arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
شماره ۱۷۲/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ پیام جک استراو به ایران درمورد دستگیری سفیر سابق تهران در آرژانتین

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در رُم در تلگرافی محرمانه به تاریخ پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ بحث پیام جک استراو به ایران از طریق مقامات ایتالیایی پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گزارش دیدار فراتینی-استرا

طبقه بندی: محرمانه

پنج شنبه 18:16 دقیقه چهارم سپتامبر (پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲)

از: رم

به: نامشخص

 

  1. خلاصه: طی دیداری در روز 29 آگوست در رم، فراتینی، وزیر امورخارجه ایتالیا و جک استرا، وزیر امورخارجه انگلیس درباره ضرورت پایان سریع کنفرانس بین المللی درباره قانون اساسی اتحادیه اروپا توافق کردند اما استرا هشدار داد که برخی موارد در پیش نویس کنونی نیاز به توضیح، پیش از پذیرش آن توسط قانونگذاران بریتانیایی دارد. آنها توافق کردند که مباحث ساختار امنیت اروپا باید در روز 15 به اتحادیه اروپا برگردانده شود. استرا از پیشنهاد فراتینی برای دیدار کمیته چهارجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرده و هر دو طرف گفتند احتمال ندارد که فرانسه با گنجاندن حماس در لیست سیاه سازمان های تروریستی موافقت کند. استرا این نگرانی فراتینی را پذیرفت که تحریم های تسلیحاتی علیه لیبی توانایی طرابلس در مقابله با مهاجرت غیرقانونی را محدود کرده است اما تاکید کرد که قذافی لیستی طولانی از شرایط را باید برآورده کند تا تحریم ها برداشته شوند. استرا با بررسی نگرانی های فراتینی درباره پیشنهاد انگلستان به منظور اصلاح شورای امنیت سازمان ملل موافق کرد. پایان خلاصه.

قانون اساسی/شورای بین دولتی

  1. روز 3 سپتامبر پیو ماریانی، مدیر دفتر اروپای غربی وزارت امورخارجه درباره دیدار فراتینی، وزیر امورخارجه و جک استرا، همتای بریتانیایی او در روز 29 آگوست به سفیر گزارش داد. آنها بخش زیادی از دیدار خود را به بحث درباره پیش نویس قانون اساسی اتحادیه اروپا و کنفرانس بین دولتی گذراندند که برای روز 4 اکتبر در رم برنامه ریزی شده است. فراتینی بر ترجیح دولت ایتالیا برای پایان کنفرانس بین دولتی تا آخر دوران ریاست ایتالیا تاکید کرد تا روند سه ماهه ترجمه آن به تمامی زبان های اتحادیه اروپا قبل از انتخابات پارلمان اروپا در بهار سال سال آینده و ورود اعضای جدید، تمام شود. لذا، فراتینی تاکید کرد که شورای بین دولتی نمی تواند بخش های زیادی از پیش نویس کنونی را برای مباحث طولانی، مدنظر قرار دهد. نقش آن تنظیم دقیق بعضی بخش ها و شاید افزودن کمی جزییات به زبان کنونی خواهد بود.
  2. استرا در اصل با این مسئله موافقت کرد که اتمام شورای بین دولتی در ماه دسامبر بهترین حالت خواهد بود اما درباهر دیدگاه حداقلی فراتینی درباره نقش کنفرانس بین دولتی، ملاحظاتی داشت. او گفت که این سند باید نه تنها در میان پایه گذاران که در میان همه شهرواندان اتحادیه اروپا پذیرفته شود که اغلب آنها قرار است در یک رفراندوم له یا علیه این سند رای دهند. مثلا در انگلستان، نگرانی های مهمی در میان نمایندگان پارلمان و شهروندان عادی درباره مسایل امنیتی و دفاعی، اختیارات «وزارت جدید امورخارجه اتحادیه اروپا» و نقش آن در سازمان های بین المللی و اینکه آیا در تصمیمات مربوط به سیاست امنیتی، امورخارجه و امورمالی اتحادیه اروپا هم باید اتفاق نظر وجود داشته باشد. این خطوط قرمز مردم بریتانیا است و استرا معتقد است این امکان وجود دارد که بریتانیا می تواند در بخش هایی از قانون اساسی «واژگان جایگزین» در نشست غیررسمی وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در روزهای 5 و 6 سپتامبر در ریوا دل گاردا ارایه کند.

