلی تمام پزشکان و حتی بهداشت جهانی تنها راهکار جلوگیری از انتقال ویروس کرونا را استفاده از ماسک می دانند و ستاد ملی و استانی نیز برای ایجاد تغییر رفتاری در مردم محدودیت هایی را در خدمات دهی به افراد فاقد ماسک در بانک ها، فضاهای سرپوشیده، بازار و پاساژ ایجاد کرد و همچنان نیز باید این رویه دنبال شود.


استاندارمازندران اظهارداشت : استفاده از ماسک به عنوان یکی از پروتکل های بهداشتی باید در دستور کار مردم قرار گیرد و دستگاههای خدمات رسان نیز موظفند تا بر اجرای پروتکل ها نظارت داشته باشند.


حسین زادگان افزود : استفاده از ماسک در واحدهای اداری برای تمام کارمندان اجباری است و در واحدهای صنفی نیز ارایه خدمات به مردم باید منوط به استفاده از ماسک به ویژه در اماکن سرپوشیده باشد و باید از تجمع ها ، برگزاری مراسم عزا و عروسی به ویژه در شهرستان های قرمز متوقف شود و چنانچه این روند افزایشی ادامه داشته باشد، احتمال افزایش محدودیت ها نیز وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد : حدود ۸۰ درصد از بیماران کرونایی ما در استان از مراسم عزا و عروسی به این بیماری مبتلا شدند و باید رویه کنترلی در این حوزه صورت گیرد.


هم اکنون در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بالغ بر یک هزار بیمار کرونایی تحت درمان قرار دارند که بیش از ۸۰ درصد از این بیماران در ۱۰ روز اخیر به ویژه با شرکت در مراسم عزا و عروسی به این بیماری مبتلا شدند.

\
افزایش آمار بیماران کرونایی در استان مازندران در روزهای اخیر موجب شده تا استان مازندران نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گیرد.


طبق آمار وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر به این ویروس مبتلا شدند و ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر در این مدت براثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و ۲۲۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا نیز پس از بهبودی از بیمارستان ها مرخص شدند.


علاوه بر آن در روز جاری استان های آذربایجان شرقی و غربی، ایلام ، بوشهر ، خراسان رضوی ، خوزستان ، زنجان ، کردستان ، کرمانشاه ، گلستان ، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی و استان های تهران، فارس ، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان، کرمان ، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان؛ همدان ، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرمز کرونایی قرار دارند.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان