arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۹

داروی خاصی برای بیماری کووید ۱۹ در مازندران کشف نشد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران کشف داروی خاص برای درمان بیماری کووید ۱۹ در این استان را تکذیب کرد و گفت که تنها یک نوع شربت گیاهی بر روی تعدادی از بیماران کرونایی در شهر آمل آزمایش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران کشف داروی خاص برای درمان بیماری کووید ۱۹ در این استان را تکذیب کرد و گفت که تنها یک نوع شربت گیاهی بر روی تعدادی از بیماران کرونایی در شهر آمل آزمایش شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران ، دکتر مجید سعیدی افزود : استفاده از این شربت در قالب طرح تحقیقاتی با دریافت محوز از دانشگاه علوم پزشکی استان فقط برای استفاده برروی تعدادی از بیماران صادر شده است.
وی گفت : برای اثر بخشی این دارو باید مطالعات بیشتری صورت گیرد و اعلام قطعی نسبت به تاثیرگذاری این دارو به دلیل این که تعداد نمونه به کار گرفته صرفا برای روی چند بیمار بوده، نیاز به بررسی بیشتری دارد.
سعیدی افزود : برای اثبات اثر بخشی دارو باید روند علمی آن به طور کامل طی شود و تایید نهایی اثربخشی از لحاظ علمی نیز نیاز به انجام نمونه گیری بر روی تعداد بیشتری از بیماران دارد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : پس از طرح شدن مراحل نهایی و نتیجه بخش بودن به کار گیری این دارو بر روی بیماران، نتایج در کارگروه علمی وزارت بهداشت بررسی و پس از آن نیز مجوز تولید دارو از سازمان غذا و دارو دریافت خواهد شد.
وی هر گونه کشف داروی جدید برای درمان بیماران کووید ۱۹ را در استان نادرست دانست و اضافه کرد : این دارو در قالب طرح پژوهشی مطرح و پس از بررسی علمی برای اثربخشی بر روی تعدادی از بیماران کرونایی آزمایش شده است.
سعیدی گفت : امیدواریم این شربت گیاهی در بیمارانی که نمونه به آنها ارائه شد ، موثر باشد و پس از نتیجه بخش بودن آن از لحاظ علمی می توان برای آینده برنامه ریزی کرد.
وی افزود : معاونت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مازندران طرح های پژوهشی زیادی را در ارتباط با ویروس کرونا انجام داده و برخی از طرح های پژوهشی نیز در مجلات خارجی انتشار یافت.

سعیدی طرح ایمن نبودن معتادان در برابر ویروس کرونا را یکی از طرح های مهمی اعلام کرد که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج آن نیز انتشار یافت.
وی برخی اظهارنظر پیرامون ایمن بودن معتادان در برابر ویروس کرونا را فاقد پایه علمی و بر خلاف طرح های پژوهشی دانست و اظهار داشت : طرح های تحقیقاتی ما بر روی تعدادی از معتادان مبتلا به کرونا نشان داده که میزان خطر پذیری آنها در برابر این ویروس حدود چهار برابر بیشتر از افراد عادی است.
ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در بابل در مازندران شیوع یافت و در پیک دوم این بیماری که از نیمه دوم تیرماه در استان بار دیگر روند صعودی به خود گرفت به طوری که هم اکنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تحت درمان قرار دارند.
براساس آمار وزارت بهداشت و درمان از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح کشور تاکنون حدود ۲۸۶ هزار نفر مبتلا به بیماری کوویدو ۱۹ شدند که کارشان به بیمارستان ها کشیده شد و در همین مدت نیز ۲۴۰ هزار بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.
هم اکنون نیز سه هزار و ۵۸۳ بیمار مبتلا به کوویدو ۱۹ در بیمارستان های سطح کشور بستری هستند و تاکنون نیز بیش از ۱۴ هزار نفر ایرانی براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان