arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن؛ احتمال ممنوع کردن سفر ۹۲ میلیون عضو حزب کمونیست چین به آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا از آماده شدن پیش‌نویس یک فرمان اجرایی خبر داده که بر اساس آن قرار است ورود 92 میلیون عضو حزب کمونیست چین به خاک ایالات متحده آمریکا ممنوع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا از آماده شدن پیش‌نویس یک فرمان اجرایی خبر داده که بر اساس آن قرار است ورود 92 میلیون عضو حزب کمونیست چین به خاک ایالات متحده آمریکا ممنوع شود.

به گزارش عصرایران در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن و اعمال تحریم‌های متقابل از سوی دو دولت علیه یکدیگر، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا از طرحی در دولت ترامپ خبر داده که بر اساس آن ویزای ورود برای 92 میلیون عضو حزب کمونیست چین و خانواده‌های آنها به خاک ایالات متحده آمریکا صادر نخواهد شد و اعضای حزب کمونیست چین از ورود به آمریکا منع خواهند شد.

طبق گفته 4 مقام مطلع از این طرح، این طرح همانند طرح ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان به خاک ایالات متحده آمریکاست که در روزهای ابتدایی پس از استقرار ترامپ در کاخ سفید در ابتدای سال 2017 با فرمان اجرایی ترامپ، برقرار شد و هم اکنون نیز اجرا می‌شود.

در قالب طرح ممنوعیت ورود اعضای حزب کمونیست چین قرار است 92 میلیون عضو رسمی حزب در چین از ورود به خاک ایالات متحده آمریکا منع شوند. در صورت تصویب این طرح مشخص نیست وضعیت سفر دیپلمات‌های چینی به آمریکا چگونه خواهد بود.

ترامپ روز چهارشنبه (دیروز) نیز با صدور فرامین اجرایی جدید تحریم‌های جدیدی را علیه چین در موضوع هنگ‌کنگ به امضا رساند. دولت چین نیز در واکنش ضمن احضار سفیر ایالات متحده در پکن به وزارت امور خارجه چین و ابراز مراتب انتقاد شدید دولت چین از مداخله آمریکا در امور داخلی چین و هنگ‌کنگ، اعلام کرد اقدام ترامپ را تلافی خواهد کرد.

دولت پکن 2 روز پیش "مارکو روبیو" و " تدکروز" دو سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکایی را تحریم و آنها را از ورود به خاک چین منع کرد. این اقدام چین در پاسخ به اعمال تحریم آمریکا علیه مقاماتی چینی به اتهام نقض حقوق مسلمانان "اویغور" انجام شد.

چین همچنین اعلام کرده كه شركت اسلحه‌سازی "لاكهید مارتین" آمریکا را به دلیل فروش موشک به تایوان تحت تحریم قرار می‌دهد.

روابط ایالات متحده آمریکا و چین که پیشتر بر سر سیاست جنگ تعرفه‌ای ترامپ بر کالاهای چینی متشنج شده بود با شیوع ویروس کرونا که دولتمردان آمریکا آن را بارها با الفاظی چین "ویروس چینی" و یا "ویروس ووهان" مورد خطاب قرار داده‌اند، متشنج‌تر از گذشته شده است. ترامپ بارها دولت چین را به پنهانکاری در موضوع ویروس کرونا و همدستی با سازمان بهداشت جهانی برای سرپوش گذاشتن به نقش چین در شیوع ویروس کرونا در جهان متهم کرده است. ترامپ همچنین مدعی شده ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین به بیرون درز کرده است.

آمریکا همچنین بر سر توسعه حضور نظامی چین در دریای جنوبی چین، موضوع هنگ‌کنگ، تایوان و نقض حقوق اقلیت مسلمان استان سین‌کیانگ (تُرک‌های اویغور) با دولت پکن اختلاف‌نظر داشته و تحریم‌هایی را علیه چین به مورد اجرا گذاشته است. دولت چین هم مداخلات واشنگتن در امور داخلی خود را محکوم کرده و در مواردی در برابر تحریم‌های آمریکا مقابله به مثل کرده است.

دیروز (چهارشنبه) "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا هم در اظهاراتی از تحریم برخی کارکنان شرکت چینی هوآوی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر داده است. ترامپ نیز روز چهارشنبه در اظهارات خود وعده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه چین را داده است. ترامپ در اردیبهشت ماه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه "فاکس بیزنس" از احتمال قطع کامل روابط با چین هم سخن گفته است.

نظرات بینندگان