arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۹
شماره ۱۷۳/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ کمال خرازی در کویت به دنبال چه بود؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ کمال خرازی در کویت به دنبال چه بود؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در کویت در تلگرافی محرمانه به تاریخ پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ به موضوع سفر کمال خرازی به کویت پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: سفر وزیر امورخارجه ایران به کویت

طبقه بندی: محرمانه

پنج شنبه 18:35 دقیقه چهارم سپتامبر 2003 ( پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲)

از: کویت

به: نامشخص

 

  1. خلاصه و مقدمه: کمال خرازی، وزیر امورخارجه ایران در سفری یک روزه به کویت در اول سپتامبر با شیخ صباح آل احمد ال صباح، نخست وزیر و شیخ دکتر محمد الصباح، وزیر امورخارجه دیدار کرد. به گفته وزارت امورخارجه، این دیدارها از قبل برنامه ریزی شده و توسط شیخ صباح، نخست وزیر، برنامه ریزی نشده بودند که قرار است به واشنگتن سفر کند و روز 10 سپتامبر با رییس جمهور آمریکا دیدار کند. برخلاف بر گمانه زنی های رسانه ای، خرازی از شیخ صباح درخواست نکرده است تا پیامی را به واشنگتن منتقل کند. بخش زیادی از مذاکرات آنها حول آژانس بوده و خرازی از دولت کویت خواسته است تا از رییس جمهور خاتمی در برابر تندروها حمایت کنند و به دنبال تضمین آن بوده است که اگر کشور «پروتکل الحاقی را امضا کند» دیگر تقاضایی از سمت آژانس مطرح نشود. دولت کویت به ایران فشار آورده است تا پروتکل الحاقی را بدون هیچ شرطی امضا کند. خرازی در گفتگویی با رسانه ها، شورای حکومتی عراق را «ابزاری برای پیشبرد به قدرت رسیدن یک دولت منتخب در عراق» توصیف کرده است. دو طرف نتوانستند درباره یک نامزد مشترک برای دبیرکل اوپک به توافق برسند. پایان خلاصه و مقدمه
  2. منبع ما در وزارت امورخارجه، دکتر احمد ناصر محد الصباح مدیر دفتر وزیر، توضیح داد که کویت انتظار داشته است که خرازی روی نهایی کردن توافقنامه دوجانبه مرزهای دریایی تمرکز کند. او گفت که مذاکرات مدتها پیش آغاز شده بودند اما در دو سال گذشته شدت زیادی گرفته بودند . اکنون مسئله اصلی به منابع طبیعی برمی گردد. ظاهرا خرازی می خواسته بیشتر درباره رابطه ایران با آژانس صحبت کند (توجه: کویت رییس شورای حکام آژانس بین المللی است).
  3. شیخ احمد گفت که خرازی درباره موقعیت عراق صحبت کرده و بمبگذاری در نجف که آیت الله محمدباقر الحکیم را کشت به وفاداران صدام یا توطئه ای بسیار پیچیده توسط اسرائیل نسبت داده بود (شیخ احمد خودش – که سنی است – روز سوم سپتامبر به سفیر گفته بود که شاید این کار شیعیان باشد زیرا رقابت شدیدی....[حذف برخی عبارات] در جریان است).
  4. شیخ احمد همچنین اعلام کرد که دو طرف درخواست‌های یکدیگر را برای عقب نشینی از دبیرکلی اوپک رد کرده بودند. او توضیح داد که نامزد کویت عدنان شهاب الدین است، هرچند هنوز این مسئله بصورت علنی اعلام نشده است، و یک ایرانی هم تنها نامزد دیگر است.
  5. همانطور که بصورت گسترده در روزنامه های محلی گزارش شده است، خرازی به خبرنگاران گفته است که آمریکا و نیروهای ائتلاف به دلیل گوش نکردن به توصیه های همسایگان منطقه ای عراق، اشتباه بزرگی مرتکب شدند و باید از دولتمردان با تجربه ای مانند شیخ صباح، مشورت می گرفتند. در یک اظهارنظر مثبت تر، او شورای حکومتی عراق را «ابزاری برای پیشبرد امور به منظور به قدرت رسیدن دولتی منتخب در عراق» دانست. خرازی گفت که ایران درباره مبارزه با تروریسم جدی بوده و اشاره کرد که ایران تروریست ها را به کشورهای مبدا برگردانده است و باقیمانده آنها را هم به اتهام انجام اقدام علیه امنیت ملی ایران، محاکمه خواهد کرد.

اوربانسیچ

نظرات بینندگان