گروه چهار طرفه

  1. استرا و فراتینی پذیرفتند که پیشنهاد آلمان، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ برای ایجاد یک عملیات برنامه ریزی سیاست امنیتی و دفاعی در تروران قابل قبول نبود. استرا گفت که اگر اتحادیه اروپا از هم اکنون به سمت متلاشی کردن توافقنامه برلین پلاس برود، در عرض ده سال چیزی از اتحاد اروپا و آمریکا باقی نخواهد ماند. استرا و فراتینی توافق کردند که یکی از اهداف شورای بین دولتی باید بحث برای برگرداندن سیاست امنیتی و خارجی به 15 باشد.

طرح صلح نقشه راه

  1. فراتینی بر نیاز برای رسیدن به یک «نقشه مارشال» منطقه ای برای بهبود موقعیت اقتصادی افراد در تمامی طرفهای این درگیری تاکید کرد. استرا با پیشنهاد فراتینی برای نشست کمیته چهارجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در روز 22 سپتامبر توافق کرد. حماس در نشست غیررسمی وزرای امورخارجه مطرح خواهد شد اما فراتینی و استرا توافق کردند که توافق فرانسه با اضافه کردن حماس به لیست سیاه سازمان های تروریستی غیرمحتمل است.

ایران

  1. استرا مسئله هادی سلیمان پور، سفیر سابق ایران در آرژانتین را مطرح کرد که روز 21 آگوست به اتهام دست داشتن در بمبگذاری 1994 مرکز یهودیان بوینس آیرس در لندن دستگیر شده بود. او خواستار ادامه حمایت ایتالیا در توضیح این مسئله به دولت ایران شد که دولت بریتانیا کار چندانی برای بسته شدن این پرونده در دادگاه های این کشور نمی تواند انجام دهد. ماریانی گفت که ایتالیا پیش از این چند پیام به تهران داده و آنها را ترغیب کرده است تا این مسئله را بیش از حد بزرگ نکنند، و تاکید کرده است که ایران «باید تا جای ممکن دوستانش را حفظ کند». تهدید به کاهش روابط دیپلماتیک با انگلستان و در ادامه با اتحادیه اروپا نمی تواند موقعیت ایران را در چشم جامعه جهانی ارتقا دهد.

لیبی

  1. فراتینی گفت امیدوار است فرانسه به زودی توافق قابل قبولی با لیبی، همانند توافق انگلستان درباره بمب گذاری لاکربی برسد. دولت ایتالیا می خواهد مذاکرات را ابتدا در بروکسل و بعد از رسیدن اتحادیه اروپا به موضعی مشترک، در سازمان ملل برای برداشته شدن تحریم های فروش تسلیحات به لیبی، حداقل بصورت جزیی، آغاز کند. فراتینی به استرا گفت که لیبی ابزاری برای کنترل مرزهای خود ندارد و افزایش جریان مهاجران غیرقانونی به ایتالیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را به همراه دارد. استرا احتمال بحث تدریجی درباره برداشته شدن تحریم ها را رد نکرد اما اشاره کرد که رسیدن به توافق با فرانسه تنها یکی از شرایطی است که لیبی باید برای برداشتن تحریم های سازمان ملل برآورده کند.

اصلاح شورای امنیت

  1. فراتینی به استرا گفت که پیشنهاد بریتانیا برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل «مشکلاتی را برای ایتالیا ایجاد کرده است. این طرح تعداد اعضای دایم را افزایش داده است (که ایتالیا جزو آنها نیست) و این کار از نظر فراتینی عادلانه نیست می تواند مشکلاتی را هم برای دیگر کشورهای بزرگ مستثنی شده آمریکای جنوبی و آسیا ایجاد کند. یک برنامه مشابه دیگر که ایتالیا از آن حمایت می کند، تعداد اعضای غیردایم را در دوره های کوتاه تر و بر اساس «امتیازهای» آنها تغییر می دهد. استرا تنها قول داد تا نگرانی های ایتالیا را بررسی کند. ماریانی اشاره کرد که بر اساس برنامه بریتانیا، فرانسه، انگلستان و آلمان کرسی دایم در شورای امنیت خواهند داشت که در واقع احتمال هرگونه بحث در احتمال دادن یک کرسی مجزا به اتحادیه اروپا را از بین می برد.

سمبلر

 

نظرات بینندگان