arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، شنبه ۲۷ تیر ۱۲۹۸؛ نخست‌وزیر فرانسه وعده داده که در رسیدگی کار ما قراری بدهد!

مشاور [وزیر امور خارجه] هم با ممتازالسلطنه [سفیر ایران در فرانسه] به ديدن كلمانسو [نخست‌وزیر فرانسه] رفتند و از ملاقات او راضى بودند... وعده داده است كه در رسيدگى كار ما قرارى بدهد و گفته است اگر در ظرف دو سه روز اثرى ظاهر نشد يادآورى كنيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، شنبه ۲۷ تیر ۱۲۹۸؛ نخست‌وزیر فرانسه وعده داده که در رسیدگی کار ما قراری بدهد!

امروز بر حسب وعده كه مادام منار دوريان گذاشته به ملاقات مسيو بريان، رئيس‏الوزراى سابق فرانسه، رفتم. خيلى به مهربانى و ادب از من پذيرايى كرد. وقت تنگ بود. به اين واسطه مجملاً او را از اوضاع ايران مسبوق كردم. گفت: «گمان نمى‏كنم بتوانند از رسيدگى به كار ايران طفره بزنند و بالاخره بايد قرارى در اين باب بدهند.» و در هر حال گفت: «من با وزير خارجه و هم‏قطاران پارلمانى خودم در كميسيون خارجه مجلس حرف خواهم زد و به كار شما توجه خواهم كرد.»

مشاور [وزیر امور خارجه] هم با ممتازالسلطنه [سفیر ایران در فرانسه] به ديدن كلمانسو [نخست‌وزیر فرانسه] رفتند و از ملاقات او راضى بودند. عجب اين‌كه گفته است مطالب خود را براى كنفرانس بنويسيد و هيچ نمى‏داند كه ما مكرّر به كنفرانس نوشته‏ايم! در هر حال وعده داده است كه در رسيدگى كار ما قرارى بدهد و گفته است اگر در ظرف دو سه روز اثرى ظاهر نشد يادآورى كنيد.

ميرزا حسين‏خان همچنان در رختخواب افتاده خانم لهستانى از او پرستارى مى‏كند. خانم به پرستارى خوش است، او هم به مريض بودن و موضوع پرستارى شدن دل‏خوش كرده است.

بعدازظهر قدرى به كتاب‌ها ور رفتم و سر شب به اپرا رفتيم. ما كه از اپرا چيزى نمى‏فهميم، چون موضوع را كه رومئو و ژوليت است مى‏دانستيم مطلب را فهميديم. زن روسى كه ژوليت بود خيلى خوب مى‏خواند. كيفيت سن را هم خيلى خوب درست مى‏كنند. مزيّت امشب رقص مفصلى بود كه دادند. واقعاً محظوظ شدم. دخترها كه مى‏رقصند به ذهن انسان تأثير وجودهاى غيرمادى مى‏كنند. از بس در حركات سبك و چابك هستند. بعضى از زن‌ها هم به لباس مرد مى‏رقصيدند. در حين برجستن پاى خود را نوسان سريع مى‏دادند كه خيلى غريب بود. چون اپرا ساعت هفت و نيم شروع مى‏شود غذا را قريب نصف‏شب و سرد خورديم. ممتازالسلطنه را هم وعده گرفته بوديم. صبح ممتازالسلطنه از يك كلمه حرفى كه ديشب مشاور زده بود كه استنباط كرده بود در بردن او نزد كلمانسو ترديد دارد خيلى كوك شده و قهر كرده بود و مذاكرات تلفونى به عمل آمد و به همين جهت من معطل شدم و براى رفتن نزد مسيو بريان وقت تنگ شد و دير رفتم. خلاصه ممتازالسلطنه لعبتى است.

امروز در مراجعت از منزل مسيو بريان بالاى طاق نصرت صعود كردم. منظر خوبى دارد. خيابان‌هاى اطراف پلاس دولتوال و خانه‏ها و برج ايفل و چرخ بزرگ و نتردام دو پارى و پانتئون و غيره خيلى عالى است. قدرى كارت‏پستال و اسباب خورده خريدم.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸.

نظرات بینندگان