arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
توسط مصطفی الکاظمی؛

واگذاری کنترل کامل دو گذرگاه مرزی با ایران و کویت به ارتش

نخست‌وزیر عراق در سفر استانی به بصره، علاوه بر صدور چندین دستور در راستای مطالبات ساکنان این استان، مسئولیت کنترل دو گذرگاه مرزی با ایران و کویت را به ارتش واگذار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست‌وزیر عراق در سفر استانی به بصره، علاوه بر صدور چندین دستور در راستای مطالبات ساکنان این استان، مسئولیت کنترل دو گذرگاه مرزی با ایران و کویت را به ارتش واگذار کرد.

به گزارش فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در ادامه سفرهای استانی خود، پس از سفر روز گذشته (سه‌شنبه - ۱۴ ژوئیه) به «کربلای معلی» و افتتاح چند پروژه عمرانی از جمله بیمارستان «الامام الحسن (ع)»در این استان، امروز به استان بصره رفت.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، (واع)، وی طی نشست هیأت دولت در استان بصره اعلام کرد که نشست‌های کابینه او به منظور پاسخگویی به مطالبات ساکنان این استانها و ارائه خدمات به آنها در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد و این نشست‌ها از استان بصره آغاز می‌شوند.

وی افزود: کار با روحیه یک تیم واحد و کامل به ما کمک خواهد کرد تا از بحران‌ها عبور کنیم و با چالش‌های متعدد فراروی کشور مقابله کنیم.

الکاظمی افزود: بصره و مردم با عزت آن جایگاه خاصی در قلب‌‌های همه عراقی‌ها دارند. آنها متحمل توحش دیکتاتوری و جنگ‌ها و سپس پیامدهای فساد و سوء مدیریت و برنامه‌‌ریزی‌هایی که به شهر و محیط زیست آنها آسیب وارد ساخته، شده‌اند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که کار جدی باید از بصره آغاز شود و به زودی در بصره به ثمر خواهد نشست.

وی در نشست اعضای کابینه خود در بصره گفت: شرکت‌های مخابراتی و ارتباطاتی در عراق باید به کلیه تعهدات خود در قبال ادامه فعالیت و ارائه خدمات 4G عمل کنند.

لزوم تعاملات الکترونیک در گذرگاه‌های مرزی

نخست‌وزیر عراق توضیح داد: تعاملات الکترونیکی در گذرگاه‌های برای جلوگیری از فساد صورت می‌گیرد و نیروهایی که مسئولیت حمایت نظامی از این گذرگاه‌ها را برعهده خواهند گرفت به صورت مستمر تغییر خواهند کرد.

ممنوعیت حمل اسلحه از سوی احزاب یا عشائر

در نشست امروز کابینه عراق همچنین مصوب شد که هیچ طرف حزبی یا عشائری در این استان اجازه حمل سلاح را ندارد.وی افزود: سلاح در دست دولت است و بنادر و گذرگاه‌های کشور تحت سیطره قانون است نه فاسدان. بصره در قلب ما جای دارد و ما تلاش می کنیم تا به آنچه که شایسته آن است، برسد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، نخست وزیر عراق در نشست امروز، خواستار ایجاد فرصتی برای تکمیل برنامه‌های دولت شد و گفت که دولتش برای حل بحران‌ها و زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات شفاف روی کار آمده است.

وی افزود: موضوع درآمدهای بصره و پترودلار در حال بررسی با وزارت دارایی است و مشکل در بحران مالی کشور نهفته است.

تاکید بر اجرای پروژه‌های آبی

الکاظمی در ادامه بر ضرورت احیای پروژه‌های آبی در الزبیر، البدعه و البصره الکبیر تاکید کرد.

دستور پرداخت حقوق ۳۰ هزار کارمند

نخست‌وزیر عراق پیش از نشست هیأت دولت به «اسعد العیدانی» استاندار بصره دستور داد تا حقوق ۳۰ هزار کارمند قراردادی پرداخت کند و اجرای مراحل قرارداد آب بصره را پیش ببرد.

توزیع چند قطعه زمین میان مستحقان

وی همچنین به العبیدانی دستور داد تا چند قطعه زمین میان افراد مستحق تقسیم کند.

واگذاری کنترل کامل دو گذرگاه مرزی با ایران و کویت به ارتش

نخست‌وزیر عراق همچنین برای برقراری تدابیر امنیت و نظامی جدی در گذرگاه‌های آبی دستوراتی را به فرماندهی مشترک عملیات عراق دستوراتی داد.

«روسیا الیوم» درباره جزئیات این دستورات به نقل از فرماندهی عملیات مشترک عراق نوشت: پس از به دست گرفتن گذرگاه‌های مرزی «مندلی» و «منذریه»، بنا به دستورات نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح درباره کنترل کامل کلیه گذرگاه‌های مرزی و تامین امنیت حریم‌های گمرکی و برقراری امنیت و اجرای قانون، این فرماندهی با همکاری سازمان گذرگاه‌های مرزی طرح کاملی را تدوین کرد.

در این بیانیه آمده است: فرماندهی عملیات بصره مسئول کنترل کامل گذرگاه مرزی «شلمچه» با جمهوری اسلامی ایران و گذرگاه مرزی «صفوان» با دولت کویت است.همچنین فرماندهی نیروی دریایی عراق مسئول کنترل کامل گذرگاه‌های آبی در بندر ام قصر شمالی، مرکزی و جنوبی است. در راستای انجام این مأموریت نیروهای بیشتری نیز به این مناطق اعزام شده است.

نظرات بینندگان